Nytt akvarium

Inaktiv bruker
Hei!

For kort tid siden oppgraderer jeg mitt akvarium på 60 liter med et på 110 liter. Jeg har hatt akvarium i snart 5 år, og kan dermed en del, men det er fortsatt mye jeg ikke har lært meg. Dette håper jeg dere kan hjelpe meg med. Det jeg hovedsakelig lurer på er hvordan jeg best mulig kan innrede det nye akvariet med planter, stein og røtter for at fiskene skal like seg best. Jeg er desverre ikke helt sikker på hva slags fisk jeg skal ha enda, men jeg har tenkt i retning fargerikt. Jeg vil verken ha guppyer eller killifisk, heller Cihklider og fisk i den duren. Bør jeg for øvrig ha sand i akvariet for å holde denne fiskearten, og kan jeg ha flere arter i samme kar?

Det jeg hovedsakelig trenger hjelp til er altså hva jeg bør ha i akvariet osv for å få det fint og trivelig for fisken. Noen fiskearter dere anbefaler? Ulike planter dere anbefaler?

Andre spørsmål: hva gjør medikamenter som nitrat og nitritt med vannet? Jeg ser de selge det i butikken, og personalet sier man skal tilsette ved vannbytte?
Anbefaler dere å kjøpe ph måler?

Takker for alle svar!
Det er klart du kan ha ciklider i en 110-liter, men med litt begrensning grunnet størrelsen. Et par arter små ciklider kan du ha. Selvfølgelig under forutsetning av at du klarer å gi dem riktige vannverdier og stell.

Hvordan du innreder akvariet kommer an på hva slags arter du har. Som hovedregel for alle fisker gjelder at de må ha både svømmeplass og gjemmesteder. Noen arter liker huler å gjemme seg i eller leke i, mens andre helst lager seg krypinn under røtter og blader. Dette blir generelle retningslinjer...det er lov å bruke hodet ! Rundt omkring på AF og på nettet finnes det millioner av akvarium-bilder til inspirasjon og lærdom

Nitrat og nitritt er ikke "medikamenter", men avfallsstoffer, så du har nok masse å lære om vannverdier og de prosessene som foregår i et akvarium. Foreslår at du leser deg opp en del på dette FØR du setter igang med fisk, for eksempel vil du få opp masse nyttig informasjon om dette hvis du gidder å søke litt her på vannverdier og innkjøring. Vi syns det er hyggelig å hjelpe folk her, men du lærer uten tvil enda mere av å ta ansvar selv enn ved å få andre til å gjøre jobben for deg.
Inaktiv bruker
SilverShaded
Det er klart du kan ha ciklider i en 110-liter, men med litt begrensning grunnet størrelsen. Et par arter små ciklider kan du ha. Selvfølgelig under forutsetning av at du klarer å gi dem riktige vannverdier og stell. Hvordan du innreder akvariet kommer an på hva slags arter du har. Som hovedregel for alle fisker gjelder at de må ha både svømmeplass og gjemmesteder. Noen arter liker huler å gjemme seg i eller leke i, mens andre helst lager seg krypinn under røtter og blader. Dette blir generelle retningslinjer...det er lov å bruke hodet ! Rundt omkring på AF og på nettet finnes det millioner av akvarium-bilder til inspirasjon og lærdom :-) Nitrat og nitritt er ikke "medikamenter", men avfallsstoffer, så du har nok masse å lære om vannverdier og de prosessene som foregår i et akvarium. Foreslår at du leser deg opp en del på dette FØR du setter igang med fisk, for eksempel vil du få opp masse nyttig informasjon om dette hvis du gidder å søke litt her på vannverdier og innkjøring. Vi syns det er hyggelig å hjelpe folk her, men du lærer uten tvil enda mere av å ta ansvar selv enn ved å få andre til å gjøre jobben for deg.


Jeg mente ikke medikamenter men tilsetningstoffer. Man får kjøpt beholdere hvor det står "nitrat" og "nitritt" utenpå. Jeg prøver ikke få andre til å gjøre jobben for meg, jeg er bare ute etter informasjon da jeg verken i bøker eller på nettsider finner enkle forklaringer på dette. Slik jeg har forstått det er avfallstoffer som nitrat og nitritt uønsket i akvariet, hvorfor selger de da og anbefaler å tilsette dette i akvariet?
Som sagt, du må lese deg opp på vannverdier og akvariedrift, så blir alt så mye klarere. Hvis du hadde sjekket litt, ville du sett at dette absolutt IKKE er tilsetnings-stoffer...i eskene er det vanntester som alle akvarister trenger for å holde akvariene sine mest mulig fri for avfallsstoffer ! Ingen anbefaler å tilsette nitritt til akvariet, dette er gift for fiskene ! Fins ingen enkle "ferdigtygde" forklaringer, du må lese litt selv...som sagt finner du masse stoff om dette her på AF hvis du søker litt
Inaktiv bruker
Blandet med Nitridac som forebygger nitritt..
Hvafornoe blandet med Nitridac ???
Inaktiv bruker
Jeg blandet mellom de to tingene!!!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap