Jørgens første akvarium!

Fant ut her om dagen at jeg hadde lyst på noe nytt å pusle med på fritiden! Har tenkt på det en stund, og etter litt lesing på nett gikk jeg til anskaffelse av mitt første akvarium!

Litt begrenset plassbehov i leiligheten (Les: Småskeptisk samboer), så valget falt på ett 54L til å begynne med. (Har et håp om at det kan bli oppgradert etterhvert om hobbyen faller i smak!)

Storfornøyd med Servicen der jeg kjøpte det! Virka som de som jobba der hadde peiling. (Mer peiling enn hva jeg har iallfall, men det skal jo ikke så mye til per dags dato!) Fikk en liten runde rundt i butikken der vi så litt på fisk som kunne være aktuelle i ett akvarium av denne størrelsen, samt litt info om de forskjellige typene! Valget falt på et type nybegynner sett med pumpe og varmekolbe inkludert. Sikkert ikke den "beste" løsningen, men jeg fant ut at siden jeg er helt fersk var det kanskje enklest å begynne med denne type sett! Nå skal det sies at butikken faktisk anbefalte minimum 60l til nybegynner, og helst 100l! så de gjorde iallefall det de kunne for at jeg skulle få en god start!

Karet har målene 60 cm x 30 cm x 30 cm
Pumpa som var med er en "Elite Stingray"
Varmekolben heter også Elite og er på 50W

Akvariet ble installert 08.03.
Grusen kjøpte jeg sammen med akvariet, og denne er lys 3-5mm

Etter vask/skyll av grusen var det klart for å fylle opp med vann, og plante de plantene jeg kjøpte! Kjøpte 5 stk i litt forskjellige typer. Hvilke planter det er vet jeg ikke sikkert, så om noen vet det kommenter gjerne! =)

Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet til det er klart til å putte noen beboere oppi der! Fikk med en sånn "kickstarter"(Liten pille med pulver som jeg åpna å helte i vannet) for at det skulle gå litt fortere, men etter hva jeg har lest har ikke dette veldig stor effekt. Det vil tiden vise!

Planen er å ta det litt forsiktig i starten å starte med 2-3 fisk etter 1 uke eller 2. regner med valget faller på en Ancistrus eller noen Flying fox(Epalzeorhynchos kalopterus) Litt usikker på begge siden de etter hva jeg har lest blir ganske store, og at de muligens krever litt for mye plass i forhold til akvariet mitt.
Da har jeg akkurat gått til anskaffelse av noen beboere i akvariet! 3 Stk Flying Fox, og en Ancistrus ligger nå å koser seg oppi der. Ancistrusen ser jeg ikke særlig mye til. Ligger for det meste bare bak ei rot jeg har oppi der å koser seg. De andre tre farter rundt litt rundt omkring å gjør seg kjent. Virker som to flying fox holder seg sammen, mens den tredje holder seg litt for seg selv. Einstøingen er heller ikke like kraftig i fargene som de to andre.

de to som holder seg sammen driver å dulter borti hverandre av og til. Litt vanskelig å tyde hva de holder på med for en amatør som meg, men ettersom de stort sett holder seg sammen , også når de er rolige kan det vel ikke være slåssing de holder på med?

Håper de finner seg godt til rette iallefall! Nå skal disse 4 få lov til å ha tanken alene en stund. Regner med jeg får nok med å følge med på nitritt og nitrat verdien i tanken i ukene som kommer!


Ser også av forumet at det ofte selges feil fisk i butikkene når det gjelder flying fox! om noen leser dette, og ser at det er en SAE eller en annen fisk hadde det vært greit med ett lite vink! =) Bildene er vel ikke all verden, men jeg håper de duger!
En stund siden en oppdatering her nå! Antallet fisk har økt en del siden sist!
Beboerne er nå
3 x SAE (Ja, det viste seg at det ikke var flying fox jeg kjøpte)
1 x Ancistrus
2 x guppy hanner.
3 x Sverddragere (2 hann og 1 hunn)

Kjøpte i utgangspunktet 4 guppy, men en døde etter noen dager, og den andre døde for litt siden. Regner med de var svake fra starten av ettersom det er bare guppyene som har strøket med! Tar jevnlige vannbytter en gang i uka ( ca 20-30% vann) og er forsiktig med foring. Måler også verdiene jevnlig, og ser ingen tegn til problemer der heller.

Sverddragerne ble egentlig kjøpt som 2 hunner og 1 hann, men den ene av de 2 viste seg å være en hann etter noen uker. Er vist ganske vanlig blant denne typen fisk at det finnes såkalte "skjulte hanner" etter hva jeg har lest her inne og andre plasser!

Har også fått tak i en liten 20 liter fra en som hadde brukt den til en kampfisk tidligere! Fikk tak i billig pumpe og varmekolbe på den lokale dyrebutikken og jeg har fått den innkjørt med gugge fra 54 Litern. Kjøpte 3 stk Endlers guppy, og oppi der har de 3 rukket å bli til 5! =) Morsomt! Er vel fare for at jeg får problemer med antallet etter en stund!!

Har også innsett at både sverdragerne og SAE kommer til å vokse ut av 54 Litern ganske fort! Var heldig å snakket med en på jobb som hadde en 180 Liter stående som jeg skulle få gratis!! Denne hadde stått en stund uten særlig vedlikehold, så den var rimelig skitten! Utrolig nok var det også fisk igjen oppi der. Etter en grundig vask av akvariet ble dette satt opp hjemme hos meg! Fisken som var i det gamle vandret dessverre til de evige jaktmarker underveis i vaskingen av karet, da jeg dessverre ikke hadde noen plass å gjøre av dem i mellomtiden pga størrelsen på fisken! Dette, og tilstanden akvariet generelt gjorde at det ikke fristet å putte noen av de fiskene i de andre akvariene mine! Planen er at 180 Litern skal bli hjemmet til både SAE og Sverddargerne så fort den er ferdig innkjørt! Tenkte muligens å bytte ut SAE med Otocinclus til å ha i 54 Litern med tid og stunder!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap