Astronotusocellatus sin sprøe akvarie interesse

God langt på kveld.

Tenkte og lage en tråd om akvariene jeg har nå og skal ha utover sommeren.

Litt innledning først.

Det hele starta med at jeg fikk låne en ål og et lite kar av en kompis.
Ålen var godt og vel 20cm og karet var på nusselige 45 liter, så skjønte med en gang at dette ble alt for lite. Så etter 2 ukers tid så kom jeg over en 325 liter jeg til slutt ble eier av.
Da ble problemet at pumpa jeg hadde ble alt for lita i forhold til størelsen på karet, så da ble det ny innvendig fluval pumpe.

Siden jeg hadde både plass og pumpekapasitet (trodde jeg selv) til flere fisker så ble det ny shoping tur.. Kom hjem igjenn med 2 små og nusslige oscarer og 1 gibbiceps. Jeg var skikkelig kry og stolt som en hana som hadde 4 fisker. Ukene paserte og karet var fint som gull. Så kom sommerferien 2012.
Dro på ferie og var borte i 2 uker før jeg fikk telefon av a mor at det så ut som det var grønn grøt i hele karet mitt..

Så var det og bekymre seg gul å blå resten av ferien over at karet var grønt.. Så kom jeg hjem og så det selv, hivde meg på nettet og søkte rundt etter svar. Joda, så på siden her at det var svevealger som var problemet, fant en løsning jeg mente funka og for avgårde etter pumpe med ÜV lys. Men det funka ikke i det hele tatt.. Så da sjøsatte jeg fiskene i badekaret med varmekolbe og pumper, tømte karet, vaska og gnudde en hel dag i både karet å filteret, fylte i vann igjenn og lempa fiskene oppi karet.

Etter ca 1 uke var det jo like grønnt, da ble det samme reisa enda en gang, men ble samme resultat etter ca 1 ukes tid. Da slo det meg, for lite pumpekapasitet.. Da investerte jeg i nytt utvendig Eheim filter og tømte å vaska alt enda en gang. Fyllte opp at med både vann og fisk. Denne gangen forble det klart og fint.

Fiskene trivdes og ble jo ikke akkurat mindre med tiden heller.. Oscarene og gibbicepsen vokste veldig fort og ble straks de største fiskene jeg hadde. Til slutt ble jo det karet alt for lite også, så da måtte jeg ha større kar. Kjøpte et på 540l jeg trodde var mer enn stort nok noen år fremover. Da ble det jo samme leksa med svevealger i det nye pga for liten pumpe og to griser av noen fisker.
Pumpe ble kjøpt og vannet krystalklart. Så kom jeg over 4 oscarer til som lå for salg.

Henta dem og hadde dem i karet, alt var i skjønneste orden i ca 1 års tid. Da ble det krangel mellom de jeg hadde fra før å de 4 nye. Da var det bare og kjøpe nytt kar enda en gang. Denne gangen ble det et ganske nytt 720l akvastabil mrk2 med fancy stativ og delvis innbygd. Fulgte med ei fluval fx5, steiner, varmekolber, lystopp og sand. Fylte i vann og hadde oppi fiskene. Men kranglingen fortsatte. Da fylte jeg opp igjenn 540l å flytta de 4 nye dit. Da ble det fred og ro i begge karene.. endelig..

Med så mye plass var det på tide med mer fisk. Og det ble det i store mengder, samt enda et par nye akvarier mer info om det kommer senere.

Handla inn 4 texasciklider, 2 ryggsvømmere, 1 gibbiceps, nøkkelhull ciklide, red terror, 2 gjeddeciklider, noen malawier, black ghost, ildål, praktbikir og mange fler jeg ikke husker i farta.

Alt var flott og fint helt til jeg ble lei av å ha bare store oscarer når alt det andre var smått, så kvitta meg med en del av det og kjøpte ei clarias malle på 10cm..
Den var snill som et lam og matglad til tusen. Etter et halvt år var den 45cm+ og fortsatt ganske snill. Så en morgen for omkring 2 måneder siden gikk jeg ned dom vanlig og matet fiskene. Når jeg slo på lyset ble jeg møtt av 1 død ryggsvømmer, 2 døde zebra ciklider og 2 store! texaser var døde. De andre som var igjenn lå på siden og gispa.. den eneste friske og raske var clariasen.
Da ble den solgt på dagen. Ga bort 4 oscarer og solgte 540l.

Det var det grunnlegende for min interesse av fisk&akvarier

Nå over til fisker og akvarier jeg har i dag

Har i dag bare 720l med 3×oscar, 2×gibbiceps, 2×pacu, 1×ryggsvømmer, 1×texas, 3×zebraciklide og 3× ekte papegøyeciklide. Og 30kg grus

Pumper/Varmekolber :

1×fluval fx5
1+fluval fx6
1×fluval u5
3×boyu SP-et-eller-anna. 1850L/T pr. pumpe.
3×eheim jäger 300W

Planen fremover er og tappe ned karet helt, back to nature oppsett og kutte ned litt på mengden fisk.
Ellers har jeg et 1550L kar på handa jeg har tenkt og kjøpe til pacuene.

Kommer mange flere, og ikke minst bedre, bilder av fiskene og akvarie balleten som har pågått med tiden etterhvert..
Tilfeldig bekjentskap
© Kai R. Bakken
Reklame for plussmedlemskap