Mitt juwel lido 200 akvarium

Det er noen år siden nå, at et ferskvannsakvarium var å finne i mitt hus. Jeg har hatt saltvannsakvarium i noen år, men pga. småbarn og trang studentøkonomi valgte jeg å legge ned karet for noen måneder siden.

I dag (04.01.2014) dro jeg ned på Krizoo og jammen gikk jeg ut av butikken med et splitter nytt akvarium.

Akvariumet skal i hovedsak glede meg med aquascape-utfordringer, og kanskje også noen små fisker..Vi får se hvilke etterhvert


I dag var det altså oppstart. Jeg har lagt i 16l med pro-soil bunnsubstrat. Jeg har lagt i en rot som jeg borret slik at jeg kunne feste den til akrylglass med et fiskesnøre, for mest mulig stabilitet. Roten har jeg planer om å "kle" som et tre, en liten del av min aquascape-plan. Om noen har tips til "grener" til denne roten, tas de imot med en stor takk
05.01.2014
Etter at den verste tåken brukte natten på å legge seg, var jeg og mini på 4 år fremme med saks, javamose og fiskesnella. Vi prøvde å feste noe javamose på denne roten vår, for å få tre-looken. Vi får se med tid og stunder hvordan resultatet blir. Jeg er på utkikk etter en plante som jeg kan bruke i bunndekke, noen som har forslag? Har foreløpig ingen Co2- eller lyskrevende planer.
Første test av NO2 etter oppstart. Begynner å få svake utslag på nitritt, foreløpig dato for insetting av de første fiskene er beg. av februar. Har montert Vivid filter start fra Aquatic Nature for en fiskeløs innkjøring. Ikke fornøyd med sirkulasjonen som er i karet, så vurderer å gå sterkere til verks i nær fremtid. Finner det rart av Juwel mener det skal holde med 1 sirkulasjonspumpe med èn dyse til dette akvariumet?
10.01.2014
Jommen sa jeg fiskeløs innkjøring. Stedet hvor alle prinsipper faller er tydeligvis i akvarieavdelingen. Har tilsynelatende tilfredsstillende verdier så jeg kjøpte 10 endlers guppy. Disse kommer jeg til å selge ved en senere anledning da jeg har bestemt meg for å ha artskar bestående av grønn barbe som hun sa de het. Jeg kan ikke finne noe om typen, så ønsker tips! Fisken hadde grønnskjær,ganske mørk,og knall røde finnetipper. Videre i dag så har jeg kjøpt 8 lilaeopsis brasilliensis og 1 echinodorus bleheri.

Kjørte på med min tredje sekk med Pro-soil, delte planter i mindre deler og plantet de godt ned. Kledde hule og stein med javamose som jeg også kjøpte i dag. Dunket i litt "flytende CO2", installerte en liten sirkulasjonspumpe for litt mer bevegelse i overflaten(Eheim kommer).

Jeg kjøpte reflektorer til lyset, og daylighten byttes ut med plantelyset til kvelden. Dette må bli bra!


Bilde tatt rett etter planting og rigging, så er svært tåkete. Bedre bilder kommer forhåpentligvis etterhvert.

Noen nye innbyggere og yngel
Karet har gått en stund, og jeg har fått 8 Cory cw010 og en hel haug med endlers-yngel

Jeg har også startet et aldri så lite aquascape-prosjekt i et Juwel vio40 (30 l ) Beplantningen er desverre ikke tilgjengelig for bilde før om noen mnd, da jeg er med i en konkurranse. Ønsk meg lykke til :P
takk! I dag fikk corydorasene veldig mange egg!
Utrolig fint
Legg gjerne ut flere bilder av hvordan det ser ut nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap