Mads' lille akvariehjørne

Nå er jeg endelig i gang med mitt første kar!

Jeg kom vel inn i denne hobbyen ved litt tilfeldigheter, og nå er jeg helt oppslukt i dette!

Det startet veldig forsiktig med at jeg kom over en annonse på finn.no som omhandlet Tripos, det tre-øyde krepsdyret! Jeg synes de var ganske sære og kule, og jeg ville dermed ha et par av disse.

Men min bedre halvdel synes de var ganske ekle og hun ønsket helst ikke å ha de i stua. Jeg kan være litt enig om at de ikke er de fineste skapningene, men jeg synes fortsatt de er interessante med tanke på livssyklusen de har

Jeg ble uansett overtalt til å heller til å gå til innkjøp av fisk og for å sitere dama. "De ser jo mye kulere ut, og det er faktisk fint å ha i stua".

Jeg er derimot ikke helt ukjent i fiskeverdenen. Min far har hatt fisk siden jeg var en liten pjok på 5år. Men jeg har ikke vært veldig interessert i det før nå. Nå er jeg som jeg nevnte over temlig oppslukt i dette faget Har jeg et ledig øyeblikk tar det ikke ett minutt en gang før jeg er her inne på forumet å leser, eller ser på fisk på nettet.

Mitt første kar er nå i innkjøringsfasen og jeg bruker salmi-metoden for å gjøre prosessen litt kjappere. Den første uken gjorde jeg dessverre grådige doseringsfeil, men jeg fikk litt råd her på forumet og er på riktig vei nå

Jeg tenker å starte med en gruppe på 5 Otto'er, dermed 4 Paletteciklider (1 han, 3 hunner). De første fiskene kommer tidlig i februar

Kommer til å oppdatere her med litt bilder og erfaringer i ny og ne


Velkommen til den våte side!
Karet ser veldig bra ut, bare husk, tolmodighet er noe med det viktigste, velg fisk med omhu og etter vannverdi, ikke etter utsene og farger.
Otto er ikke den første fisken man ønsker i karet, det sies at disse er veldig skjøre for forandringer og dårlig vannverdier. Da bør du heller gå for Ancistrus.
Men, det som er sikkert, les deg godt opp på fisk og dyr FØR du kjøper dem, og ikke etterpå. Lykke til.
Tusen takk!

Ja .leser meg grundig opp på arter jeg vurderer her inne. Går ikke kun etter utseende, vannkjemien og oppførsel må jo gå overens. Har skjønt at otto er skjør når det kommer til forandring i vannverdier, noe jeg har tatt i betraktning. Men jeg er jo fersk i gamet uansett, kanskje det er å anbefale å vente med ottoer til jeg er helt sikker at vannkjemien i karet mitt er stabilt

Skal revurdere ancistrus, trenger en algeeter i alle fall
En liten tur på oslo city
Jeg tok meg en tur til Oslo City for å se etter T8 belysning til akvariet mitt, de hadde dessverre ikke det jeg trengte. Er jo for det meste T5 og led som gjelder nå til dags, hadde jeg ikke hatt studentbudsjett ville jeg definitivt kjøpt meg led-armatur

Kom i snakk med en ny ansatt der og fikk god hjelp, han hadde visst 5 kar hjemme selv han viste meg et par spesielle paletteciklider som var utrolig fine. Krysser fingra på at de fortsatt er der når jeg kan kjøpe

Jeg klarte uansett ikke å gå ut av butikken uten ett innkjøp. I dag ble det en sverdplante, hehe



Månelys
Koblet opp blått ledlys fo å simulere månelys
Innkjøring og nye planter!
Innkjøringen går bra. Filteret mitt bryter ned salmi utrolig fort nå. 3ml salmi er brudt ned på kanskje 12 timer, men jeg holder meg til en 3ml dose i døgnet, hadde en litt dårlig start med overdosering så vil heller være forsiktig.

NO2 er utenfor skalaen som forventet, den har ligget der en god stund nå (ca. 10 dager). Med god vilje kan jeg vel si fargen har begynt å bli litt lysere, men det går veeeldig treigt. Nitrit-bakteriene bruker lenger tid på å formere seg, så jeg må vel bare smøre meg med litt tålmodighet.

Jeg ser at pH'n min har sunket til 6 så jeg må foreta meg noe der. Jeg skal prøve meg på å dosere natron for å få opp pH og KH (Kh=2). Kommer også til å foreta et lite vannbytte på ca. 20%, jeg vil ikke at modningsprosessen skal stagnere. En pH på rund 6 hadde vært ypperlig med tanke på fiskene jeg skal ha, men filterbakteriene skal vil helst ha 7.

Algeveksten har eksplodert i karet, noe som tyder på at en god del NO2 har blitt brutt ned til NO3 (testen viser 80!)

Som motangrep mot algene har jeg kjøpt et par ekstra hurtigvoksende planter, men om de klarer å bruke opp NO3-overskuddet er tvilsomt. Mallene har i alle fall noen godbiter som venter på dem!

En god algevekst er ingen dum ting når du skal ha ottoer heller, de kan være skjøre og tynne når de kommer fra butikken, så mye naturlig kost er kjempe bra.

Har også laget en lekshule til palettene som skal flytte inn, er fornøyd med resultatet!
Det har blitt brutt ned veldig mye NO2 de siste to dagene, endelig har bakteriene klart å formere seg! Den har gått fra utenfor skalaen til 0.4

Innkjøringen er ferdig i løpet av et par dager tenker jeg.

I dag har jeg også vært å betalt for mitt palette-par og henter de i løpet av neste uke!
De er av typen Pelvicachromis taeniatus. Også kallt smaragdciklide eller gul palettciklide.

Jeg har pekt meg ut en hun med fantastiske farger, så gleder meg veldig til de kommer i hus!

De første fiskene er i hus!
Mine første fisker er i hus!

2 stk Pelvicachromis taeniatus 'Kienke' og 4 stk Otocinclus har slått seg til ro i sitt nye hjem.
Det er gøy å se at de fant roen og viste sin naturlige adferd med en gang!

Otto'ene spiser seg gjennom et koltbord av alger, mens palettene har utforsket sitt nye hjem og faktisk begynt å kurtisere hverandre allerde.

Hua har også tatt kokosnøtta til sitt hjem, kjempe gøy!

Har lagt ved noen bilder!

Har bare 4 otttoer for øyeblikket, kommer til å kjøpe 2-4 til om en ukes tid.

Topp og midtsjiktet av akvariet er ubrukt, men er litt usikker på hva slags fisk som skal få boltre seg der. Kanskje en stim kardinaltetra
Gratulerer. Spennende med de første fiskene i et nytt kar
Takk! Ja, dette er morro!

Dette er jo det første karet, så jeg har vært litt usikker på hvordan det skal gå, om de trives etc. Men det har gått over all forventning!

Blir litt ekstra morro med nytt kamera også, hehe
Perlene er på plass
Kjøpte i dag ett perle-gurami par, samt en flyteplante.

De har slått seg til ro, og det ble fort litt mer livlig i karet. De fyller opp midt og topsjiktet bra

Tenker å sette inn en stim kardinaltetra om en 14 dagers tid.

En liten oppdatering - skjedd mye siden sist
Perleguramikrangel

Jeg må innrømme jeg gjorde for dårlig research når det kom til anskaffelse av perlegurami-paret. Jeg ønsket meg en fredlig gurami, og googla nettopp dette, og kom frem til at perleguramien funket bra i et selskapskar.

Det jeg derimot ikke fikk med meg var dens agressivitet mot sin egen art og at en han skal helst gå med 2-3 huer, slik at han veksler mellom hvem han jager og ikke sliter ut én stakkars fisk.

Det som skjedde var at han jaget hua veldig ofte, og hua ble begrenset til en liten del av karet. Jeg valgte da og gi bort gutten til en dyrebutikk og beholdt hua. Gutten er penere å se på, men jeg fikk litt dårlig samvittighet ovenfor hua så da ble det slik.

Kardinaltetra, hvitprikk og yngel

Samtidig som jeg kvittet meg med med perleguramihannen kjøpte jeg 10 kardinaltetraer. De var et fint tillegg til akvariumet, de skapte litt mer "liv" i karet og jeg synes fargene er en fin kontrast til planter og bakgrunn. Etter en stund så la jeg merke til at den ene kardinalen hadde en liten utvekst ved munnen, jeg tenkte ikke så mye over det. En snau uke senere så jeg flere av kardinalene hadde fått prikker over finner og kropp. Jeg fant ut etter litt søking på nett at det var hvitprikk.

Mens dette foregikk var oppmerksomheten min andre steder, så jeg var dessverre litt treig med å oppfatte parasitten.

Mitt Gule palettciklide hadde nemlig fått yngel på samme tidspunkt. Det var ikke så mange av de, bare 7. Hvorfor de var så få vet jeg ikke. I løpet av en ukes tid var yngelen dessverre ikke å se. Enten har de ikke blitt passet på bra nok og blitt spist, eller så var det hvitprikken som hadde tatt de.

Jeg har nå heldigvis blitt kvitt parasitten og fiskene er friske og fine igjen! Det ser også ut som palettene er i ferd med å legge og befrukte flere egg også! Satser på de klarer å holde noen i live denne gangen!

Nytt prosjekt! malawibiotop
I dag solgte jeg faktisk alle fiskene jeg hadde i 110-literen. Det var merkelig å ta farvel med fiskene jeg har lært å kjenne det siste året. Folk som ikke er i akvariehobbyen vil sikkert se rart på meg når jeg forteller at hver enkelt fisk har sin egen personlighet, men den viser seg om man følger med på fisken over lengre perioder. Men nok om det!


Om en drøy ukes tid får jeg nemlig inn et akvarium på 450 liter inn i stua, og jeg gleder meg som en unge på julaften. Jeg ble naturligvis smittet av det de kaller litersyken, så det ble bare et tidsspørsmål før 110 literen ble for liten. 110 literen står tom foreløpig, men det skal bli et yngel-kar for malawiciklider.

Jeg kommer til å oppdatere tråden med både tekst og bilder under hele prosessen. Tanken er da og lage et akvarium eksklusivt for mbuna-ciklider. De trenger naturligvis masse steiner, huler og hjemmesteder. Første ting på agendaen blir da å dra ut i naturen å finne stein. For å skape et så naturlig aquascape som mulig kommer jeg til å lete etter stein i elv eller ved kysten. Poenget er at steinen skal være naturlig formet av vannbevegelser!

Fortsettelse følger!
Høres veldig bra ut å lage akvascapingen ut av naturlige steiner fra vannmiljø - det blir penest og mest naturlig! Det er morsomt når akvarieinteressen spesialiserer seg og man fatter mest interesse for en viss gruppe fisk. Det er da det begynner å bli virkelig moro (jeg har mest interesse for Corydoras, altså pansermaller)

Håper du legger ut bilder når stor-karet kommer i hus og innredes.

Lykke til med stor-akvariet!
Tusen takk!

Ja, kommer med bilder under hele prosessen. Mulig det blir en slags step by step guide som kan være til inspirasjon for de som kommer over denne tråden.
Karet er i hus!
Karet kom i hus i helga som var, da kan jeg omsider begynne å gjøre litt ting. Det ser kanskje ikke sånn ut på bildet, men det er mega stort. Det er faktisk så stort at det ser rart ut å ha det ved siden av TV'n, det tar liksom opp hele "rommet" i stua. Så nå skal det flyttes til kontordelen av stua. Skal også sette en lenestol der så jeg kan nyte mitt framtidige kar i ro og mak mens jeg studerer, hehe

Det er hektiske dager for tiden med mye skole og jobb, så må egentlig bare smøre meg med god tålmodighet og innstille meg på at det kommer til å ta en god stund før akvariet er klart for fisk.

Har heldigvis et innkjørt filter som skal brukes, så trenger egentlig ikke å bruke salmi-metoden. Henter også et nytt filter i løpet av denne uka. Jeg kjører da to utvendige filtre på akvariet. sammenlagt har de et omløp på ca. 1500 liter i timen. Det er anbefalt ha en litt høyere turnover-rate når man skal huse malawi-ciklider. For et kar på 450 liter er det anbefalt med ca. 2000 l/h og oppover. Grunnen til at jeg ikke gjør det fra starten er pga. av økonomien. Jeg gjør dette prosjektet på studentbudsjett, men det blir nok en oppgradering etter hvert.

Generelt sett er det også viktig med god sirkulasjon i akvariet og mye oksygen i vannet, ciklidene er vant med det fra naturens side. Jeg skal bruke en "wavemaker" fra BOYU til å bryte vannoverflaten, det sørger for en god gassutveksling i vannet. Mulig jeg også bruker en wavemaker til å øke sirkulasjonen ytterligere i karet. Hver enkelt av de pumpene pumper hele 2500 l/h, så mulig jeg sier meg fornøyd med en av de.

Men før alt dette må jeg finne stein... masse stein...
Ting går fremover.
Akvariet:

- Innvendig filter fjernet og kastet i søpla. Fjernet silikonrester med skarp kniv og svamp.
- Baksiden av glasset er malt svart.
- Generell rengjøring med svamp og vann.

Nytt filter, BOYU EF-45:

- Nytt filter er plassert i 110-litern sammen med mitt gamle (BOYU EF-20) for å innkjøres mens jeg gjør klar akvariet.
- Tilsetter salmi frem til jeg får fisk i 450-litern.
- Prøver en ny type medie i filteret, bioballer + at jeg har delt opp lavastein i småbiter. Fordelingen er slik:

1 =Topp, 4 = Bunn

1. Grov svamp (mekanisk)
2. Fin svamp (mekanisk)
3. Tynt lag med svamp og lavastein under (mekainsk/biologisk)
4. Bioballer + litt lavastein (biologisk)



Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap