The great watertank reef

For ca 6 uker kjøpte jeg et 150 liters kar å ha i stua, etter at livsstilen har fått hvile en stund med flytting grunnet studier og diverse.
Siden vi er 3 fastboende i i en leilighet på under 50 kvadrat, lovte jeg kona mi å kjøpe et lite kar og alle her vet at 150 liter ER lite! Men det var visst ikke hun enig i..... ????
-Bare vent, sa jeg, du blir bitt av litersyka du også.
Det kunne hun heller ikke si seg enig i....helt til hun i dyrebutikken fikk se en Black ghost.
-Vel....denne blir stor og krever et kar på minimum 720 liter, sa jeg.
-Vi trenger et større kar! Var svaret jeg fikk! Hmhmmmm ??

Jeg kjørte inn karet ved hjelp av Salmi-metoden og en god slump filterguffe fra en av de lokale dyrebutikkene. Og begynte å sette inn fisk for 4 dager siden. Jeg har hele tiden visst at jeg ville ha eplesnegler, reker og levendefødere i karet.
PH har vært stabil hele tiden
Null nitritt og Amoniakk under 0,25.
Vannet er veldig bløtt fra kranen, så jeg må tilsette GH -salt (salt her er mineraler!)
MEN så begynte jeg å bekymre meg for KH og med ønske om å heve denne tilsatte jeg pittelitt bikarbonat. Det skulle jeg IKKE ha gjort!! ??
Det endte med skyhøy pH og tull og tøys og panikk i heimen. Så nå har jeg tømt over 50% av vannet og tilført ca 30 nye liter. PH er igjen stabil på 7,5.
Desverre har jeg ikke fått luftet vannet IG har ikke plass heller til å ha flere tifoldige liter vann stående i bøtter på gulvet. Så nå står akvariet med lite vann i, fordi bøtta står og lufter og romtemperer i stua. Det får ta den tiden det tar med de siste bøttene med vann, rett og slett!

Heretter får den KH’en være som den vil, så lenge pH, ammoniakk og nitritt holder seg stabil! Til alle andre nybegynnere som kjøper seg testsett vil jeg si; kvitt deg med KH-testen. Den bidrar med lite annet enn unødvendig stress!
Heldigvis ser det ut til at alle i karet har det bra nå. Jeg krysser fingrene for at det vil fortsette og at jeg ikke har stresset dem for mye. Litt stress må vel være bedre enn pH på bærtur.
Harmoni og stabil vannverdi
Det viser seg stadig at jeg bør stole mest på meg selv. Etter de store vannbyttene jeg skrev om sist, så har verdiene i karet holdt seg stabile og både planter og dyr ser ut til å stortrives.
Alt er bare harmoni.
Alt ser så bra ut at jeg har gått til anskaffelse av 10 ferskvannsreker. De er litt sky så de gjemmer seg godt, men jeg ser noen av de sånn innimellom.
I dag kom det også en dott med javamose til dem. Min kone var spent, for som jeg har sagt ELSKER reker, etter min tidligere erfaring, javamose.
Vel, nå har javamosen vært der i noen timer og ikke en eneste reke har brydd seg det minste om den. Hva skjer!?!!?! LOL

Time Will show om de finner mosen til slutt ??
Akvariet har formert seg! Plutselig ble det to!!
Det nye karet, som er et nanokar på 30 liter skal jeg bruke til planter, reker og snegler samt yngel når vi får det
Akkurat nå står karet kun med vann, råsand, skjell og diverse avleggere fra plantene i 150-literen. Derfor har jeg heller ikke tatt noe bilde.
Skal ta meg tid til å plukke noen runde, fine stener en dag som jeg kan ha i det. Så har jeg litt javamose jeg håper jeg får spredd ut over store deler av det.
Minibanken har fått navnet Tenketanken.

Rekene i TGWR (150-literen fant javamosen. De har også sluttet med å være så beskjedne. Eplesneglen Weeeee har vokst kjempemye på bare en uke!

Syk gyppy i tgwt
Siden det lurte seg med en guppy-yngel da jeg kjøpte ancistrusen, gikk jeg i forrige uke til anskaffelse av en liten familie til den. Jeg har erfaring med guppy fra før og var litt skeptisk men tok sjansen. Allerede i dag oppdaget jeg en som var syk. Den svømte raskt opp og ned i karet i går, men jeg tenkte vel ikke noe videre over det da. Er ikke en gang sikker på om det var samme fisk. Det første jeg la merke til i dag var at den lå helt inntil en snegle oppe ved vannkanten. Etter litt begynte den å svømme normalt før de stoppet opp i vannkanten ved filteret og sakte slapp halen ned så den stod vertikalt i vannet. Dette gjentok seg flere ganger.
Jeg testet vannet med dråpetest og fant stabile, fine verdier. Ingen nitritt, ingen amoniakk.
Tok fisken ut men fant ingen synlige hverken skader eller parasitter på den.
Jeg avlivet den og sitter nå og følger med de andre fiskene som såvidt jeg ser oppfører seg normalt og ser friske og fine ut. 3 eller kanskje fire av damene er gravide. Alle har god appetitt.
Jeg venter og ser. Tar et vannbytte i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap