1000 liter'n

Til jul 2015 kjøpte jeg fra A-hus et 1000 liters akvarie med møbel. Dette hadde stått tomt et par år og var helt uten teknikk. Det var brukt til malawi ciklider. Planen var at dette i løpet av 2016 skulle settes opp, men tiden gikk og først nå, tidlig høst 2017, fylles det med vann. Det skyldes at ting tar tid, andre prosjekter får høyere prioritet osv.
Men endelig ble det løftet inn. Første bildet er en fornøyd kar i tanken.
Målene på er 250x60x70cm.

Startet med å monterer BtN slimline Basalt/Gneis bakgrunn Foreløpig bare annen hver. De 2 siste vil jeg montere ut fra veggen for å kunne skule noe teknikk og bruke som overrenningskammer/filterkammer.

Karret var borret i bunn for 4 gjennomføringer. Disse var gamle så de ble byttet ut. Da det skal være 2 stk Eheim 2080 i underskapet og disse har 2 innløp, lagde jeg av pvc en splitt fra den største til 2 stk 16mm slanger.
Ferdig limt splitt og øvrige gjennomføringer.

Montert inn. Jeg brukte litt Eheim pakningsspray på pakningen mot glasset på oversiden. Vet ikke om det var lurt, da gjennomføringen ikke sugde seg fast til glasset, men skled rundt lett.


Bak på de 2 siste slimline platene bøyde jeg til og limte en lexan plate (3mm). Bak denne skal innsuget til filtrene ligge, varmekolber, separate omrøringspumper osv.
Jeg borret en del åpninger i siden. Her er planen å sette filtermatte forran disse. Det blir da et stort forfilter.
1000 liter'n
I tillfelle jeg skulle ombesteme meg og heller bruke dette som overreningsbokser, så hadde jeg hørt fra andre at disse kunne implodere dersom det var fullt vanntrykk på utsiden, men ble sugd tom for vann på innsiden. Forsterket derfor konstruksjonen med noen vinkler i lexan.

Limte dette inn.
1000 liter'n
Kuttet til 5cm tykk sort filtermatte som jeg kilte fast på sidene.
1000 liter'n
Som (nesten) alle andre amatører er det profilen "Sør-Amerika" som står høyt i fokus, men etter å ha fundert lenge; skal man ha streng profil og gjennomføre den, så er det ganske vanskelig. Det krever mye gjennomtenking, research og nøye utplukking og skaffing av planter og fisk. I første omgang handler det derfor bare om å bestemme seg for hvilke vannverdier en ønsker og sette sammen miljøet deretter. Over tid, så kan dette kanskje spisses til en bestemt lokasjon.
Det som er mitt fokus blir derfor å ha et godt beplantet akvarie med fisk som sammen klarer å opprette et balansert miljø. Noen prydfisker, men viktig med nyttefisker.

Når flaten blir så stor som i denne tanken, håper jeg at det kan være mulig å lage ulike grundforhold, arealer som store planter trives i (grovere grus) og arealer som corydoras eller andre mindre jordspisere kan trives i.
Over tid så blandes ofte ulike substrater, men dersom jeg klarer å lage høydeforskjeller og store flater med stein mellom vil dette ta lang tid. Siden jeg ønsker mye planter skal jeg unngå de større jordspiserene som fort flytter mye grus langt.

Har derfor tenkt mye, brukt lang tid, gjort nettsøk og besøkt mange steder for å lete etter stein og få ideer. Steinen skal jo også være av en type som ikke påvirker vannverdiene uønsket. At den går i samme fargenyanser som bakgrunnen gjør heller ikke noe.

Rett rundt hjørnet, langs Trondheimsveien ved Romsåsfoten, fant jeg det som kanskje kunne oppfylle dette. Her flaker rød granitt seg. Med slegge og meisel og biler i 80 km/t rasende forbi, hugget jeg ut dette.
Plussmedlem
Herlig prosjekt, en drøm for mange dette...
Fortsett å holde oss oppdatert og kom med MASSE bilder...
Enig med milo, blir spennende å følge med - og se bilder!
1000 liter'n
Har nok vært en drøm lenge, og da det passende akvariet kom til salgs på Finn var det bare å sette i gang.
Noen av steinene som skal brukes til å lage et miljø med gjemmesteder og skille grov grus og fin grus hadde glattskuret overflate, med fine kurver. Noen var råhogd og ru. Alle måtte bearbeides.
Gikk derfor løs med kutteskive, sliperondell og til slutt sandblåsing for å få de tilpasset og glatte med "myke" former.

Satte opp prøver i akvariet, lagde skisser og planla.

Etter å ha funnet plassering, vinkel osv, limte jeg dette opp på noen flisrester. Det vil da stå solid.
1000 liter'n
Fikk ikke lastet bilder med forrige innlegg.
Fikk ikke lastet 3 bilder alene, prøver nå med ett.
1000 liter'n
Og her kommer ett bilde til med de 2 hovedsteinene ferdig satt inn på plass.

Fant forresten ut av hva som gjør at jeg tidligere ikke fikk lastet opp 3 bilder til et innlegg. Jeg brukte originalfilene fra et Nikon 750 som gir bildefiler på 12-18 Mb. Tjenesten klarer tydeligvis ikke å takle 3 så store bilder i opplasting og konvertering.

Siden planter skal stå i fokus og oppsettet er så stort, så tenkte jeg å følge alle triks jeg har lest om, hovedsakelig her på Akvarieforum. Jeg har lagt varmekabler under grusen.
Det fulgte med sugekopper for festing av disse til bunn. I tillegg tok jeg en liten silkonkladd under hver sugekopp og over hver kabel for å feste dette bedre. Andres erfaringer er nemlig at disse kommer opp etter en stund, gjennom grusen. Har derfor prøvd å unngå det med å lime de fast.

På samme bilde kan det sees at jeg også har lagt opp noen rør med utblåsning under steinen. Jeg er usikker på om utblåsing fra filterpumpene, en i hvert hjørne, vil gi god nok sirkulasjon. For å sikre dette har jeg tenkt å bruke noen egne sirkulasjonspumper, plassert i overrennings/sugekammeret bak bakgrunnen, til øke strømmen eller lage varierte strømforhold. For å skjule disse rør og slangeføringene vil de ligge under grusen, bare med utblåsningen synlig.

En annen ting jeg lenge vurderte, besøkte alle forhandlere rundt om i Oslo og nærheten for å titte på, var type bunnsubstrat. Dette var ikke lett. Det skal se pent ut, det skal se naturlig ut, det skal gi gode gro forhold til planter, det skal ikke skade fisk som corydoras eller andre som roter rundt ned i substratet.
Jeg endte med ADA Power Sand Spesial L nederst og Seachem Fluorite - 4 forskjellige typer, på topp. Med 1,5 kvadratmeter å dekke blir det noen sekker.
1000 liter'n
2 sekker ADA Powersand L ble valgt for å gi næring inn i bunnlaget. Ble overrasket når jeg spredde det utover, da dette ikke bare var lettbrente "leire" klumper, men også ganske mye - det ser ut som torvjord, blandet inn (se bilde). Dette substratet er også preparert med mineraler, næring og stoffer som skal raskt gi god og riktig bakterievekst. Det påvirker pH mot surt område.

Det optimale hadde kanskje vært å fortsette i ADA serien og fylle på med f.eks Amazonia soil. Denne synes jeg imidlertid ikke ser naturlig ut fordi den er veldig homogen (lik størrelse på alle kulene).
Et annet alternativ jeg synes ser ok ut er engelsk elvegrus - 4-6mm. Variert i farge og variert i størrelse. Myk av utseende. Leste imidlertid at denne ofte hadde en del kalk i seg og muligens noen andre mineraler som reagerer med surt vann. Da jeg ønsker en pH på rundt 6,5-6,7 torde jeg ikke å velge dette.
Nok et alternativ lenge var derfor å bruke Rådasand. Denne har jeg imidlertid hatt i alle mine akvarier over lang tid og ville gjerne prøve noe annet.
Seachem Fluorite hadde jeg fra noen få her på forumet, og flere i amerikanske forum, lest mye positivt om. Dessverre er det ingen jeg har funnet som fører dette i Oslo området. Jeg kunne derfor ikke se og føle på hvordan det ville se ut.
På grunn av de gode tilbakemeldingene tok jeg allikevel sjansen og bestilte dette fra Tyskland.
Fluorite er også en porøs lettbrent leirtype. Den er ikke preparert med noe næring eller andre stoffer og skal være helt nøytral. Den skal imidlertid ta opp(magasinere) næringsstoffer som oppstår i akvariet eller blir tilsatt, og fordele dette ut i vannet eller direkte til planterøtter, over tid.
Alt dette har jeg kun lest om, men har ikke noen faktisk faglig kunnskap eller erfaringer om. Håper jeg har forstått alt rett og håper det stemmer.
1000 liter'n
Siden Seachem Fluorite ikke er i butikkene her, så laster jeg opp et par bilder.

Det første bilde viser Fluorite og Fluorite Red. Ikke stor fargeforskjell, men Red er litt grovere. Fin variert størrelse. Jeg har tenkt å blande disse 2 jevnt og ha de i et tykkere lag i hver ende av akvariet. Det er her de større plantene med dypere røtter vil være.

Neste bilde viser Fluorite Sand og Black Sand. Som ventet mye finere. Hadde også tenkt å blande disse jevnt, for å få et fargespill. Gjorde det med 2 sekker, og det ble ikke så pent. Brukte derfor bare Sand og sparte Black Sand til et mindre akvarium jeg har tenkt å ha reker i senere. Sand'en har jeg tenkt å ha i midten, mellom de 2 store granitthellene. Her skal små jordspisere og corydoras få sitt trivselsområde.

Da dette er et litt porøst materiale må det skylles før bruk. Fant fort ut at det var viktig. Selv etter 7-8 skyllinger var det fortsatt mye finstoff som virvlet ut av grusen.
Anbefaler å gjøre dette ute. De ble full rundvask av vaskerommet på grunn av all gjørmen som ble skylt ut på gulvet.
Grusen ble brukbar ren, men sanda ble aldri ferdigskylt.
1000 liter'n
Fordelte som fortalt over den grove grusen på hver side og den fine i midten.
Det er vel en 8-9 cm grus på hver side og en 5-6 cm sand i midten. Alt med PowerSand under.

Selv etter mye skylling ble vannet helt brunt når jeg fyllte .

Fylte bare på 15-20 cm med vann først. Tenkte det var lettere å plante med mindre vann i akvarie.
Ser bra ut dette. Hvordan er teksturen på denne sanden? Den er myk ut, som moll og jord egentlig. Eller er det faktisk grus? Har vært inne på tanken selv å bruke noe slik, men jeg druknet i for mye informasjon så det ble ikke noe av, haha.
Fluorite
Den er som brent leire uglassert, porøs å ta på, kan sikkert gnis mot hverandre og da vil du gni av et pulver. Den er ikke myk som jord.

En av tingene jeg leste på forhånd, at f.eks. ADA grus kan falle sammen og bli "gjørme" etter 3-4 års bruk, men Fluorite skal holde seg lengre uten å løse seg opp.
Dette er igjen bare 3.dje hånds informasjon jeg har lest på ulike fora, kan melde tilbake med egen erfaring om 3-4 år.
Abonnert på tråden, blir spennende å følge prosjektet.
1000 liter'n
Siden jeg har brukt lang tid før jeg begynte på selve oppsettet så har jeg hatt mulighet til å forbrede en del. Ikke lenge etter 1000 liter'n kom inn i garasjen kjøpte jeg en reol med 3 x 160 liter på Finn. Med denne fulgte det hmf hjørner, en AmTop 3338, et par powerheads (pumper) og T8 lys. Fikk dette for en tusenlapp.
Tanken var at med et så stort akvarie vil det være behov for både karantenekar ved innkjøp av ny fisk, mulig oppdrettsakvarie og evt akvarier for eventuell sykdomsbehandling.
Jeg hadde noe JBL AquaBasis plus sekker liggende (kjøpt på en klubbkveld i Oslo Akvarieklubb) og et par sekker 3-5mm rådasand. Fylte dette i 2 av akvariene i reolen.
På klubbkveld auksjoner og Storauksjon har jeg fyllt disse med planter og røtter. Kjøpte også noen reker og 3 grenmaller.
Dessverre så gikk strømmen i boden en gang i løpet av vinteren, og jeg oppdaget det ikke på et døgn. Temperaturen i karene droppet til under 10° og nesten alle rekene, som formerte seg bra, og grenmallene strøk med.
Alle plantene gikk det bra med.
Med JBL substratet under og tilførsel av flytende næring og jern så har veksten på plantene vært god.
70 liter'n som står i stua, er også velfylt med planter.
1000 liter'n
Klart for overføring av planter fra reolen til 1000 liter'n.

De plantene jeg har samlet har det ikke vært noen konkret plan bak. Har bare kjøpt litt av hvert som har kostet fra en 10er til et par hundre kroner.
Ut fra det jeg har, planla jeg plassering ut fra høyde, hvor mye de brer seg ut og hvor raskt de vokser.
Tok ut en og en plantetype. Friserte røttene på de som har dette og satte de ned i den nye tanken. Oppdager da i hvertfall en fordel med Seachem Fluorite. Plantene sitter med en gang, ingen slipper grusen og flyter opp. Det må skyldes at grusen har en porøs overflate og ikke er glatt som mye annen stein. Friksjonen mot grusen er stor nok til å holde plantene på plass, også enkle stengelplanter uten røtter.

Plukket ut en og en type.
Startet med storbladet og høy sverdplante, Echinodorus x barthii. Fikk en stor plante, som over noen måneder i reolen har satt mange avleggere på utløpere. Avleggerene setter røtter i utgangspunktet fritt i vannmassene, lange røtter som søker ned i grusen.
Stusset disse røtten kraftig og satte plantene med ca 15 cm avstand i det en bakre hjørnet. Sikkert en 10 stykker.
1000 liter'n
Fortsatte med:

Vallisneria nana

Rotala Rotundifolia

Anubias barteri - gjetter på nana

Plantenavnene har jeg delvis fra tidligere eiere når de er kjøpt på klubbauksjon, delvis funnet på basen her på forumet og delvis fra Tropica.
Er ikke sikkert de er riktige eller helt nøyaktige. Dersom noen vil korrigere så hadde det vært fint.

Alle plantene jeg setter inn nå er der først og fremst for å få et nystartet akvarie opp og gå. Det vil si oppnå en næringsmessig balanse så fort som mulig uten for mye algevekst. Etter hvert vil jeg være mer selektiv for å få et variert og fargemessig pent oppsett.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap