Nybegynner!

Så var man plutselig igang etter å sittet mange år på gjerdet og lurt på om man skulle hoppe i det!
Har fått ett nybegynnersett; Leddy 60 akvarium med Aquael pumpe og varmekolbe.
Kjøpte inn grus og tre pakker med Echinodorus bleheri og to pakker med Limnophila sessiliflora og en pakke med gjødselpellets, samt diverse kjemikalier for klargjøring av akvariet.
Hadde det gøy med å få grus og planter og småstein på plass som en tenkte ville være fornuftig.
Deretter var det å sette seg på Ebay og handle inn bakgrunn, artefakter, akvariumutstyr og temperaturmåler.
Så har det vært å vente på at dette ankommer.
Vet ikke om det er tilsettingen av Carbo Green som har gjort det, men plantene vokser i rekordfart og har måttet klippe dem ned og tynne flere ganger.
Ble også litt alger på kjøpet, så de første fiskene som har ankommet var fire Siamesiske alge etere som er veldig effektive.
De har etterhvert fått besøk av 10 neontetra og tre Guppy'er.
Fort det blir fleire kar når ein først begynner Eg tykkjer jo det er veldig kjekt å sjå andre folk sine akvarium, så post gjerne bilder
Endrer seg stadig vekk litt!
så stilig. Ser ut som ein sunken by
Terje Egil
Endrer seg stadig vekk litt!


Velkommen hit og lykke til med trivelig hobby!

Likte det nederste bildet av karet ditt, jeg syns nesten ikke det kan bli for mye planter i karene . Ser ut som det vokser godt ja

Det tar nok ikke lang tid før du ønsker deg flere og ( større..) kar!

Er du fornøyd med filteret som fulgte med akvariet? Jeg kjøpte et slikt strtsett og jeg syns filteret/pumpa var skrale greier..
Takk, takk!
Ja, det er gøy med litt aquascaping! Får se hvordan det blir etterhvert, og litersyken kommer en helt sikkert til å kjenne på etterhvert.
Når det gjelder filteret så har jeg ikke så mye å sammenligne med! Frem til nå har jeg tatt vannbytter ett par ganger i uka. Har da ett par ganger tømt så mye at jeg har måtte slå av pumpa for at den ikke skal suge falsk luft. Har da opplevd at pumpa stanser en liten stund etter (ble temmelig stresset siste gangen, da våknet jeg på morgenen og oppdaget at pumpa var stille :-o ), så det har jeg sluttet med og pumpa har da gått greit de siste fire ukene!
Hvitt belegg
Det jeg driver på å klør meg i hodet for tiden og søker rundt i forumet for å se om jeg finner svar på er noe hvitt klebrig stoff jeg har fått i akvariet, i den enden som er lengst unna filteret. Det ser ut som om det er sprutet utover glasset og bunnen
Lurer på om det er avføring, alger eller kanskje rett og slett rester av mat, flak og algue wafers, som mugner?
Ser ikke ut som mallene er så interessert i det.
Ja, du må bok regne med å bli angrepet av litersyken.. ETT lite kar blir veldig fort for lite og stusselig, det er ikke måte på hvor mange kar mannetterhvert finner ut at man bare MÅ ha :p Hvis man ikke skal ha fiskesuppe og blande alt mulig,mså trenger man jo ett kr for A, ett kar for B o.sv...

Mener det filteret du har er samme som fulgte med startsettet mitt og det må skiftes på 2,3 ganger i uken her,mellers blir det fryktelig dårlig gjennomstrømming.
Hvilket er en ulempe,mda det å vaske svampene så ofte ikke er gunstig.

Når du skifter vann i karet bør du slå av pumpa og så passe på at det ikke er luft inni den, før du starter den, ellers kan du oppleve problemer. Snu den noen ganger opp og ned , nedi karet( helt nedsenket) så pleier all luft og komme ut.

Det hvite belegget ser ut som mugg ja, mistenker at det kan dreie seg om forrester. Mulig du er litt for godhjerta med foringen?
Ja, jeg har skjønt at å få luft i systemet fungerer dårlig. Får se det an litt, men det blir kanskje en annen pumpe etterhvert. Har egentlig rimelig grei gjennomstrømning på filteret foreløpig uten å ha måtte skylle/ rense svampen.
Og jeg er vel også rimelig sikker på og har ramlet ned på at det må være for rester så jeg får nok være litt mindre godhjertet. Det er jo ikke godhjertet i lengden når det blir mugg, nei.
Liten oppdatering!
Jeg har nå fått kjøre akvariet i en tre måneders tid.
Jeg har fått to ancitrus sp i tillegg men har mistet de voksne guppiene mine, men de har etterlatt seg en 25 yngel som er blitt ca 8 og 6 uker gamle. Dette gjør at akvariumet etterhvert begynner å bli noe overbefolket. Har forsøkt å spørre om jeg kan levere inn der jeg kjøpte fiskene men de ønsker ikke å ta i mot. Så jeg må vel etterhvert manne meg opp og bli bøddel.

Guppiene har død i forbindelse med filter havari eller rettere sagt at filtergjennomstrømningen så å si har stoppet opp uten at undertegnede har merket det. Har skjedd over natta. Etter egen evaluering så er jeg av den oppfattelse av at det er at jeg har matet fiskene med for store stykker med agurk og squash (kløyver en agurk i to og senker ned ett stykke på fem seks cm) og har latt dem ligge for lenge (ett lite døgn). Saften herfra har lagt seg som ett belegg på porene i svampen på mitt Aquael asap 300 filter og hindret gjennomstrømingen. Har dråpetester fra Tetra og ikke målt unormale verdier.

Grunnet ovenstående så får fiskene mine bare flakfor, algue wafers og fem seks oppskårne tinte erter og ett par ganger i uka frosne mosquito larver. Siden dag en skifter jeg 30 - 40% vann hver femte til sjette dag og har dessuten skaffet meg luftpumpe med luftesteiner i tilfelle det skal hjelpe på oksygen tilførselen ved eventuelt nytt filter havari.

Sitter og lurer på om om jeg skal kjøpe ett eksternt filter www.ebay.co.uk/itm/Aquarium-Fish-Tank-EF-External-Filter-Booster-Ocellaris-Cannister-Filtration-LOT-/263230580456
Men jeg vet ikke helt om det er overkill å kjøre ett filter med 650 l/t på 60 liters kar og sitter og å lurer på om filtermattene der vil takle agurgsaftene på en bedre måte.
Oppdatering!
Godt fornøyd med å kjøre eksternt filter i stedet for det interne. Kjørte inn filteret over en måneds tid med å kjøre det interne filteret samtidig som jeg kjørte det eksterne! Merket ingen fall i vannverdiene under innkjøringsperioden og de har vært stabile etter nå kun å ha det eksterne filteret en små to måneders tid!
Kjører ett oppsett med kjeramikkrør i bunnen av bøtta, grovt, medium og fint svampefilter i nederste kurv, deretter en kurv med Biohome ultra mini filter media (etter å blitt blendet og overbevist på YouTube ????), har så ett lite lag bioballer før utblåset igjen! Utfører 25% vannbytte ukentlig (noe som sikkert kunne reduseres men som jeg enn så lenge finner koselig å utføre)
Har ikke hatt noen flere dødsfall men har heldigvis fått solgt unna en ca 20 av de unge guppy’ene! Har skaffet meg en hann og en hun kampfisk! Skal bli spennende utover vinteren å se om det blir noe yngel å fostre opp av de! ??
Ellers gror det veldig godt i akvariet og må tynne ut i plantene nesten hver gang jeg tar vannbytte! Og jeg er kjempegodt fornøyd med att jeg ikke er plaget med alger som det tilsynelatende er mange som sliter med! Tror kanskje at årsaken til det er gode algespisere og godt beplantet akvarie, kjører jo tross alt med 14 timers belysning på!
Yngel
Har hatt to ancistrus sp siden de var små. Det viste seg å være en hann og en hun etterhvert. Jeg syntes ikke de viste den store interessen for hverandre, selv om de tok noen svømmetak etter hverandre en gang innimellom ! Her i november gravde han ut en hule under rota som llgger i akvariet og i mitten av januar ble han borte ett par uker. Så for tre uker siden så jeg en liten en som viftet i kanten av rota og etterhvert har jeg klart å telle åtte forskjellige individer!!
Gøy å se att de yngler selv om jeg vel ikke kan registrere oppdrett enda! Men etterhvert kommer og problemet med å få noen til å overta dem! Har jo ikke plass til så mange i en 54 liter sammen med de andre fiskene!!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap