Amazonas tok spisestua

22.000 liter under bygging.
Følg prosessen, fiskene, utfordringene, gledene og løsningene [https://www.facebook.com/groups/1663397897279337]HER[/URL]
lol.. Fant du ikke et større kar? :P
Så utrolig stilig!
Skulle ønske jeg kunne overtale mamma til å bytte et sånt kar ut med veggen i stuen.
)
Dette blir spennende og følge med på. Gleder meg til og se bilder av oppsettet.
Selv er jeg på tur å flytte, så nå har jeg fått tillatelse til å kjøpe større kar, blir ikke like stort, men 720-1000L Saltvann.
Imponerende prosjekt, håper at det kommer til å gå på skinner.

Tenkte på en sak vedr. pigging av kjellergulv. Vårt hus står på leire, bygget i Leca, altså ikke bare grunnmuren, og det har stått stødig i 60 år.

For noen år siden fikk jeg pålegg om å bedre jordforbindelsen, etter å kappet vannledningen for å fore den med plastrør. Jeg boret hull i kjellergulvet og banket ned et jordspyd på 1,8 meter, skjøtte på ett til og kom altså ned på 3,6 meter uten å støte på fjell. Hvor langt ned det er vet jeg ikke, men naboen fortalte at entreprenøren holdt på å miste en gravemaskin i dypet da han gravde ut tomta.

Poenget er at det kan være lurt å foreta en peiling av leiredybden før du går løs på piggingen for alvor.

En annen sak, jeg vokste opp på Grünerløkka i en leiegård fra ca 1900. Den ble bygget på tømmerflåte som lå på leire, det lå i sin tid et teglverk på nabotomta! Gården sto stødig til den ble revet for 10 - 15 år side. Hvis det ikke er kvikkleire som blir "utvasket", kan det være solid nokk grunn.
Jeg har snakket med to geologer som mener leiren tåler mye. Men dette prosjektet er så enormt at ryker glasset så er det krise. Derfor er det heller ingen som vil gi noen garantier. Ikke med mindre de får 200.000 for å gjøre en måned med undersøkelser og beregninger. Tryggest anser jeg uansett å få støpt noen feite pilarer på fjell. Så jeg prøver å pigge 1x1 meter eller noe i morra, grave til det ikke går å grave mer, og så evt banke nedover jernstag. Er det under 2 meter til fjell blir jeg å støpe. Når jeg ikke fjell er det plan B i aksjon med å la gulvet være som det er og legge dragere ut i de andre rommene i kjelleren for å fordele vekt. Men det er noe alvorlig til jern som skal holde seg helt stivt over lange lengder med 35 tonns trykk. Hadde det ikke vært for at det er 22.000 liter vann hadde jeg ikke vært redd å fort "slenge opp" denne løsningen dog..
Beundrer pågangsmotet ditt. Kanskje fordi jeg er for gammel il å gå på noe slikt, tenker jeg på hvordan jeg ville angrepet dette. En kvadratmeter åpning, skrå vegger nedover til 1meter, la oss si ca. 0,5x0,5 i bunnen gir med rask hoderegning ca. 0,5 kubikkmeter leire eller ca. 1,3 tonn.

Tror jeg ville boret et hull med 20 mm diameter ogf banket ned et 12 mm armeringsjern. Om nødvendig skjøtt på en eller flere lengde for å komme til fjell. Viser det seg å være mulig å støpe pilarer, ville jeg leid meg et motordrevet jordbor. Grave og bære ut mange tonn leire virker ikke direkte forlokkende. Uansett, dette blir morsomt å følge.
Kommet 2 meter ned i dag, intet fjell... Jeg pigga opp 1x1 meter, gravde ca 1 meter ned og tok isboret mitt den siste meteren Jordbor går på bensin, ikke så lyst på den lukta sittende i huset... Så, jeg må få lagd noen forlengere til isboret og prøve noen meter til.

Ja det er veldig mange som snakker om disse tonnene med leire å bære ut. For meg er det null problem. 2 bøtter med 25kg hver er 50kg per tur ut. 100 turer 5 tonn, ikkeno problem.
Det er 4,5m ned til fjell. Det er enda ikke bestemt om det skal borres til fjell eller ligge på leira. Vanskelig å få borret når det er så langt ned, må inn med store maskiner.
En geotekniker skal vurdere. En ingeniør har tegnet opp konstruksjoner og premisser ang grunnen..
- homogen grunn
- grunnstivhet 8000 kPa/m

Så, det går da fremover. Skal bli mer moro når ting materaliserer seg, nå er det bare mattematikk og idéer frem og tilbake.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell amundsen
Reklame for plussmedlemskap