Juwel rio 180 - tom mentzoni

Da har jeg også blitt akvarist, rimelig tilfeldig egentlig.
Det hele begynte med at jeg overtok en gullfisk fra en kamerat hvor datteren hadde gått lei. Mnja og tja, så tok jeg imot fisken da jentungen her i huset ble veldig gira. Hun har mista interessen for lengst, men far i huset er derimot mer interessert.

Gullfisken, som forøvrig fortsatt ikke har fått navn levde lenge i bollen den ble levert i, helt til far en dag kjedet seg og begynte å google litt. Da fant jeg fort ut at dette går ikke lenger!! Stakkaren har jo ikke en tidel av plassen han trenger! Lettere sjokkert ble nytt akvarium bestilt, redningen er nær lille venn!

Nå står bollen ved siden av det nye akvariet som er under innkjøring, og gullfisken lengter å flytte over, tror jeg, er ikke godt å si hva han(eller hun?) tenker egentlig.

Akvariet kjøpte jeg brukt av en veldig hyggelig Kristian i Halden, et Juwel Rio 180L med skap, Fluval 203 filter, samt lysarmatur og varmekolbe med usikker funksjonalitet. (Dette var opplyst om før handel og priset deretter, ærlig og redelig handel!)

Akvariet er nå fylt med vann, selvsagt, litt sand fra biltema på bunn, ytterligere planter og dekorasjon kommer etterhvert når filter er ferdig innkjørt.

Lys eller varmekolbe fungerte da ikke fant jeg ut etterhvert, LED fra kina er på vei, prøver den billige løsningen og ser om det fungerer før jeg bytter ut med originalt armatur, det er jo ikke gratis akkurat. Varmekolben er kastet og ny er montert!

Filteret ser ut som det virker greit, vann inn - vann ut. Dog synes jeg ikke det er så mye trøkk i utspruten, men nå har jeg ikke så mye å sammenligne med annet enn filmer av nye filter på youtube, og det ser ut som det kanskje bør byttes ut på sikt, om ikke annet for å få ned lydvolumet.

Foreløpig ingen bilder da det er verken fisk, planter eller lys i akvariet, det kan jeg ta etterhvert som det kanskje er noe interessant å se.
Da var det noen små søte planter på plass, mest for å ta for seg litt av NO3 som blir dannet under innkjøring, på bildene ses også pyntenipset jeg fikk av jentungen i bursdagsgave.

Dessverre har jeg ikke vid nok vinkel for å unngå refleksjoner.

[External Image]

[External Image]
Bare et lite tips. Dette ser ut til å være en type Anubias. De liker ikke å havne helt under bunnlaget. Disse festes ofte på røtter og annen innredning av den grunn, men om du lar den langsgående rotstubben som bladene kommer ut fra ligge mest mulig fritt oppå bunnlaget og putter de lyse rotendene nedi så vil den trives og vokse. Kan være litt vanskelig å unngå at den flyter før den har fått nok røtter, men du kan legge en liten stein eller lignende oppå til den har festet seg.

Denne plantetypen vokser også relativt seint så den er ikke den flinkeste til å ta unna nitrat. Rasktvoksende stengelplanter er bedre egnet. De koster ikke allverden og kan gjerne også brukes som flyteplanter under innkjøring slik at de virkelig får god fart på veksten under det sterke lyset. Bare et lite tips det også
Tante Astrid
Bare et lite tips. Dette ser ut til å være en type Anubias. De liker ikke å havne helt under bunnlaget. Disse festes ofte på røtter og annen innredning av den grunn, men om du lar den langsgående rotstubben som bladene kommer ut fra ligge mest mulig fritt oppå bunnlaget og putter de lyse rotendene nedi så vil den trives og vokse. Kan være litt vanskelig å unngå at den flyter før den har fått nok røtter, men du kan legge en liten stein eller lignende oppå til den har festet seg. Denne plantetypen vokser også relativt seint så den er ikke den flinkeste til å ta unna nitrat. Rasktvoksende stengelplanter er bedre egnet. De koster ikke allverden og kan gjerne også brukes som flyteplanter under innkjøring slik at de virkelig får god fart på veksten under det sterke lyset. Bare et lite tips det også ;)


Aha, takk for tipset!
De flyter lett ja, så var litt vanskelig å få bare røttene i bunnlaget, men jeg fikk det sånn høvelig til nå tror jeg. Mesteparten av rotstubben er nå kommet over bunnlaget i hvertfall. Dessverre har jeg ikke noen røtter å feste de i, enda. Ser ut som det kom på handlelista nå gitt..

Det var rasktvoksende planter jeg spurte etter men hun i butikken var jaggu ikke sikker på hva som var gunstig, så da tok jeg en råsjangse og bomma visst grundig. Jaja, da blir det kanskje nytt innkjøp i morgen, plantene var jo fine de!
Siden disse plantene ikke er så godt egnet til å stå i sanden, så var jeg og kjøpte inn to røtter. Har satt røttene fast i røttene nå, men på den ene ble det mye røtter hengende ned i friluft(frivann?) Satser på at det bare er et estetisk problem og at planten får det fint for det.

[External Image]
I går kveld målte jeg NH4 til 1 og NO2 til 0,05, tilsatte deretter 3 ml Salmi.

I dag forventet jeg tilnærmet null på begge tester, stor var overraskelsen når det var langt fra tilfelle..

Jeg målte NH4 til hele 1,5! og NO2 til 0,04 ca, den er jo forsåvidt bra.

Men satt en stund og var litt i villrede inntil jeg kom på å måle PH. Den har i løpet av natten synker ned til 5... Urutinert!

Så nå har jeg drysset litt Natron i karet, så får vi se hvor høyt PH kommer etterhvert.
Da har fisken flyttet inn!

Etter to dager med dobbel null byttet jeg vann og flyttet over fisken i går!
Nå i dag måler jeg fortsatt 0 på NO2 og NH4, samt 15 på NO3.

Stor stas for store og små med høytidelig overflytting av fisk!

Gullet ser ut som det trives bra i nytt hjem, har utforsket det meste, men holder seg mest i overflaten. Så det er nok på sin plass med flere beboere i karet ja.
Få timer etter jeg skrev forrige innlegg ble gullet trygg på sitt nye hjem og svinser nå rundt i hele akvariet!

På mandag flyttet det i tillegg inn to søte små ancistruser fra den lokale dyrebutikken!
Men dagen etter innflytting var den ene forsvunnet! Etter iherdig søking hele dagen måtte jeg bare innse at den ene ikke hadde overlevd..

Dagen etter fant jeg ut at det var en god idé å fjerne den innvendige filterboksen, den står jo bare der som en fristende fiskefelle! Det kan vi ikke ha noe av!
Men idet jeg løfter den ut av vannet og innholdet i boksen, inkludert ihvertfall 15 kg brunalger renner ut i akvariet skjønner jeg at det kanskje ikke var min beste idé så langt! :O

Men etter iherdig slamsuging og vannbytte så ser jeg noe som gjør alt verdt det! I akvariet svømmer det nå igjen to søte, små ancistruser!

Tror rett og slett jeg har fått med meg norgesmesteren i akvatisk gjemsel med meg hjem!

Her er ihvertfall et (dårlig) bilde av de to små rakkerne!


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap