Norsk ål fra bekken

Fanget tre små åler i en bekk nedi gata (rogaland) og putter disse i det nye akvariet mitt. noen som har litt kunnskap om disse som kan hjelpe med foringstips. og annen praktisk informasjon?
foreløpig er disse de eneste beboerne av det nye akvariet.
Har ingen erfaring med norsk ål.
Har derimot 5 afrikanske øreål i akvariet mitt, de forer jeg med reker og røde mygglarver.
De spiser også pellets.

Kanskje greit å prøve seg frem litt.

Husk å få maten ned i biter som kan passe i munnen.

Ål
vil bare si deg at ål er totalfredet i norge
Har du et bilde av disse? Det finnes en liten ålelignede art, som er viltlevende i Norge. Disse trives i sand, under steiner og under røtter. Vet ikke hva arten heter, men lokalt her kalles de Sand Ele. Ligner en liten Ål. Kanskje det er noen slike du har fått tak i?
Plussmedlem
Som Sven - Erik sier så er ål totalfredet i Norge. Dermed er det ikke tillatt å fange de for og ha de i akvarium.

Viser til retningslinjer for forumet :
17) Innlegg/tråder som handler om ulovlig dyre/fiskehold og ulovlig behandling av dyr/fisk iflg. gjeldende lovverk kan slettes/stenges uten varsel.
Noe man kanskje bør tenke på er at norsk ål er totalfredet. Forbudt å fange eller fiske.
Gled deg heller over at bekken din er en av de stadig færre steder i Norge hvor man i dag ennå finner ål.
Er det nå så sikkert at dette er "en ål"

- Tore -
Det hadde vært interessant om du kunne legge ut et bilde hvor særlig hodet er godt synlig.
Niøyer
Beklager sen tilbakemelding! Og Jeg vet. Jeg fant for ut at dette med åler er ulovlig da jeg prøvde å google meg til hva jeg hadde funnet. Og heldigvis viste deg seg at det er niøyer jeg har tatt med hjem. Disse vil jeg ikke ha i akvariet, ikke ville de trives heller, så disse ble sluppet tilbake samme sted jeg fanget de. Takk for tilbakemeldinger. Og at dere sier ifra. Jeg har slått fra meg tanken lm å norske fisk i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristian Teigland
Reklame for plussmedlemskap