Malavi akvarium

I mellomjula ga jeg bort alle fiskene, plantene og røttene i selskapsakvariet mitt.
Tømte det for grus, og tok en skikkelig rengjøring.
Etterpå tilpasset jeg ei 13mm litex plate, som dekker hele bunnen.
Litex plater brukes f.eks på baderom, for å lime flis på.
Akvariet er et akvastabil 530 (160 cm bredde og 55 cm dybde)
Litex plata ble lagt i bunnen for å fordele vekta av stein, samt ta litt av trykket fra bunnglasset, siden plata kan bære mye stein før den synker.
Fant steiner i fjæra, som ble kokt i flere omganger, for å få bort det sorte belegget som man ser i flomålet langs hele kysten.
Steinene ble lagt rett oppå plata i hele lengden på akvariet, slik at det ble veldig mange huler og ganger.(ingen runde steiner)
Høyden ble på det meste rundt 25 cm.
Inne i hulene har jeg gjemt en del kalkstein.
Etterpå la jeg fin grus\sand rundt hele steinrøysa.
Har lest at enkelte bruker skjellsand for å stabilisere vannverdiene, så jeg lurer på om jeg skal tilsette en 4-5 kg i det bunnlaget jeg har lagt.
Filteret, et eheim 2080, ble rengjort og satt sammen med ny blåsvamp og filtermatte.
Har lest at Malawi går best i lag når de er mange og at de krever skikkelig filtrering av vannet, så jeg kjøpte et eheim 2080 til, fra zoopermarked til kr 3298 inkl toll og frakt, levert på døra, samt en jaeger 300w termostat som backup hvis den andre ryker.
Wave maker er bestilt hos webso, 2-4 tusen liter variabel gjennomstrømming, for variert strøm i vannet.
Som belysning til akvariet, har jeg 2 dobble akvastabil armaturer med til sammen 4x80w.
Disse skaper så mye varme at vannet kommer opp i 30 grader med 10 timer belysning.
Disse blir byttet ut med led lys, 2 på 6500 kelvin, og 1 på 13500 kelvin.
Termostatene er kalibrert på 24,5 grader.
Vann ble fyllt i akvariet, ph målt til 4,7, så jeg tilsatte to poser natron.
Nå skal det få stå slik til februar, da skal jeg kjøpe fisk.
Har tømt i litt fiskefor, for å få i gang prosessen i filtrene.
Bilder kommer


Hvilke fisker tenker du på?
Det sies at det er lurt å tilsette Malawier i grupper.

F.eks. først starter du med en gruppe av en forholdsvis fredelig art. Kanskje 6 Golden.
Så lar du det gå en liten stund mens vannverdiene stabiliseres og filteret modnes.

Deretter kan du sette inn 6 stk av en annen art. Kanskje en mer aggressiv art. Det kan f.eks være M.estherae. Disse vil komme til et miljø hvor det allerede er noen fra før. Dermed vil de ikke være så dominante - ikke i begynnelsen.

Til sist tilsetter du den siste gruppen. Det kan være av en art som er ganske tøff, men ikke så tøff at den ikke er kompatibel med den første arten.

Jeg tror det er lurt å gå fram på denne måten. I alle fall ikke omvendt. Malawier kan være temmelig aggressive, og det er ikke alltid lett å få til en god kombinasjon…

Så alt dette avhenger av hvilken sammensetning du tenker deg til slutt…
Er ikke helt sikker på Malawi arter enda, med skal kjøpe fisk på søndag.
Noen sier at jo flere fisker, jo mindre slossing blir det.
70- 100 stk kansje.... jeg er ikke sikker.
filtrene har surret i over en måned nå.
ph 8.0.
monterte 3 stk 15x3w led armaturer fra akvastabil i går, ble mye bedre en de gammle lysrør parabolene.
satte også inn en blå moonlight.
venter på timere til lysene.
Prøver å legge inn bilder men det får jeg ikke til.
hva gjør jeg galt?
Flotte bildet!
Og blir enda bedre med fisk…

Men selv om det kan være fristende å tenke at du skal fylle det opp med fisk for å spre aggresjonen (et lurt tips når det gjelder Malawi), så spørs det om filterbakterienivået er dimensjonert for dette. Selv om du har modnet filteret med fiskefor, så trenger bakteriene tid for å etablere seg, næring for å formere seg, og mengden med bakterier blir dimensjonert etter næringstilgangen slik at om du fyller opp med la oss si 30 fisker, så vil kanskje filterbakterienivået "henge igjen" fram til det klarer å tilpasse seg…

Anbefaler å fylle opp ettappevis, med to og to grupper om gangen.

Når det gjelder kjøp av Malawi, så har jeg kjøpt av Ragnar Wist privat. Han har god peiling på Malawi og er en hyggelig kar. Bor her i Trondheim.

Angående malawier og tetthet..
Min erfaring med Malawiciklider er at deres atferd henger sterkt sammen med tetthet. Er de for få, så blir de skvetne og gjemmer seg. Sjansen for at en hann blir hyperdominant og ekstremt voldelig er også tilstede. Dette er mest problematisk i små eller mellomstore akvarier. Akvariet ditt er jo slik at det vil jo kreve mer av en hanne å legge beslag på hele akvariet, så det hjelper jo.

I teorien er det slik at når antall individer blir såpass stort at det er vanskelig for en hann å kontrollere hele akvariet, alle hunner og alle hanner, da blir ikke den voldeligste siden av malawiciklidene framelsket. Dersom det er få individer er det derimot muligheter for at det vil gå altfor hardt utover det individet nederst i hierarkiet.

Men - aggresjonen er stort sett knyttet til andre individer av samme art. Altså, det handler oftest om å jage vekk konkurrenter, erobre hunner, bli sur på hunnene når de ikke er villige til å leke osv. Det likner mye på hakkeloven hos høns.

Aggresjon mellom arter forekommer også, men den ser ikke ut til å være like intens. Men - noen arter er definitivt mer aggressive enn andre. Så er det også slik at det er stor individuell variasjon, og det spiller en rolle hvor store fiskene er. Tidligere hadde jeg i mitt 430 liters akvarie en Rød Zebra-hann som var sjefen. Dette individet var også forholdsvis rolig, slik at jeg registrerte ikke noe aggresjon fra denne, med mindre han ble utfordret av yngre, hissigere hanner. Men i en lang periode var det forholdsvis fredelig. Når denne døde, så brøt borgerkrigen ut, men det stabiliserte seg igjen.

Denne formen for dynamikk er typisk for Malawiciklider, og jeg ville hatt en viss tetthet for å holde den voldelige naturen til hannene i sjakk. Spørsmålet er hvor mange du kan putte oppi med en gang - det kommer an på filteret.
Malawi akvarium
På søndag kjøpte jeg fisk.
68 stk...
Han som jeg kjøpte av skal maile ei liste over typene jeg kjøpte.
Når jeg kommer heim fra sjøen neste gang, skal jeg kjøpe rundt 40 fisker til.
Filtrene ser ut til å takkle denne fiskebestanden bra.
helt fine vannverdier enda.
Jeg lurer på lystid i akvariet.
Nå er det satt opp slik.
Led bjelke 1 start kl 1200 stopp kl 2200. 6000 kelvin
Led bjelke 2 start kl 1300 stopp kl 2230. 6000 kelvin
Led bjelke 3 start kl 1400 stopp kl 2100. 13000 kelvin.
moonlight kommer på kl 2225 og slår seg av kl 0200.
Jeg har også montert en wavemaker som starter kl 2330 og stopper 0300.
Den er der for å virvle opp bunnavfall, slik at det blir sugd inn i filtrene.
vet ikke om det har noe for seg,men det ser ut til å fungere bra.
Bilder kommer.
Erfaring med forautomat?
Det var da mange fisk på en gang, hold øye med Ammoniakk og nitritt verdiene.
Ang. foringsautomat
Jeg har et gammelt akvastabil på 429 liter. Jeg har brukt Eheim foringsautomat når jeg har vært bortreist i ei uke eller mer. Min erfaring er at det ser ut som om det er vanskelig å stille inn disse slik at det blir passelig med for. Jeg bruker TetraProAlgae som for, og blander dette med pellets fra JBL, slik at flakforet forhåpentligvis ikke klumper seg. I teorien så vil det da komme passelige mengder med flakfor, og pelletsen vil sørge for at det blir litt mer bevegelse inne i forkammeret i automaten.

Jeg synes det er litt vanskelig å stille inn slik at det blir passelig. Jeg tror at den foringen som gjøres manuelt lettere gir meg oversikt. Det jeg har gjort er å prøve ut automaten på kjøkkenbordet, og se hvor mye som kommer ut av automaten pr omdreining, og justert åpningen til noe jeg tror blir passelig.

Når jeg har kommet hjem etter å ha vært borte en stund ser jeg at noen Malawier har blitt større, mens andre har en saktere voksehastighet. Men dette er jo regelen om jeg mater for hånd også.

Med foringsautomat har jeg i det siste foret i to hovedomganger, f.eks 12.30 og 12.32, samt 19.00 og 19.02. Da har jeg følt meg sikrere på at det blir nok mat, og at de fiskene som forsyner seg først ikke får tak i alt, ettersom de allerede har munnen full av mat når ladning 2 kommer.

Nå har jeg aldri prøvd å ha så stor tetthet av fisk som du har, så forskjellen vil jo bli at du må jo tilby mye mer for enn hva jeg gjør. Jeg tror nok jeg ville nøyd meg med fiskene som du kjøpte i første omgang. Jeg har under 30 fisker i et 429 liters akvarie….
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap