Lindas akvarieprosjekt

Hei!

Denne tråden blir jeg å bruke som en logg over mitt akvarieprosjekt, nå et Juwel Rio 240 liter.
Har siden barndommen hatt flere mindre akvarium med jevne mellomrom.
Disse har vært med varierende hell, men alltid med stor lidenskap

Det begynte med at faren min kjøpte et brukt akvarium med fisk, utstyr og bøker ca i starten av da jeg gikk på barneskole. Jeg syntes det var så interessant å lese om fiskeartene at jeg kunne etterhvert flere latinske navn på fisk jeg drømte om å kjøpe, og jeg husker flere av dem ennå. Satanoperca har jeg aldri vært interessert i, men jeg syntes den hadde et stilig navn

De beste akvarieminnene fra det første akvariumet (større enn det jeg har kjøpt nå) var den store hyggelige kysseguramien Rambo. Og da slørhalene la egg og de utviklet seg til minityrslørhaler på 1,5cm som jeg solgte til noen venner, ehm.. ja, det var før man skjønte at "gullfiskbolle" er en uting :/

Dette er mitt første langsiktige prosjekt nå som jeg har fast bosted, og kan kjøpe større, og ikke minst har lært av en del feil jeg desverre har gjort tidligere. Nå finner jeg mye hjelp her i Akvaforum, og på facebookgrupper som "Vi med akvarium".


10.03.14

Har fjernet innvendig Juwelfilter for å bruke utvendig filter.
Mye knoting med å vatre opp og justere akvariemøbelet i forhold til hellning i gulvet.
Det var ca 5,5mm forskjell på 1 meters lengde både den ene og den andre veien.
Har i 1,5 sekker (a 17kg hver) av Biltemas grove sand nr 175425.
Kjøper kobling på Biltema og Byggmakker til kjøkkenkran for vannslange (Biltema).
Fyller vann i akvariumet, planter og dekorerer litt.
Oppdager at utvendig filter Tetratec ex1200 har en knust koblingsbit, ny del får jeg snart i posten, så jeg venter med å montere dette så lenge.
Bildet av fyllt akvarium er tatt dagen etter.

Planen fremover er å sette i gang med salmiakk-innkjøringsmetoden, uten "oppstartsfisk" straks jeg får montert filteret. Får også et Tetra Analysesett i posten, til dette. Ser for meg at det sikkert tar rundt 4 uker, hvis jeg ikke får noe innkjørt filtergugge av noen da (kjenner ingen med akvarium i området Narvik).

Ser for meg temperatur på ca 26grader, og en ph på 6,5-6,8, ikke så rask vannstrøm. Og ikke veldig tett beplantet, liker en viss oversikt.

Liker en del sør-amerikansk fisk, og de med lignende forhold. Stor sjanse for kuhli-ål, kardinaltetra og sommerfuglciklide. Kanskje Ottoer.
15.03.14

I går var jeg så heldig å få filtergugge av kjempesnille Gro som kunne ta det med på vei til VU
På grunn av stormen Kyrre og diverse veisperringer tok det noen timer før den kom fram, så ikke godt å si hva som overlevde av bakterier.
Kasta 3 liter av dette oppi forhåndsfuktet utvendig filter, og satte i gang filteret for første gang. Der slangen er koblet til pumpehuset lekker det en dråpe i timen, så det går greit med litt papir der foreløpig, men skal prøve å få det fikset. Har skrudd godt fast.

I dag startet jeg med å bruke Tetra sitt vannanalyse-system.
På måletidspunkt har akvariet gått 5 dager med vann, sand, planter og røtter,
og 1 dag med filtersirkulasjon + donerte filterbakterier (vet ikke om de overlevde).

Dag 6 med vann, dag 2 med donert filtergugge:

GH 2 Total hardhet
KH 1,8 Karbonathardhet
pH 7,3
NH3/4 0,05 bør være mindre enn 0,25 Ammoniakk/ammonium
NO2 under 0,3 bør være mindre enn 0,3 Nitrit
NO3 3 bør være mindre enn 50 Nitrat
PO4 0,1 bør være mindre enn 2,0 Fosfat
Fe bør være 0,25-0,5 Jern
CO2 bør være 5-15
O2 bør være 6-8


Kranvannet:

GH 2
KH 2
pH 8 (slitsomt utgangspunkt siden jeg vil ha 6,5-6,8)

Vannet har fæle 30 grader (uten varmekolbe) i et rom med temp 25 grader, hvis temp-måleren som ellers henger ut vinduet stemmer. Jeg ønsker 26-27 grader.
For å senke tempen kan jeg senke vannstanden ca halv cm, skifte til nye lysrør eller LED og se om det hjelper noe særlig.

De minste røttene begynte i dag å synke

Kanskje jeg rekker å starte med salmiakkmetoden i kveld.

(Har siden sist innlegg blitt påminnet at vi også hadde en gullfiskbolle og et lite akvarium da jeg var rundt 5 år, så jeg ble vel tidlig preget.)
Innkjøring med salmiakkmetoden
16.03.14 - Dag 7 (og dag 1 med salmiakk)

Dette er tredje dagen med filteret i gang, og første dag jeg synes vannet er så godt som helt klart.
Har oppdaget et par snegler på 1 mm som fulgte med plantene, og noen små klyser med noe som kan se ut som snegleegg, men kan de legge egg når de er 1mm? Håper det er sneglebæsj for å si det sånn.

Og nå salmiakkmetoden!
Kort sagt, den går ut på å gro ønskede bakterier i filteret som skal omdanne ammoniakk (f.eks. fiskebæsj) til nitrit (som kan være farlig for fisk) og så til nitrat som tas opp av planter som næring og ellers fjernes med vannbytte.
Dette gjøres uten "oppstartsfisk".
Man tilsetter ammoniakk og følger med på hvordan dette etterhvert brytes ned til nitrit og så nitrat, til bakteriene klarer dette så bra at det er klart for å avslutte metoden og sette inn fisk.

Har lest om innkjøring med salmiakkmetoden på disse to sidene:

http://www.fishlore.com/fishforum/aquarium-nitrogen-cycle/19627-ammonia-instructions-fishless-cycle.html

http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372

Har skjønt det sånn at det er ca 2 hovedmetoder:
-Tilsett og vent (Add and wait)
-Tilsett litt hver dag

Add and wait er beskrevet på en passe enkel måte i første artikkelen, og det er denne jeg går for fordi jeg synes den er lettere å følge.
Man skal starte med å øke ammoniakk/amonium (NH3/NH4) til 5mg/l for så å vente til det synker tilbake til 0(1 første gangen), for så å øke NH3 på nytt og se at den stadig senkes hurtigere, inntil senkingen fra 4-5mg/l til 0mg/l tar ca 10-12 timer eller mindre, da skal det være så godt som ferdig innkjørt, og akvariet er klart til å takle fiskedrit og det som skal være.

Jeg bruker salmiakk "Salmi", og apoteksprøyte for dosering. Først må jeg regne ut hvor mye salmi jeg trenger for å øke NH3 TIL 5mg/l i karet. Jeg var trøtt og hoppet over viktig utprøving, og satset på 1ml på 15 liters vannbøtte. Det viste 5 eller mer, og det var kanskje mer enn nødvendig. Jeg antok så at jeg hadde 210 liter vann i mitt rio 240liters, kanskje det stemmer noenlunde med 4 cm sand og litt røtter? Pluss 12 liter i utvendig filter. Kanskje det er mer enn 210, men uansett gikk jeg utfra det og at jeg da trenger 14 mg/l, og hadde dette i sent på kvelden. Igjen, jeg var for trøtt for å kontrollere at NH3 faktisk ble 5.


17.03.14 - Dag 2 med salmiakk

I dag målte jeg 5 eller mer i NH3, og under 3 i nitrit, så ser ikke ut til at det har skjedd særlig siden i går. Første gangen skal det ta ca 1 uke for at den dropper til 0 igjen.

Andre forhold: Har temp på ca 30 grader, dette skal speede prosessen. Har lyset på 7-8 timer på dagen. Har mye bevegelse i vannflata, men ikke tilsatt no lufting ellers. Hørt at lufting er bra for rask prosess her, så vurderer sette nedi en luftpumpe jeg har liggende.
Plantene har enda fint utseende, og alger har ikke kommet fram, selv om jeg kan se noen antydninger her og der. Forventer å få mye trådalger mot slutten av prosessen, men det er greit, det må til, og kan fjernes etterpå

Fremover skal jeg sjekke NH3 hver dag, og når den dropper under 5 skal jeg måle nitrit. Er det nitrit så har bakteriene jeg ønsker begynt å gro og gjøre jobben sin
Lite innspill til testing:

JBL test for nitritt er mye mer fingradert. JBL viser inn på farlig konsentrasjon ved 0,3, mens Tetra sier alt under 0,3 er ok. 0,3 er ikke ok.
Takk for tipset Sigmund, jeg visste ikke at det fantes tester som var så nøyaktig på Nitrit

22.03.14 - Dag 7 med salmiakk

Siden sist har jeg målt ammoniakk hver dag, og den har enda ikke kommet under 5. Har også testet for Nitrit, og denne er under 0,3.

Har inntrykk av at dette kan være vanlig, og at jeg burde se en dropp etter en til to dager til.
Nå kjøpte jeg en mekanisk tempmåler istedenfor den digitale som alltid viste 30,5, det nye "klassiske" termometeret viser det sa
samme som lufttemp viser, 26,5 grader idag.
Så hvis denne er korrekt, så er jeg veldig glad for det, da jeg fikk krisestemning av å ha 30 grader ufrivillig.
Dette betyr også at jeg har hatt ca 25 grader i karet hittils under salmiakkmetoden, og den ska gå raskere med ca 30grader, så kanskje jeg hiver oppi varmekolben idag

Ellers ser plantene smålig misfornøyd ut, og eneste beboer er en liten skivesnegle som sikkert blir avlivet snart.
Den største roten er nå på vei til å synke, det er bra
Lite innspill til
tålmodighet er en dyd også ved innkjøring. Bare fortsett med valgt metode. Du vil se dropp i NH3/4 når bakteriene er blitt mange nok.
Jeg ville nok valgt å bruke samme temperatur ved innkjøringen som de fiskene du skal ha senere foretrekker. Da er du helt trygg på at bakteriene passer til ønsket temperatur. Bakterier kommer i utrolig mange varianter, og temperatur kan være en faktor som innvirker på hvilke stammer som gror best.

Jeg kjøpte 12 digitale termometere på e-bay og fant at de spriker med neste tre grader. De er lette å lese, men er altså ikke pålitelige nok. De gamle av glass med sprit er tryggere.
Ja, enig med deg, kan like så godt kjøre det med tempen det blir tilslutt, godt poeng!

Selv om ammoniakk ikke er under 5 enda, ser jeg idag at nitrit er begynt å komme
23.03.14 - Dag 8 med salmiakk

Amoniakk 4 mg/l
Nitrit nesten 0,3 mg/l

Planta siste rota i sanda, og der satt den. Eneste beboer er en skivesnegle.

-------------------------------------------------------------------------------------------

24.03.14 - Dag 9 med salmiakk

Amoniakk ca 3+ mg/l
Nitrit 0,3 mg/l
Nitrat 12,5 mg/l

Er spent på hvordan det blir senere med ph og ph-justering med tanke på at kranvannet er 8 og jeg vil ha 6,8. Har eikebarkekstrakt klart. Og skal kjøpe en sirkulasjonspumpe jeg kan bruke til å pumpe opp mellomlagret vann fra balje der jeg får justert ph'en før det ska oppi karet etter vannskifte.
Du har nok stålkontroll på dette, så ingen grunn til bekymring.
Pass på at sirkulasjonspumpen har tilstrekkelig løftehøyde, ikke bare tilstrekkelig kapasitet i liter pr time.

Takk, det skal jeg sjekke før jeg kjøper

25.03.14 - Dag 10 med salmiakk

NH3 - 1,5mg/l
NO2 - 1,6mg/l
NO3 - 12,5mg/l +
26.03.14 - Dag 11 med salmiakk

NH3 - 0,15 mg/l
NO2 - 1,6-3,3 mg/l
NO3 - 25-50 mg/l

Antydning til alger på ruta. Har nesten nådd grensa for når man bør ta vannbytte i forhold til for høyt nitratnivå (hvis det hadde vært fisker der).
Nesten på Nitrit-toppen og.

Siden det er første gang NH3 (amoniakk) har kommet ned til 1 (og mer) kunne jeg ha tilsatt mer salmiakk for å øke den til 5 og så latt den synke til 0 neste gang. Utsetter det til imorgen.
Kanskje jeg bør ta et delvannbytte òg snart pga nitratnivået, så jeg ikke får algeboom.

27.03.14 - Dag 12 med salmiakk

NH3 0 mg/l +
NO2 1,6-3,3 mg/l
NO3 25 mg/l

På dag 12 har amoniakk så godt som forsvunnet, og det er på tide å tilsette mer.
Skulle tilsatt så NH3 stiger til 3-4, men som vanlig begynner jeg for sent på kvelden, og får bare økt NH3 til 1,5mg/l.
Tilsatte 3 ml salmiakk i karet for økning av
NH3 fra ca 0 til 1,5mg/l.



28.03.14 - Dag 13 med salmiakk

NH3 0,25 (-)
NO2 1,6-3,3 mg/l
NO3 25-50 mg/l
pH 8,2

NH3 har sunket fra 1,5 til 0,25(-) siden i går.
Tilsetter 7ml salmiakk, og
NH3 øker til 3 mg/l (-)

Nå blir jeg borte et par dager, så det blir spennende å se hvor mye amoniakk har sunket med i løpet av 2 dager, håper det er litt igjen etter 2 dager så ingen bakterier dør av sult

pH sjekket jeg for å være sikker på at den ikke er så lav at prosessen stopper opp. (mindre enn 6?)
30.03.14 - Dag 15 med salmiakk

NH3 0 mg/l
NO2 3,3 mg/l +++
NO3 25-50 mg/l

På 2 dager har amoniakk sunket fra 3 til 0 mg/l, målet er senking fra 4-5mg/l til 0mg/l på ca 10-12 timer eller mindre.

7ml salmiakk fikk sist gang NH3 til å øke fra 0,25 til 3 mg/l, altså en økning på 2,75.
Jeg ønsker en økning på 4 mg/l, og må gange 7ml salmiakk med 1,45 = 10,15 ml.

Planen er å se hvor mye NH3 synker fra 4 mg/l ikveld til imorgen tidlig, på litt under 10 timer. Hvis jeg er heldig er den 0, og da kan jeg avslutte innkjøringen med stor vannskifte ++.

Tilsatte 10,1 ml salmiakk kl 20:20, NH3 økt til 5 mg/l. 10 timer og 40minutt til jeg tester kl 07:00.

Ellers har jeg plukket både damsnegler og skivesnegler.

Bilde 1: Oppdaget min gamle fiende planarier (tror jeg det er?). De er mange på ruta, og øner seg bortover algene med sine 2mm. Se de hvite små på bildet.

Bilde 2: Algevekst på ruta.

Bilde 3: Nitratproduksjonen mener jeg synes godt på plantene, da de først råtnet litt bort, mens nå har det kommet store friske blader på toppen siden nitrat ble til. Fint å se
31.03.14 - Dag 16 med salmiakk

Denne morgenen skulle jeg sjekke hvor mye NH3 hadde sunket på 10 timer.
Den hadde bare sunket fra 5 til 3, så det var ikke akkurat ferdig innkjørt da målet er fra 4-5 til 0 på 10-12 timer.

Ellers var jeg ganske sur den dagen fordi jeg har fått planaria. =) Men det føltes straks bedre da jeg hadde bestilt "No planaria" på Ebay. Er jeg heldig kommer den til helga.
Jeg vil helst behandle med "No planaria" FØR jeg setter inn fisk, selv om innkjøringen skulle være ferdig, og selv om tilsetningen visstnok ikke skal skade fisk.
Snegler kan ta skade av det, det er helt greit siden jeg ikke vil ha dam- og skivesnegle.

01.04.14 - Dag 17 med salmiakk

På tide å rydde opp litt (bilde 1), og ta første vannbytte. Jeg trodde det var best å vente med første vannbytte til innkjøringen var over, men ble tipset om at det går fint an å ta vannbytte underveis, så lenge jeg tilfører ny amoniakk etterpå.
Fikk tømt 2/3 av vannet ut vinduet, fikk bort en del drit fra sanden, og skrapet rutene, samt pusset røttene med billige tannbørster. Festet anubiasene dårlig med en tykk hyssing til røttene, ser greit nok ut.

Hadde også kjøpt to nye steiner og hadde oppi Kjøpte samtidig sirkulasjonspumpe compact 1000 fra Eheim, for å senere kunne pumpe vannet opp fra mellomlagring (for å justere ned ph før påfylling) i dunk på 45 liter (lilla og hesligsøt, kjøpt på Jysk).

02.04.14 - Dag 18 med salmiakk

Tom for NH3 test allerede! Kjøpte ny fra Prodac. Kjøpte nitrit-test derfra samtidig i og med at det er storforbruk for tida.

NH3 - 0+ mg/l
NO2 - 0,9 mg/l
NO3 - 50 mg/l

Jeg antar at jeg kunne vært ferdig innkjørt i slutten av denne uken, men jeg roer det litt ned og tilsetter mindre salmiakk enn planlagt inntill planariaen er ferdig "behandlet", siden jeg kan vente til da uansett.
Tilsetter nå 5 ml Salmi kl 23:40. NH3 øker til 4 mg/l.

Bilde 2 er fra idag, etter at jeg hadde oppi en liten rot og en kokosnøtt jeg hadde fra tidligere.
God jobbing!
Pass på at NO2 også går til null på samme tid som NH3. Den bakteriekulturen bruker litt lenger tid på å utvikle seg og derved kan nedbrytingen av NO2 henge litt etter selv der NH3 er borte.
Takk for det, det er jo en tålmodighetsprøvelse deluxe
Ok, da venter jeg til både NH3 og NO2 går ned til 0 på 10-12 timer.

Jeg målte nå, 22 timer etter forrige måling:

NH3 - 0,3/0,4 mg/l
NO2 - 1++ mg/l
NO3 - 50+ mg/l

På 22 timer har NH3 sunket med ca 3,6 mg/l.
Kunne jo tatt et vannbytte for å få vekk noe NO3, men det orker jeg ikke

Har sett at på et par flekker på ruta der jeg ikke fikk skrapt vekk alle algene, lever 2-3mm lange planaria i beste velgående. Inntil videre. Greit nok.

Slapp oppi nye steiner fra rullesteinsfjære, håndplukket og fått i gave av en snill venn

Tilsatte 5ml salmiakk, og NH3 er nå 3,5-4,0 mg/l.
04.04.14 - Dag 20 med salmiakk

kl 22:00: (23 timer siden siste måling)
NH3 - 0,5
NO2 - 0,3/0,4

Tilsatte 5,5ml salmiakk, og NH3 økte til 4 mg/l.


Må si jeg er imponert Linda! Du har virkelig lest deg opp og har en tanke bak det du gjør. Ut i fra hva du skriver, er jeg sikker på fiskene dine får gode kår når karet ditt er klart Blir en spennende tråd og følge!
Pål
05.04.14 - Dag 21 med salmiakk:

Takk, det var hyggelig å høre!

Kl 10:00 (10 timer etter forrige måling):
NH3 - 1,0/2,0 mg/l
NO2 - 0,5 ++ mg/l
NO3 - sikkert 50 ++++++ (kan ta vannbytte om få dager når samboern/assistenten kommer hjem, i mens får algene blomstre.......).
pH - 5 !!!

Tok en ph-test for første gang på en uke. Har lest at hvis ph blir veldig lav, kan prosessen saktes ned, og jeg synes i det siste at det ikke har gått særlig raskere denne omdanningen. Veldig overrasket over at pH er 5, men det forklarer kanskje hvorfor omdanningen ikke har gått særlig fortere!

Ble glad for at ph'en kunne synke, ble ikke så glad for at den var helt nede på 5.
Har noen røtter oppi, kanskje derfor. Har hørt at hvis hardheten er lav, så kan ph bli mer ustabil? Jeg hadde lav hardhet i vannet da jeg var i starten, så det kan vel tenkes at det da lett kunne synke fort..? Sist jeg målte høy ph (8,2) var 28.03., kun 1 uke siden.

Jeg testet nå også kranvannet, som sist hadde ph 8, men nå var den på 7!
Skal ringe kommunen og finne ut av om det er "sesong"-betinget ph eller lignende. Skal alltid måle ph fra kranen før vannbytter. Hadde jo nettopp et på 2/3-deler der kanskje det nye vannet var på ph 7.

Rett på butikken og kjøpte en pulverboks med ph/kh+, den så jeg ikke komme. Tilsatte 1 skje til et kar på 240liter (kanskje 220 liter vann?), da steg ph fra 5 til 7,6 (målt både 10min og et par timer senere). Så fine kardinaltetra og søte kuhli-åler i butikken, både vanskelig og lett å vente.

Idag kom forresten "No planaria" i posten, skal kanskje ta det i bruk i morgen, ser enda et par overlevende små sveklinger!
fortsettelse:

Tilsatte 6 ml salmiakk kl 22:30, NH3 økte til 4(-) mg/l.

Temperatur har fram til nå (uten varmekolbe) vært mellom 25 og 27 c)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap