Første akvarium på plass, tilbehør bestilt!

I går fikk jeg tak i et fint og billig akvarie; 50,- for et 125l akvarie kan vel ikke klages på!
I dag bestilte jeg litt diverse som trengs.

Filteret jeg valgte ble Eheim Ecoo Pro 130, som jeg håper blir godt nok for 125l.

Ellers en bakgrunn, sort sand med 2-3 mm kornstørrelse, mallehule (temmelig sikker på at jeg blir å skaffe meg en malle eller tre), en trerot og diverse annet pynt

Utav planter bestilte jeg (noob som jeg er tar jeg med hele navnet, siden jeg ikke vet "kallenavnene")

Rotala rotundifolia
Vallisneria nana
Ludwigia sp
Microsorum pteropus
Hottonia palustris
Echinodorus 'Reni'

Mat og slikt venter jeg med, da jeg fremdeles skal se an hvilke fisker jeg vil skaffe meg.
Hele ordren ble på godt og vel 3000,-, men det er (forhåpentligvis) engangsutgifter.
Gleder meg virkelig til å få pakken og sette igang innkjøringen
Har hatt lyst på akvarie noen år, og nå når jeg nylig flyttet for meg selv og det ikke er lov med hund/katt/hamster osv, så fant jeg ut at det kanskje er på tide (:

Laters ^^,
Høres bra ut, men filter ecco 130 er i minste laget for karet. Det ville vært lurere å gjøre om ordren til ecco 200. Man bør velge filter som tar dobbelt så mye vann som akvarie. Kjører selv ecco 300 på 180 liter. I etterkant kan det hende jeg hadde valgt noe ennå sterkere, men med prefilter montert på innsug gjør det jobben godt.
Kenneth Paulsen
Høres bra ut, men filter ecco 130 er i minste laget for karet. Det ville vært lurere å gjøre om ordren til ecco 200. Man bør velge filter som tar dobbelt så mye vann som akvarie. Kjører selv ecco 300 på 180 liter. I etterkant kan det hende jeg hadde valgt noe ennå sterkere, men med prefilter montert på innsug gjør det jobben godt.


Hei, og takk for feedback og tips
Har jeg misforstått produktbeskrivelsen til Webzoo på det filteret jeg valgte?
"Eheim Ecco for akvarier opptil ca. 130 liter. Komplett med eheim efisubstrat pro og slanger etc. Pumpekapasitet 500 L/T"

Trodde det betyr at det er beregnet på akvarier på opptil 130l
Men som sagt, setter pris på tips! Pakken ble sendt allerede i går, så da får jeg sende det tilbake og be om en Pro 200
Gratulerer med akvarium!

Har du kjøpt varmekolbe og dråpetester?
Midna
[QUOTE=Kenneth Paulsen]Høres bra ut, men filter ecco 130 er i minste laget for karet. Det ville vært lurere å gjøre om ordren til ecco 200. Man bør velge filter som tar dobbelt så mye vann som akvarie. Kjører selv ecco 300 på 180 liter. I etterkant kan det hende jeg hadde valgt noe ennå sterkere, men med prefilter montert på innsug gjør det jobben godt.


Hei, og takk for feedback og tips
Har jeg misforstått produktbeskrivelsen til Webzoo på det filteret jeg valgte?
"Eheim Ecco for akvarier opptil ca. 130 liter. Komplett med eheim efisubstrat pro og slanger etc. Pumpekapasitet 500 L/T"

Trodde det betyr at det er beregnet på akvarier på opptil 130l
Men som sagt, setter pris på tips! Pakken ble sendt allerede i går, så da får jeg sende det tilbake og be om en Pro 200


Ville gjort det. Du kan få 130 til å gå opp til 130 liter men det vil ikke klare spesielt stor belastning. Går du ett hakk opp kan du ha et mer problemfritt akvariehold.
Vannlilje
Gratulerer med akvarium! Har du kjøpt varmekolbe og dråpetester?


Det kom jeg på etter bestillingen :c Men i og med at jeg ikke vet hva slags fisk (utenom malle) jeg vil ha ennå, er det lurt å bestille varmekolbe da? Mtp styrke osv.
Dråpetester tror jeg at jeg får kjøpt her oppe. Lest at strips bare gir en pekepinn, så vil helst ha noe som gir litt mer eksakt Noen tips?
Kenneth Paulsen
[QUOTE=Midna][QUOTE=Kenneth Paulsen]Høres bra ut, men filter ecco 130 er i minste laget for karet. Det ville vært lurere å gjøre om ordren til ecco 200. Man bør velge filter som tar dobbelt så mye vann som akvarie. Kjører selv ecco 300 på 180 liter. I etterkant kan det hende jeg hadde valgt noe ennå sterkere, men med prefilter montert på innsug gjør det jobben godt.


Hei, og takk for feedback og tips
Har jeg misforstått produktbeskrivelsen til Webzoo på det filteret jeg valgte?
"Eheim Ecco for akvarier opptil ca. 130 liter. Komplett med eheim efisubstrat pro og slanger etc. Pumpekapasitet 500 L/T"

Trodde det betyr at det er beregnet på akvarier på opptil 130l
Men som sagt, setter pris på tips! Pakken ble sendt allerede i går, så da får jeg sende det tilbake og be om en Pro 200


Ville gjort det. Du kan få 130 til å gå opp til 130 liter men det vil ikke klare spesielt stor belastning. Går du ett hakk opp kan du ha et mer problemfritt akvariehold.

Okei, da blir det retur og bytte
Midna
Det kom jeg på etter bestillingen :c Men i og med at jeg ikke vet hva slags fisk (utenom malle) jeg vil ha ennå, er det lurt å bestille varmekolbe da? Mtp styrke osv. Dråpetester tror jeg at jeg får kjøpt her oppe. Lest at strips bare gir en pekepinn, så vil helst ha noe som gir litt mer eksakt :) Noen tips? :D


Det er vel gjerne størrelsen på karet, om du har dekkglass/heldekkende topp og forholdet mellom romtemperatur og ønsket temperatur i akvariet som først og fremst bestemmer hvor mange watt varmekolbe du trenger. Ca. 1 watt pr. liter tror jeg generelt skal fungere greit i mange tilfeller, det gjør det ihvertfall hos meg (100 W til 112 liter, 25 W til 30 liter), og har sett flere andre i noen tråder her med samme erfaring.

Anbefaler JBL dråpetester: pH, KH, GH, NH4, NO2 og NO3. Ikke bruk strips. Anbefaler også å bestille i nettbutikker som Aquamanias og Zooservice, da det gjerne blir billigere (ihvertfall hvis du kjøper noe mer samtidig for å "fylle opp" frakten).

Tenker du å kjøre inn med Salmi? Anbefales også
Kuledrøm
[QUOTE=Midna]Det kom jeg på etter bestillingen :c Men i og med at jeg ikke vet hva slags fisk (utenom malle) jeg vil ha ennå, er det lurt å bestille varmekolbe da? Mtp styrke osv. Dråpetester tror jeg at jeg får kjøpt her oppe. Lest at strips bare gir en pekepinn, så vil helst ha noe som gir litt mer eksakt :) Noen tips? :D


Det er vel gjerne størrelsen på karet, om du har dekkglass/heldekkende topp og forholdet mellom romtemperatur og ønsket temperatur i akvariet som først og fremst bestemmer hvor mange watt varmekolbe du trenger. Ca. 1 watt pr. liter tror jeg generelt skal fungere greit i mange tilfeller, det gjør det ihvertfall hos meg (100 W til 112 liter, 25 W til 30 liter), og har sett flere andre i noen tråder her med samme erfaring.

Anbefaler JBL dråpetester: pH, KH, GH, NH4, NO2 og NO3. Ikke bruk strips. Anbefaler også å bestille i nettbutikker som Aquamanias og Zooservice, da det gjerne blir billigere (ihvertfall hvis du kjøper noe mer samtidig for å "fylle opp" frakten).

Tenker du å kjøre inn med Salmi? Anbefales også

Takker for tips! De skal sjekkes ut
Ja, jeg titta litt på en tråd på nybegynnerforumet (tror jeg), og tenkte å prøve og kjøre inn med salmi Må bare lese gjennom fremgangsmåten noen ganger til :p
Du bør lese denne artikkelen om salmi-innkjøring, hvis du ikke har gjort det allerede.
Vannlilje
Du bør lese [URLBLOCK1] artikkelen om salmi-innkjøring, hvis du ikke har gjort det allerede.


Det var den jeg leste, ja! Må lese den flere ganger, tror jeg, når det nærmer seg tid for innkjøring. Må få sendt tilbake filteret jeg bestilte og få tilsendt nytt, så hele greia ble plutselig utsatt med halvannen til to uker
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap