Tinas akvablogg

Jaaa.... da var jeg kommet hjem med mitt første akvarium på veldig lenge.... eller... det kjennes jo da veldig lenge ut, men er vel i realiteten bare rett under 2 år siden sist jeg var akvarist. Har fått låne et brukt "Fluval chi" 25 L som jeg har satt i gang i kveld. Jeg har ikke orginalfilter og lys, så det er foreløpig litt provisoriske løsninger frem til jeg får skaffet noe bedre. Bruker et gammelt Fluval 1plus filter som støyer noe veldig, så i og med at akvariet står på soverommet, blir jo ikke dette et holdbart alternativ.

Foreløpig huser akvariet to små red moor røtter, finkornet rådasand og en stor bunt javamose som skal bindes oppover røttene når de er klare for det. Det dumme med å ha vært ute av hobbyen et par år er jo det at jeg har glemt at red moor røtter trenger tid til å trekke inn vann. Så da skjer det fint lite på aquascaping fronten med det første. Men... Jeg gleder meg til fortsettelsen de neste ukene.

Planen fremover blir å etterhvert sette inn javabregner og ellers på ønskelista har jeg Dario dario, Pseudomugil gertrudae, krystallreker og antennesnegl.
Dette tror jeg blir bra!
Hyggelig at "frafalne" akvarister tar opp igjen hobbyen
Fint lite akvarium, men tror neppe det blir bra med så mye fisk. Noen Dario dario kan vel gå, men syns karet er for lite for Pseudomugil. De trenger å være i grupper, og bør ha mer svømmeplass.

Ellers kan du kanskje tynge ned røttene med steiner til de synker av seg selv. Lykke til med innkjøringen !
Co2, de første vannverdier og nytt filter
Takk for hyggelig svar og kommentarer. Hmmm... ja, jeg er litt overrasket over det du sier om pseudomugilene vs. dario her. Har hatt disse artene i både 25 og 19 liter tidligere og da var det darioen som bød på problemer pga agressiviteten. Hannene seg imellom vel og merke. Så denne gangen blir det ikke mange individene. Darioen gjemmer seg jo mye i nedre del av karet der jeg skal fokusere mosen, mens gertrudene vil bruke øvre del i karet. Tenkte en gruppe på 5-6 kunne være ok. Hadde lek på dem i småakvarier tidligere og jeg syntes ikke denne lille pseudomugilen bruker mye av svømmeplassen sammenlignet med andre av samme slekt, som signifer og tenellus. Jeg forholder meg fremdeles positivt innstilt

En uke siden oppstart, og jeg har nå målt mine første vannverdier. Jeg har målt kranvannet, samt akvariet før jeg fylte det opp med resten av vannet som manglet, og etter det ble etterfylt + 2 dager med CO2 og KH pulver tilsetning.

------- Kran - Akv.før - Akv.etter
NO3- ... 0 ........ 0 .......... 0
NO2- ... 0 ........ 0 .......... 0
GH ...... 4 ........ 8 .......... 4
KH ...... 3 ........ 0 .......... 4
pH ..... 6,8 ..... 6,4 ........ 7,0
CL2 ..... 0 ........ 0 .......... 0

Ettersom jeg er litt lat og bruker strips fra Tetra til å måle, så ser jeg også at springvannet ikke har målbar klor, nitritt eller nitrat. Ganske greit i grunn. Ikke noe av dette i akvariet heller, men på dette stadiet er jeg ikke overrasket. Jeg tilsatte også bakterier i filteret for en uke tilbake.

Jeg bruker plantenæring fra tropica (Plant Growth Premium Fertiliser) og har satt inn CO2 system i akvariet også de par siste dagene (Tropica Plant Growth system60). Syntes javamosen mistet så mye farge, men det er jo ikke så rart ettersom jeg fremdeles bare bruker nattbordlampen fra ikea. I dag saumfarte jeg dyrebutikkene i distriktet etter belysning for nano-kar, men det er jo ingen som har noe inne. Men jeg fant en pumpe jeg ville ha, Fluval Nano, så da ble det oppgradering likevel. Når ny-filteret er innkjørt gleder jeg meg til å koble ut 1plus filteret som jeg har lånt og som støyer så mye.
Intil jeg finner den belysningen jeg vil ha til karet, har jeg nå åpnet persiennene og krysser fingrene for at det indirekte vinterdagslyset kan holde liv i mosen de neste dagene. Ja, altså, de nye skuddene på mosen er jo lysegrønne, så det spirer jo...
I lengden vil jeg at dette akvariet skal bli et fint plantekar i nano format. Det er det som blir planen.

Nytt tilskudd på plante-fronten er noen små blader med javabregne som også skal bindes på røttene når de er ferdige med å trekke vann. Røttene har også nylig fått et slikt herlig sopp-belegg som red-moor pleier å få. Jeg tror jeg lar det være noen dager, så renser jeg det bort neste uke før plantene skal festes. Kommer sikkert litt mer soppvekst de neste dagene uansett.

Bildene som er lagt ved er av soppen og av akvariet sett fra siden. Her kan man se CO2 klokken som fulgte med tropica-settet. Den er ikke like liten og søt som disse diffusorene, men jeg tror den lett kan skjules når dekorasjonen i akvariet er plassert slik den skal. Det er veldig greit at den er gjenomsiktig sånn sett.
Ser det er en liten stund siden forrige oppdatering. Har planer om å gjøre om igjen, så kan jo like greit legge ut bilder av hvordan det har vært fremtil nå.

Disse bildene er fra sent i desember 2014.
Her er januarbildene. Har grodd seg litt til nå
Veldig fint, var det...du har virkelig dekorert flott ! Sikkert et herlig rekeparadis, men kanskje litt lite svømmeplass for fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap