Mitt 180 ltr juwel rio med store fisker

Kjøpte brukt dette akvariet. Det inneholdt forskjellige fisketyper:
1 Haimalle
1 Papegøyefisk
1 Gibbiceps
2 Trådmaller
2 Prinsessen av Burundi
2 gule Ancistrus
1 vanlig ancistrus

Kjøpte nye planter 9-10 stk.
Vet at noen av disse fiskene blir stoooore, Men de bar vært i dette akvariet i 1,5 år og har ikke vokst så mye.
De ble matet annenhver dag.

Disse fiskene kommer kjempegodt overens med hverandre.
Men, jeg lurer på om de er for mange?
Har gode vannverdier, men nå etter to uker begynner plantene å visne og krøller seg. Har nylig satt inn nye color lysrør 2x45 W, med 1 stk reflektor.
Har kun bioflow pumpe. Ikke ekstra co2.
Jeg vil også kvitte meg med Haimallen. Tror den vil ha større plass, siden den stresser fram og tilbake glasset hele tiden.

Hjelp!
gibbicepsen må jo ha min 500 liter men bør vel ha mere... syns 180 liter kanskje var litt lite for noen av fiskene ja...

haimallen (om det er riktig type) skulle egentlig hatt Min. størrelse i liter:2500 Liter
Prinsessen av burudi skal ha min 100 liter
Trådmalle skal ha min.450 liter
Ancistusene passer også.
papegøyefisk vet jeg ikke.

Har skrevet litt om liter som du ser (funnet her på akvaforum)
vil anbefale deg å se på de forskjellige fiskene på fiske basen her , og se hva de krever av vannverdier, liter/plass osv.

håper dette var til hjelp

husk at du kan sikkert ha noen av disse fiskene når de er ung fisk, skal ikke si det helt sikkert da, er ikke ekspert heller
Danluvik
Kjøpte brukt dette akvariet. Det inneholdt forskjellige fisketyper: 1 Haimalle 13 cm 1 Papegøyefisk 12 cm 1 Gibbiceps 10-12 cm 2 Trådmaller 6 cm 2 Prinsessen av Burundi 5 cm 2 gule Ancistrus 4 cm 1 vanlig ancistrus 4 cm Kjøpte nye planter 9-10 stk. Vet at noen av disse fiskene blir stoooore, Men de bar vært i dette akvariet i 1,5 år og har ikke vokst så mye. De er små ennå De ble matet annenhver dag. Hvor mye og hvor ofte er passe mat? Disse fiskene kommer kjempegodt overens med hverandre. Men, det eneste er at trådmallene kan slåss så grusen fyker. Jeg lurer på om de er for mange tilsammen.? Har gode vannverdier, men nå etter to uker begynner plantene å visne og krøller seg. Har nylig satt inn nye color lysrør 2x45 W, med 1 stk reflektor. Bør vel ha en til? Har ny bioflow 600 pumpe. Ikke ekstra co2. Jeg vil også kvitte meg med Haimallen. Tror den vil ha større plass, siden den er litt urolig fram og tilbake langs glasset i perioder, når den sikkert vil ha mere mat. Hjelpe meg....
Er villig til å bytte fisker
Fisker som har levd for trangt over lengre tid, har tatt skade av det. Disse har liten eller ingen verdi verken som bytte- eller salgsobjekter. Gi dem heller bort.
Kampfisk
Fisker som har levd for trangt over lengre tid, har tatt skade av det. Disse har liten eller ingen verdi verken som bytte- eller salgsobjekter. Gi dem heller bort.




Da avliver jeg de heller. Det kan jeg, for jeg er fisker....
Fiskene ser ut til å trives bra!
Fiskene ser ut til å trives bra nå. De var nok litt forfjamset bare etter flytting til "nytt" hjem.
De var jo heller ikke så vant med så mange planter. Jeg møblerte akvariet på nesten samme måte som forrige eier.

Haimallen har roet seg, og svømmer rolig rundt omkring. Men, den er en storspiser! den slenger innpå Ancistrustablettene i ett jafs..
Må vel mate de etter at lyset er slukket

Jeg kommer til å bytte ut noen fisker etterhvert.
Skal ha meg noen Blåguramier. Da blir det mer "liv" i toppsjiktet også.

Trenger råd til gode planter. Som er slike delvis flytende og strekker seg nedover. Ala gress..

Greide å bestille feil filter til bioflow pumpa.. Skulle vært til 3.0, men bestilte til 6.0! Vet ikke hvordan jeg greide det... Men, har klippet de i riktig størrelse

Skriver mer etterhvert.
Småe ennå!
De er små ennå, guskjelov!
Har litt tid på meg til å få dem omplassert til de med riktig størrelse på karet.
Lompus
gibbicepsen må jo ha min 500 liter men bør vel ha mere... syns 180 liter kanskje var litt lite for noen av fiskene ja... haimallen (om det er riktig type) skulle egentlig hatt Min. størrelse i liter:2500 Liter Prinsessen av burudi skal ha min 100 liter Trådmalle skal ha min.450 liter Ancistusene passer også. papegøyefisk vet jeg ikke. Har skrevet litt om liter som du ser (funnet her på akvaforum) vil anbefale deg å se på de forskjellige fiskene på fiske basen her , og se hva de krever av vannverdier, liter/plass osv. håper dette var til hjelp husk at du kan sikkert ha noen av disse fiskene når de er ung fisk, skal ikke si det helt sikkert da, er ikke ekspert heller ;)



Ja, de er jo ikke så store ennå. Ser ut til at det er godt med plass ennå.
Vet at disse må bort etterhvert, ja..
Da har jeg gitt bort haimallen (Pangasius Hypopthalmus).

Trådmallene er fryktelig territoriale. Har okkupert hver sin ende av akvariet. Må nok kvitte meg med de også etterhvert.
Kjøpte meg en stim på 50 Kardinalfisker, men har etter 2 uker bare 18 igjen. Det er kjempe mat for Trådmallen fant jeg ut. Er kun de største Kardinalene igjen...
Så jeg må ta et valg der om hvem av de typene jeg vil ha.

Plantene har kommet seg bra. Har begynt å produsere litt alger til ancistrusene nå

Skal også kvitte meg med Papegøyefisken, tror jeg. Men da mister Praktbotiaen en veldig god venn!

En av prinsessefiskene har fått skikkelig juling av den andre. Måtte sette den i eget bur.
Må nok tas av dage, siden den ikke ser ut til å komme seg. Skadene er oppå hodet.

Gibbicepsen er ennå ikke så stor. Har det bra enn så lenge. Må nok gå etterhvert den også.

Sånn er livet med å ta over ett kar i fra andre...

Oi, her har du fått en litt "brå" start ja. Men det ser jo ut som du er bevist på det, løser det og da fikser jo alt seg til det beste.

Syntes det var vannskelig å fikse 180 literen. Skulle hive den ut (ja det skal jeg ennå, nå er den uten fiks og pumpe, bar litt vann) og fikk inn 375 liter i stede. Og da fikset alt seg. Planter ble lettere, lettere med fisker i grei str og mengde +++. Beundrer alle som får til 180 liter. Så skal bli spennende å følge tråden din
Nå har det siste 2 uker vært medisinering for hvitprikk og noe finneråte. Det må ha kommet med de nye fiskene. Det gikk bra med Eisha 2000 og Exit.

Har 4 Kardinaltetra igjen. Ser ut som at de har skjønt at de må holde seg på avstand fra Trådmallene, ellers blir de også mat.
Jeg vil ha bort Trådmallene, for å ha flere Kardinaler, men barna sier nei! De liker Trådmallene så godt. "De er så artige å se på" sier de. Javel.... La gå da...

Har veldig fint vann, selv etter 2 uker uten vannbytte (har vanligvis delvannsbytte hver uke).
Ser ut som at klimaet er bra nå.
Pumpen fungerer veldig bra når utløpet er riktig vinklet.

Fiskene er utrolig nyskjerrige på meg, følger med på alt jeg gjør i stua. Ser ut som de tigger etter mat! De morsomste fiskene jeg har, er uten tvil Praktbotiaene. De er skjønne! Oppfører seg nesten som delfiner! Den mest intelligente (hvis man kan kalle det det) er Papegøyefisken, men den liker absolutt ikke at man har hvite klær på seg, sort går bra, selv om man beveger seg mye utenfor glasset.

Den ene Prinsessen måtte bøte med livet. Den var skikkelig skral etter julingen fra kollegaen sin. Kom seg aldri. Sto på hodet i vannet til slutt.

Byttet ut kullfilteret med blåsvamp. Og har nå reflektorer på begge lysrør. Plantene trives og vokser fint. Mater fiskene moderat morgen og ettermiddag. De kjenner disse tidene!



Det har kommet Ancistrus yngel!
Har klart å få 5 av de opp i et ynglekar, men der er flere ute i den store verden...
Må jo ha de oppi der, ellers blir de fiskemat.
Det var så rart, i natt stengte jeg luftesteinen, ikke pumpa og våknet til at alle fiskene var oppe i overflaten.
Hæææ...Hva var dette for noe? Ikke ville de spise...
Men, så var det bare fødsler på gang i natt, og alle var vel sjokkerte og forfjamset, som meg! Gøy!
Det har kommet Ancistrus yngel i natt! HJELP!
Har klart å få 5 av de opp i et ynglekar, men der er flere ute i den store verden...
Må jo ha de oppi der, ellers blir de fiskemat.
Det var så rart, i natt stengte jeg luftesteinen, ikke pumpa og våknet til at alle fiskene var oppe i overflaten.
Hæææ...Hva var dette for noe? Ikke ville de spise...
Men, så var det bare fødsler på gang i natt, og alle var vel sjokkerte og forfjamset, som meg! Gøy!

Men hva gjør jeg nå????
Danluvik
Det har kommet Ancistrus yngel i natt! HJELP! Har klart å få 5 av de opp i et ynglekar, men der er flere ute i den store verden... Må jo ha de oppi der, ellers blir de fiskemat. Det var så rart, i natt stengte jeg luftesteinen, ikke pumpa og våknet til at alle fiskene var oppe i overflaten. Hæææ...Hva var dette for noe? Ikke ville de spise... Men, så var det bare fødsler på gang i natt, og alle var vel sjokkerte og forfjamset, som meg! Gøy! Men hva gjør jeg nå????


Disse har nok kommet ut av hula til pappaen sin i natt, etter et vannbytte tidligere på dagen. De er ca 0,5 cm store allerede, så de har vært der inne en stund.
2 stk har gjemt seg på siden av pumpen,og er umulig å få tak i. Nå skjønner jeg hvorfor papegøyefisken var så nyskjerrig på det området her om dagen.
Tror det er flere inni hula også.
Ingen erfaring med ancistrus yngler, men om du søker her inne så kommer det enormt mye opp.
Lykke til
Cathy
Ingen erfaring med ancistrus yngler, men om du søker her inne så kommer det enormt mye opp. Lykke til :-)



Takk, skal gjøre det.

Har nå 5 stk yngel i yngelkassen, men det er 2 stk ute, gjemt ved pumpa. Får ikke tak i de. Håper de greier seg og ikke blir spist opp! Fikk tak i 1 tidligere i dag, men den greide seg ikke, fikk seg vel en skikkelig smell i fangsten... Man lærer så lenge man lever...

Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap