Cleared for takeoff!

Hei!

Da har jeg endelig samlet nok mot til å starte min egen tråd.
Alt startet i mars da jeg og min sønn (3år) gikk inn på en lokal dyrebutikk - til min samboers store fortvilelse møtte vi opp ved bilen med et lite akvarium å en pose fisk.

Dette var bare en 19l og fant fort at dette ikke var stort nok, så da ble det handlet inn en 54l og vi "arvet"en 60l av svigerfar!
Men mye vil ha mer - er det noe som heter.... 2uker etterpå lurte jeg inn en 210l med møbel inn på stua, heldigvis begynte jeg å få fruen litt på "glid" på dette tidspunktet
I juni kom jeg over en juwel 240 til en god pris, KJØP sa stemmen i hodet mitt - og *poff* så var det to kar på stua vår)
Gikk ikke lenge før fruen så at dette begynte å ta litt av, så jeg fikk tildelt et eget rom i huset vårt til akvarier.

Der inne holder jeg nå på å sette opp en reol med 2x300l, har også satt opp de små akvariene mine der (54 og 60).

Har på dette tidspunktet litt div gående i karene mine, men jeg må nok si at hjertet mitt tilhører L-maller  og apistogramma.

Dette var da litt om meg og mine, bilder kommer så fort pcn blir ledig!

Mh Holberg

For en pangstart dere har hatt Det er utrolig hvor "farlig" litersyken er...den slår til kjapt og rammerr hardt !

Så velkommen med ny tråd, det skal bli moro å høre mer om karene dine og hva de inneholder. Selvsagt venter vi på bilder også...
Her kommer en par bilder av mine små L204.
Her er noen bilder fra da jeg og min "hjelper" borret hull for avrenning (32mm) i reolen, begge pustet rimelig lettet ut da vi var ferdige med det siste.
Ingenting sprakk!
Ble litt å gjøre på Akvariefronten i dag også gitt. Jeg og junior satt opp et eget akvarium til Sommerfugl-ciklidene våre, kanskje eggene ikke blir spist heretter
Motivasjon
Huff... Sliter med motivasjonen for å få gjort ferdig reolen. Mangler ikke så mye på akvariene, det eneste som mangler der er å silikonere fast noen glassbiter i hjørnene for avrenningen.
Men jeg synes denne porsa møkka er ALT for "fotlaus".

Vurderer faktisk å bygge understellet i tre, for så å plassere den porsa "firkanten" med karene oppå understellet.
Men, det går tregt nå ja!
Lenge siden sist!
Ohoi!

Sitter på Sola flyplass etter en uke med kurs, blir spennede å komme hjem å se akvariene igjen. Da fruen og sønnen har hatt det hele å fulle ansvaret denne uken

Men man drar ikke til en ny plass uten å sjekke de lokale dyrebutikkene!
Rakk å dra innom to stykk, Dyregod på kvadratsenteret og Akvarie-Garasjen på Bryne.

På Dyregod fikk jeg sett de største Discusene jeg noen gang har sett, og mye annet snadder. Men for min del var det mer spennende å dra til Akvarie-Garasjen netopp fordi han har en del maller Fikk endelig sett L107 live og det er ikke tvil om at jeg må ha en gjeng sånne. Han hadde jo mye annet kult også da ps: Imponert over servicen begge plasser, men thumbs up for Akvarie-Garasjen!

I morgen blir det en tur til Trondheim med familien, og far (undertegnede) skal få lurt inn litt fisk på timeplanen da også. Skal muligens hente en gjeng med Vf L201 og en par L340!)
Det ble med 4stk vf 201 og en stor L340 fra Trondheim i dag tok bare en par kjappe bilder med telefonen, første er av 340'n nummer to av 2 av L201'ene.
Gratis, og det ser ut som dere har blitt bitt av akvariumsbasillen
Takk for det! hehe, joda.. det tar av:p
Den store vannbyttedagen!
Da er den store vannbyttedagen over, skiftet vann i samtlige kar. Observerte også at sommerfuglciklidene ser ut til å ha noe på gang.
Luket også nesten en 10l bøtte med planter, ser ut til at "happylife-carbo" virkelig fungerer som det skal.
Takk og lov for Marina Aquavac sier jeg bare, brukte i underkant av to timer og løftet ikke en eneste vannbøtte

Legger ved noen bilder jeg knipset i farten.

Bilde 1: Noen av mine VF Dronningrasbora.

Bilde 2:Ancistrus-yngel, får ikke stoppet paret mitt...

Bilde 3:Mikrogeophagus Ramiresi Lekspar
Så artig at alt går fint Da blir det vel sommerfudlsmåttinger etter hvert, og noen av de dronningrasboraene så da ganske sprekkeferdige ut ?
Har akkurat hatt en liten generalopprydning i mine kar jeg også, men jeg har alltid brukt "gammel-metoden" til vannbytter. Nå hadde jeg kjøpt meg en Eheim compact 1000 til å flytte vannet fra lagringskaret på badet til akvariene. Lure meg hadde kjøpt 16/22 slange på Biltema...billig ! Problemet var at Biltema og Eheim har noe motstridende oppfatninger av hva 16/22 er...så jeg måtte mekke noen overganger. Før jeg fikk alt på stell hadde jeg klart bruke opp mitt forråd av bannord, snublet over en av kattene, skjært meg i fingeren, ommøblert badet (kort pumpeleding !) og veltet et tolitermål med vann og planteavskjær. Men du verden for en herlig følelse da vannet endelig gikk "av seg selv" inn på stua
Såpass ja!:p Bruker du å mellomlagre vannet før du fyller det i akvariet(ene)?. Har lest og hørt at dette er lurt, men det er så enkelt med den løsningen jeg har nå. Det eneste problemet er at slangen ikke rekker inn til der reolen med 300literne skal sta. Men får forlenge med en hagslange å bruke en vanlig slamsuger tilkoblet en slange ut av vinduet for å få ut vann tenker jeg. For slamsugingsfunksjonen er ok nå, men tviler på at den blir noe å skryte av med 10m ekstra slange:p

Ja vi får håpe de kjører på nå, har jo endt med et festmåltid for ancistruser og corys før. Men nå har de sitt eget kar med en gjeng ottoer, så dette må da gå veien.

Så at rasboraene var rimelig tjukke jeg også, får håpe det ikke er noe ulumskheter ute å farer - men eggspreng eller noe. Vet ikke hvordan disse formerer deg jeg, men er sikkert noe alla neontetra?
Jepp, mellomlagrer og lufter alltid vannet, da forsvinner eventuell klor og det er strengt tatt ikke nødvendig å bruke noen vannforbedringsmidler. Blir også kvitt eventuell overmetning.

Rasboraene er relativt enkle å få i lek, de legger gjerne egg på undersiden av bredbladete planter. Men de bør nok i så fall flyttes over i en liten oppdrettstank med varmt, bløtt og surt vann og flyttes tilbake etterpå.
SilverShaded
snublet over en av kattene


Kjenner den igjen! Her sitter de gjerne på lur alle sammen når jeg går med vannbytter, så kommer de skytende foran føttene mine. Eller så skal de "lede vei" inn til rommet mitt med akvarie, åsså er de så treige så jeg står og stamper bak de og bare "ja skynd deg da!" hehe

Holberg; gøy å se noen andre med dronningrasbora! Jeg har virkelig falt for disse fiskene! Ja, tror hunnene blir tykke og nesten litt "gule" bak når de er "klare" :P (uten at jeg vet helt sikkert) - men har selv fått yngel noen ganger. Bare at jeg flytter aldri foreldrene, eller yngelet - så jeg har dårlig oppvekstprosent. Så skal de visstnok være godt voksne før de får yngel! Jaja, fine er de uansett!
Se der ja, går med litt aquasafe her :p

Får la det vente litt på seg med de tror jeg. Har jo lyst til å få sommerfuglene til å "smekke" på først. Etter det tenkte jeg å bytte ut de med en av Apisto artene mine. Må nok skaffe meg en sånn artemia-klekker også skal dette gå den rette veien!

Kommer mere porsa, glass osv til helga. Så jeg endelig blir ferdig med reolen. Har limt ferdig nesten alt nå, mangler litt "tjas" nedi sumpa. Også må jeg forsterke gulvbjelkene da:p.
Grapejuice
Holberg; gøy å se noen andre med dronningrasbora! Jeg har virkelig falt for disse fiskene! Ja, tror hunnene blir tykke og nesten litt "gule" bak når de er "klare" :P (uten at jeg vet helt sikkert) - men har selv fått yngel noen ganger. Bare at jeg flytter aldri foreldrene, eller yngelet - så jeg har dårlig oppvekstprosent. Så skal de visstnok være godt voksne før de får yngel! Jaja, fine er de uansett!


Knallfine! Også har jeg på feelingen at det er ikke så mange som har dem kontra neontetra som alle har:p Er jo mange knallfine rasbora, liker den Galaxy og ikke minst moskito godt også Får bli det samme her også, naturen får gå sin gang
Ja, jeg syns alle de der micro-rasboraene er såå flotte også! Neon og kardinaler er fine de også syns jeg - men dronningene har så mye gøy oppførsel. Er morsomt når de står og tøffer seg for hverandre
Hehe, ja er en par som er tøff i trynet ja:p Også stimrr de fint også!
Grapejuice
[QUOTE=SilverShaded] snublet over en av kattene


Kjenner den igjen!

Etter den snuble-episoden (og påfølgende strøm av firestavelses-ord) skjønte til og med de idiotene at "curiosity killed the cat" og økte avstanden til mine føtter. Ellers skal de jo oppå, nedi og inni ALT som foregår. Vannbytter er en højdare for dem...kun slått av det heeeelt store : utpakking ! Alt som kommer i esker, med masse artig leketøy som skruer, strammebånd, plastposer, isopor og herlige gummiting (sugekopper, pakninger o.l)...det er himmelriket for en katt

Har hatt dronning-barn (prinsesser ?) noen ganger jeg også, og noen har da vokst opp. Flotte fisk som fortjener mer oppmerksomhet !
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap