Mine akvarieproblemer og interesser

I mitt lille nye akvariet på 70L Perla.. har blitt okkupert av masse alger!
Tips og ideer til hva jeg skal gjøre folkens?
Har enda ikke målt vannverdiene mine enda, men det blir.
Vil helst ikke ha noen dyr ned i karet mitt i å med at jeg ikke vet hvordan vannet er.
Kanskje nå løsningsmidler?
Mener det skal være grønnalger, de ser ut som mugg og hårete ut, brun, grønn og de dekker det meste av akvariet mitt nå -.- !
Det er mange grunner til at det kan bli alger. Lang lystid, høye verdier av no3 og po4, osvi. du må nesten forklare oppsettet ditt før man kan komme til en konkret årsak til algeveksten.
Mine vannverdier
Da har jeg endelig fått kjøpt meg en test (Tetra test med seks prøver).

Mine verdier er:
NO3 (mg/l)- 25
NO2 (mg/l)-0
GH-8*d
KH-15*d / 10*d (var litt vanskelig å lese denne i å med at den var både 10,15 og 20)
pH-8.0
Cl2-8.0 (står her at jeg burde bruke aqua safe, kjøpes når jeg skal vurdere å ha fisker)

NO3 er ok men ser at den jeg bør skifte vannet snart (skifter vannet 30/40% en gang i uken). NO2 ska vist være 0 for ar det skal være trygt, så det er bra.
GH er også ok ut ifra det som står på testen. KH derimot er jeg mer skeptisk, den viste 3 forskjellige farger men den hadde mest av 15*d. Ph var ok. Cl2: bruk Aqua safe stod det.
Fikk ikke testet Po4 siden den ikke var med testen...

Lyset mitt står på ca 9 tim ca og av å te 11 tim når jeg er på jobb :P Skal begynne å slå på lyset mitt like før jeg går på jobb trur jeg.

Jeg trur også at jeg har en del planter som er litt avansert at det er det som utløser algene. Har sett litt på youtube og noen nevner at det er lurt å begynne med lette planter i å med at de suger til seg de næringene som ellers algene ville bruke for vokst seg store. Men jeg begynte selvfølgelig med de fordi jeg hadde allerede planlagt i hodet mitt hvordan planter jeg ville ha. Jeg vil helst slippe å kaste noen! Tar bort alger hver dag. Har også alger inni innsiden på veggene i slangene til utvendig filteret mitt :S disse vet jeg ikke hvordan å fjerne..
Inaktiv bruker
Kjøp deg en timer som slår på og av lyset til faste tider, disse får du fra ca kr 50.- og oppover. Slangene kan du rengjøre med slangebørste som du kan kjøpe i de fleste akvariebutikker, disse koster fra ca kr 70.- og oppover avhengig av butikken.
Det høres ut som du har kjøpt strips-tester. Disse er ikke pålitelige, du bør skaffe deg dråpetester, gerne fra JBL.
Takk for tipset! Hvordan funker den timeren da? fester den ved bryteren til av å på? skal ihvertfall sjekke det ut!
Ja, den stripe prøven kostet en del å :/ koster mye en sånn dråpetester da?
Timeren programmeres med av/på tid og settes i strømkontakten...så settes støpselet til lyset inn i timeren.

Tester er dyrt, slik er det bare. Men har man råd til å ha fisk, så bør man vel også ha råd til å sørge for at de har det bra ?
Priser ser du for eksempel her.
Jeg liker bare være litt sparsommelig, jeg vet de testene er viktig for at ikke fiskene skal dø ut. Det har jeg hadd mye problemer med første gang jeg startet akvarium hobbyen. Så jeg vil at alt skal være perfekt.
Men de testene jeg kjøpte.. jeg har testet 3 ganger nu og de viser oftest det samme. Jeg tenker sånn hvorfor selge et produkt som ikke funker så bra da? det må da ha lit virkning
Men joda jeg har råd til et skikkelig sett med tester, skal selvfølgelig vurdere å kjøpe de.
Timeren til lyset blir jeg garantert til å kjøpe ;P
Algol
Den her har jeg prøvd 3 ganger nå..ser ut som algene har gitt seg. Det er fortsatt alger men de vokser seg ikke store lengre. Denne flasken varer ikke lenge da :/
Om du liker å være sparsom, ikke kjøp ting som den flasken der, det er bare jåss og tull.
finn heller årsaken til hvorfor du har alger, og bytt vann.
Derfor er det viktig med nøyaktig vanntest så du finne ut hva som er galt.
Alger kommer av overflod av næring i vannet, mye lys, høy no3, po4, dårlige lysrør.
En ting som også hjelper er hurtigvoksende planter, er dårlig på planter, navn osv, men det kan du søke på i plante basen.
Kjøpte denne flasken mest for å spare meg litt tid til å finne ut alle disse vannverdiene. Det fikk et lite stopp i veksten av lagene, som ville ha tatt over helt i akvariet hvis jeg ikke hadde brukt det. Jeg har en plante som vokser fort og lett å håndtere. Resten er : 3 medium planter og to avanserte planter. Alle plantene mine vokser bra faktisk. Har ikke hatt problemer med smelting av blader osv.. bare denne ene flamme mosen min som jeg undrer litt på hvorfor den blir gul og vokser sakte...

Lyset jeg bruker:

http://www.ebay.com/itm/34cm-Aquarium-plant-LED-Light-White-lamp-for-31-38cm-fish-tank-lighting-water-/181430831265?pt=AU_Pet_Supplies&hash=item2a3e1ec8a1

MODEL PRO-LED-Z-20
INPUT POWER AC 100V~240V
POWER 8.2W // 0.5W / 1pcs
COLOR TEMPERATURE 8000~10000K
LUMINOUS INTENSITY 40ml / 1pcs
OUTPUT POWER DC 12V
LED LAMP 20pcs
Noe av det vanligste folk ikke gjør er å ha god tid,alt skal skje på en gang,sier ikke at du har gjort det,men det er en feil mange gjør.meg selv inkludert i begynnelsen før man lærer
Viktige tips,selv henger jeg meg ikke for mye opp i vannverdier osv,men bruker god tid ved oppsett av akvarie. I dag finnes det til og med en APP som man kan laste ned fra Tropica, og følger man den med faste rutiner og vannbytter er det mindre sannsynlighet å gjøre feil
Jeg liker ikke å stresse tvert i mot.. har brukt over ett år på å samle inn kunnskap og god jord, lys, og stener... men kjenner jeg blir litt stresset når jeg ser alger :P Jeg vet det er helt normalt at det kommer alger spesielt i begynnelsen av et nytt akvarium.
Skal se på den appen nå ;D
Gh
Hva er standard Gh i Norge?
Jeg har 21 GH. Det er vist ganske mye.. til å ha de fiskene jeg skal ha i hvertfall. Kan steinene i akvariet mitt kanskje være årsaken til høy Gh?
Har du 21 i GH ?? Det er jo som flytende stein. Så høy GH er for mye selv for fisker som skal ha hardt vann. Tror ikke det fins noen steder i Norge som har så høy GH, nei. Vanligvis ligger norsk kranvann (fra vannverk) på mellom 1 og 5. Hva er GH i kranvannet ditt ?

Du har nok grus eller stein i akvariet som øker GH. Hvis ikke du har tilsatt noen "midler" da ??
Har du betong eller sement konstruksjoner (relativt ferske) i akvariet? Eller noen kalkholdige steiner? "Høy GH" i Norge er vanligvis noe sånt som, 10 er det ikke? Som Malawi sjøen?
Var hos dyrebutikken der de testet ut vatnet mitt.. og hun sa at jeg har veldig hardt vann og skrev ned vannverdiene mine:
GH- 21
KH- 15
Ph- 7,2
klor- 0,8
Nitrat- 10
Nitrit- 0

Steiner jeg har i akvariet mitt er iwagumi steiner. Er det kanskje steinene som er årsaken?
Hun nevnte at jeg burde ha trerøtter oppi for å myke det opp litt..
Testet fra krana nå, å den viser andre tall enn det i akvarievannet mitt :/ det er lavere i akvarie mitt, hmmm..
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap