Pumpe

Hei, jeg har et akvarium på 275 liter, kan jeg bruke en pumpe som er beregnet på akvarium på til 250 liter?
Enkelt svar : nei.
Produsentene tar i ganske mye når de averterer hvor store kar deres filter kan drive. En grei regel er at filteret ditt bør kunne filtrere et kar som er 50% større. Dvs. skal filteret drive et kar på 275 liter bør det (iflg. produsent) klare minst 400 liter.

Kan si det på en annen måte : filteret bør ha en nedre grense på ca. 275 liter...altså i en 180-liter bør man ha et filter som er satt opp for 180-350 liter.

Husk også at dette er beregnet med "normal" fiskebelastning. Skal man ha stor fisketetthett, bør filteret være enda mer overdimensjonert.
Tusen takk for svaret
Er det noen merker som er bedre en andre osv, rett og slett hva bør jeg se etter?
Tja...det er vel en generell enighet om at de beste utvendige filtrene er Eheim sine. Personlig ville jeg ikke drømme om å bruke noe annet. Men det fins andre merker...som f.eks Am-Top, Fluval og JBL. Noen av disse er litt rimeligere enn sammenlignebare Eheim-filter. Men Eheims byggekvalitet, driftssikkerhet og livslengde er etter min mening uovertruffen.
Tror jeg trenger hjelp igjen, beklager.
Hva betyr dette
"Utvendig filter for akvarier opptil 250 liter.
700 liter pr time vanngjennomstrømning.
Løftehøyde 1,5 m."

Betyr det at den er stor nok?
Dette er jo akkurat samme spørsmål som jeg svarte på i innlegg 2.. ?

For å gjenta : nei, det filteret er for dårlig til 275 liter. Løftehøyden er ikke noe problem, men kapasitet og filtermedie-volum holder ikke for 275 liter. De 700l/h du refererer til er uten filtermedier og uten noe "gørr" i filteret. I praktisk drift pumper det neppe mer enn ca.550 l/h. Det vil si at volumet i akvariet sirkuleres max 2 ganger i timen...det er for lite.
Da tror jeg at jeg har forstått
Takk for hjelpen
Plussmedlem
Utvendig filter til 275 liter : Velg et på 1000 - 1200l/t
Hei,

Kan anbefale følgende filter til deg,

Vist du har råd til det ville jeg ha kjøpt et av disse, Eheim PRO 3 2075 veldig godt filter, Eheim Experience 350 dette er litt billiger men god kvalitet men kan bli i minste laget vist du har mye belastning
Eheim er kommet med et ganske nytt filter som også passer fint vist du vil kjøpe noe av det beste som skal være på markede, Eheim Pro 4+ 600

Det finnes og en billig "kopi" av Eheim, AmTop som jeg har selv god erfaring med, bruker litt mer strøm en Eheim og ikke så avansert, men at den mangler selvsuger pumpen mener jeg er bare bra. Siden den er et opphav til mulighet for lekkasje også på Eheim. Her er en pumpe som passer ditt bruk AM TOP 3338

Det finnes mange andre merker også, mange sverger til Fluval, til deg passer Fluval 306 eller den litt større Fluval 406

Det merke jeg ikke vil anbefale er Tetratex, selv om det er mange som liker disse har jeg hatt mye problemer med en Ex1200, jeg mener at selve konstruksjonen på tetningen mellom pumpetopp og bøtten er en svakhet på tetratex, men vist man sjekker litt på nettet vil man stort sette finne noen som har hatt problemer med det meste som selges, men jeg og mange med meg vil hevde at det er generelt mindre problemer med Eheim enn andre merker, så må du ha lykke til med kjøp av filter.

Et lite tips på slutten, sjekk mange nettbutikker på pris før du bestiller.

Mvh Terje
Tusen takk

Blir nok en av de billige linkene du la ut, for de andre var veldig dyre.

Mvh

Bjørn
Plussmedlem
Ser du er fra Moss.
Akvafisken er rimelig på AmTop. Holder til på Verket.
Han er for så vidt rimelig på Fluval utvendige også. Pluss det meste annet...
Å kjøpe filter er litt som å kjøpe bil...legger man i litt penger, får man gjerne en bil av bedre kvalitet og bedre annenhåndsverdi. Ja, Eheim.filterne er litt dyrere, men du har dem nesten uendelig...de bare går og går, med et minimum av vedlikehold. Personlig, hvis jeg måtte spare, tror jeg heller jeg hadde funnet et brukt Eheim...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap