Prosjekt 2,5 meter langt akvarium!

Hei.

Jeg er ny på akvarium dette tiåret og må brushe opp kunnskapene etter forrige diskus-kar som jeg måtte selge i 2009 pga flytting. Jeg merker at mye har skjedd på teknologisiden siden da og at utfordringen er desto større når jeg har kjøpt et brukt akvarium med utstyr jeg aldri har brukt før. Nymotens pumpe, Uv-lys og alskens annet jeg ikke har sjekket nøyere på og som fortsatt ligger i posen etter selger fraktet akvariumet hjem til meg for noen uker siden.

Akvariumet er noe spesielt, men midt i blinken på hva det jeg var ute etter. Nemlig et langt akvarium som ikke ruvet for mye i dybden , og som skulle være plassert godt oppi høyden slik at man kan nyte akvariumet fra middagsbordet sammen med gjester.

Det er 2,5 meter langt, 40 cm dypt 60 cm høyt.

Jeg lager en liten blogg for å laste opp bilder underveis, men dere kommer til å se meg stadig dukke opp i forumtråder med alskens spørsmål om fysikk, det tekniske, fiskekombinasjon (malawi) og mye mye mer.
Det sies at å holde diskus er sååå mye vanskeligere enn malawi, men akkurat nå vet jeg ikke helt. Jeg er helt grønn på malawi. Hvorfor jeg velger det da? Jo, for at disse fiskene ikke er så skvetne, danner par, leker mye lettere og er generelt mye mer action i enn diskus. Med andre ord bare prøve noe nytt, selv om hjertet mitt slår over et par hakk når jeg vender ansiktet mot de flotte diskusene på Akvariemagasinet på Alnabru. *hjertehjerte*
Første bilde.
Første bilde. Her skal det pusses opp, og første oppgave er å nappe ut bakgrunnen for så å male glasset på baksiden helt sort. Rulle og sorteste maling man kan få, er allerede kjøpt inn.

Også 75 kg (!) kalkstein er kjøpt inn.
Stilig prosjekt, blir spennende å se hvordan det blir med innredning og Malawi.
Vil du heller ha svart bakrunn enn 3D-bakrunn? :o
Tear and destroy!
Takk Fart66, jeg håper resultatet blir bra til slutt.
Torbjørn: ja, jeg tenkte prøve noe nytt og er i gang med å plukke ut 3D-bakgrunnen.

Jeg trodde at det å fjerne bakgrunnene ville bli en enkel sak og kanskje til og med være mulig å gi bort bakgrunnene til noen som ville ha de. Det er to stk. Men det viste seg at jeg måtte rive de opp for å ikke ødelegge det tekniske rundt, samt deise det store akvariumet i gulvet. Det står på ekstra høye ben, og jeg kjenner at det ikke er helt stødig uten vann. Jeg må vurdere å kjøpe en finerplate og forankre akvariet i ved veggen. Bare for å være på den sikre siden. Kom gjerne med tips hvis dere har andre ideer. Jeg har lagt inn en del spørsmål om min videre prosess i forumet "Teknisk" (mener jeg det het).

Ellers har jeg kjøpt inn følgende i dag: hevert (yeiks, de er dyre!) filterinnmat, nye lysrør, aquasafe (nødvendig iflg selger, men jeg vet ikke?) og lim for å oppsett av stener og huler. Jeg tenkte å bygge hulene selv enn å kjøpe disse ferdighulene. Mest for å beholde samme farve på alle stenene.

Jeg hadde som mål å ha et ferdig innkjørt akvarium til 10. oktober slik at jeg kunne kjøpe malawiene på storauksjon, men så langt kom jeg aldri Kanskje jeg finner noen selgere her inne etterhvert?


Svart som natta!
Da er man i gang med maling av bakgrunnen. Jeg vasket bare glasset med såpe og vann og satte i gang med den sorte malingen. Hele bagrunnen + sideglasset til høyre skulle til pers.
Fikk visst ikke lastet opp bildene. Prøver igjen senere...Kanskje noe ipad-krøll?
Her ser dere bilde av den eneste fisken som får være her nå. Min datteers påfunn. Hun gleder seg forøvrig veldig til at neste gang vi drar til akvariebutikken så er det for å kjøpe hovedgjestene! Håper på å få til en fin kombinasjon av Malawi, så her må jeg lese meg opp. List gjerne opp hvilke dere har hvis dere har Malawi-akvarium.
Flyttekaos.
Her ser dere det bakfra. Det hjelper heller ikke på at man er midt oppe i flyttekaos, og at jeg heller burde bruke penger, tid og energi på andre viktigere møbelkjøp. Jeg måtte bare slå til når jeg fant dette på finn.
Følger
Følger tråden din videre i spenning og misunner deg motet til å ta fatt på et slikt prosjekt
Et spennende prosjekt. Men jeg skvatt litt når jeg leste du brukte SÅPE og vann til å vaske akvariet med... trodde alle akvarister visste at såpe er totalt fy-fy når det kommer til akvarier. Det er ikke mye som skal til før det fungerer som gift for fiskene. Akvariet ditt bør derfor skylles godt (fylles opp og tappes ut igjen) før du fyller det opp for fiskene.

Gleder meg til å se det ferdige resultatet! Kjenner du noen akvarister du kan få ferdig innkjørt filterguffe av, sånn at du kan kickstarte filteret ditt og sette inn noen få fisk med en gang? Det er en snedig omvei å slippe unna lang (5 ukers) innkjøring på. Filteret må belastes med bare noen få fisk i starten med den metoden, men det går raskt å øke på siden filterbakteriene allerede er tilstede pga kickstartingen og multipliserer seg så fort.
Mitt malawiakvarium
Maleki
List gjerne opp hvilke dere har hvis dere har Malawi-akvarium.


Hei,
Her er en video av Malawiakvariet hjemme hos meg: Youtube link

Her ser du:
Golden,
Electra,
Acei,
Blå Ahli,
Firefish,
Aulonocara baenschi,
Hongi.

Om jeg skulle begynt på nytt ville jeg kanskje droppet Firefish'ene til fordel for en "naturlig" Aulonocara art. Hongi'ne ville jeg også droppet pga den territorielle atferden.
mona o
Et spennende prosjekt. Men jeg skvatt litt når jeg leste du brukte SÅPE og vann til å vaske akvariet med... trodde alle akvarister visste at såpe er totalt fy-fy når det kommer til akvarier. Det er ikke mye som skal til før det fungerer som gift for fiskene. Akvariet ditt bør derfor skylles godt (fylles opp og tappes ut igjen) før du fyller det opp for fiskene. Gleder meg til å se det ferdige resultatet! :) Kjenner du noen akvarister du kan få ferdig innkjørt filterguffe av, sånn at du kan kickstarte filteret ditt og sette inn noen få fisk med en gang? Det er en snedig omvei å slippe unna lang (5 ukers) innkjøring på. Filteret må belastes med bare noen få fisk i starten med den metoden, men det går raskt å øke på siden filterbakteriene allerede er tilstede pga kickstartingen og multipliserer seg så fort.


Såpe og vann ble brukt på utsiden av akvariet før jeg datte i gang med sortmalingen

Jeg skal sjekke innholdet av pumpen som jeg kjøpte brukt. Den har stått noen uker nå, men eksperten på akvariebutikken sa at det gjorde ingenting om det hadde stått. Giftige nitritter og nitrater luftes ut kjempefort og dermed er karet klart på få dager. Jeg vet ikke..har dere noe erfaring med "gammel" kultur som har stått stille i en pumpe noen uker?
For alt jeg vet så har selger rengjort den skikkelig før salg. Tiden får vise. Ellers kjenner jeg faktisk ingen andre akvarister, så jeg er ganske alene om den. Har hørt rykte om en saltvannsentusiast her ute på Fornebu, men det hjelper meg fint lite i denne sammenhengen.
Tor Anker Nilsen
[QUOTE=Maleki]List gjerne opp hvilke dere har hvis dere har Malawi-akvarium.


Hei,
Her er en video av Malawiakvariet hjemme hos meg: Youtube link

Her ser du:
Golden,
Electra,
Acei,
Blå Ahli,
Firefish,
Aulonocara baenschi,
Hongi.

Om jeg skulle begynt på nytt ville jeg kanskje droppet Firefish'ene til fordel for en "naturlig" Aulonocara art. Hongi'ne ville jeg også droppet pga den territorielle atferden.

Takk for fin filmsnutt! Veldig fint akvariet, og takk for liste. Jeg trenger det veldig.
Hvis filteret har stått tørt og/eller uten sirkulasjon i tre uker, ville jeg definitivt tenkt meg om før jeg satte den i gang. Da vil jo ting begynne å råtne inni der. Du bør iallfall skylle gjrnnom filtermediene. Uansett er det bare å åpne filteret og stikke nesa nedi, det skal ikke lukte ubehagelig nedi der
SilverShaded
Hvis filteret har stått tørt og/eller uten sirkulasjon i tre uker, ville jeg definitivt tenkt meg om før jeg satte den i gang. Da vil jo ting begynne å råtne inni der. Du bør iallfall skylle gjrnnom filtermediene. Uansett er det bare å åpne filteret og stikke nesa nedi, det skal ikke lukte ubehagelig nedi der ;-)


Her vil jeg støtte forrige innlegg 100% - Nå gjør du masse for å få et flott akvarie, med flott innredning og fisker... Hvorfor skal du kaste bort alt med å ta "snarløsningen" på pumpa? Rengjør den og bruk den tiden det tar - det vil du ha igjenfor masse etterhvert. Selvsagt du kan være heldig og ting går bra men du kan like gjerne dra på deg masse utfordringer. Er det ikke bedre å sats på den sikre siden?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap