Villa bublè

Hei. Ny på forumet her og har nylig tatt opp en gammel hobby etter ønske fra kone og barn Vi har kjøpt et 112 liters akvarium, merke Family med led belysning og en AM-top AT-1000f filterpumpe. Akvariet var brukt og filteret ikke vasket når det ble pakket ned.
Jeg startet det opp med uten å vaske filter og lot det gå i en uke med daglige tester. Dag 7 eller 8 var verdiene slik:No2: 0.25 No3: 0 GH: 7 KH: 6 PH: 7 Clor: 0 CO2: 15
Jeg kjøpte dermed 10 kardinaltetra, 3 sverddragere, 5 rødøyetetra, og 5 Guppy.
De virket til å trives godt blant planter og slott. Etter hva jeg leste på forum er det anbefalt å mate morgen og kveld- hvilket jeg gjør. Ikke mer mat enn de spiste opp på 2 min.
30% vann ble byttet ut etter 6 dager, og oppdaget at No2 var steget til 0.50. Leste på forum at man burde skifte vann hyppigere.
-Et par dager senere skiftet jeg ca 10 liter med slamsuging + at jeg tok ut filterene og klemte de 3 ganger i bøtta med gammelt akvarievann.
Fylte på med vann og tilsatte 5ml aquasafe. Morgenen etter testet jeg med strips og No2 verdiene var fremdeles på 0.50.
Jeg leste at overmating, for lite vannbytte- (dårlig bakteriekultur) er årsaken og anbefalingen videre er å ta av lokket delvis for å lufte ut. Tilsette oksygen via filter. Skifte ut 50% av vannet med det samme og 30% av vannet påfølgende dager for å få ned nitritt.
—Så; nå er jeg på dag 20 ish og mistet 3 fisk de 3 siste dagene. Verdiene er slik: (strips)
No2: 2 No3: 75 GH:5 KH: 6 PH: 7 Clor: 0 CO2:15. Hva gjør jeg videre?
Alger!!!!
Du kommer til å få masse alger!!!

La dem komme.

Når du når Equaliberium, i et kar. Så forsvinner algene...

En akvarist må vere tolmodig!!!

Hvis ikke. Kommer du til å jage vannverdier, til versens ende...!!!!!

Foring: For to ganger i uken.

Hvis du tror di er kjip, forer du sikkert formye,,?!

Meneske har mage kapasitet,som en knytteneve... Sammenlign...

Overforing fører til alger.

har man oplanter som tar opp overskuddsneringen. fra nitrogensyklusen, mangler bare jern. for at plantene kan bruke resten..



Plussmedlem
Hei, Alexander.

Det kan virke som filterbakteriene ikke overlevde flyttingen, noe som lett kan skje om det går for lang tid i mellom nedrigging og oppsett på nytt sted. I hvert fall har bakteriestammen fått seg en knekk og trenger tid på å komme til hektene.

Fortsett å skift vann og mål verdier. 50 % hver dag til nitritten er under kontroll, og hold mating på et minimum. Her er nitritten en større trussel enn sult for fiskenes del. Fisk i god kondisjon kan gå 14 dager uten mat, dog bør dine få litt inni mellom da de nok ikke er i topp kondisjon for øyeblikket.

Under normale omstendigheter er det ikke feil å spre matingen til flere tider på døgnet, men vær da oppmerksom på at det er veldig lett å overfore.

Du trenger ikke ta av lokket for å "lufte ut". Om fiskene er ofte oppe ved overflaten og gulper luft så er nok dette et resultat av at nitritten irriterer gjellene deres, og ikke at det lavt oksygennivå i vannet ditt. Om du likevel mistenker at det er lavt, så øk bevegelsen i vannoverflaten da det er der gassutvekslingen primært skjer.

Ikke vurder å erstatte død fisk før du har fått kontroll på vannverdiene.


Nitritt virker ikke til å forsvinne
Hei igjen. Jeg har siden forrige innlegg 8.2 fortsatt med daglige vannbytter. 30%-50%. Men dråpetesten ligger fremdeles på mellom 0.50mg/l til 0.80mg/l.(orange farge) Jeg har kuttet ned foringen, og mater bare to små porsjoner i uka. Fiskene virker friske og raske.

Ser at det har vokst frem 7 snegler den siste uka, men de er vel greie å ha..?

Gjør jeg noe feil iom at nitritt enda ikke er forsvunnet?

Mvh Alex
Plussmedlem
Nei, det er ikke feil det du gjør nei. Tvert i mot bare riktig.

Så lenge nivået ligger på rundt 0,5mg/l så er du innafor fiskenes øvre toleransegrense for nitritt, så det er ikke full krise. Og du skriver jo at allmenntilstanden virker å være god.

Det er ofte slik at det krever en del arbeid og tid å få dette opp å gå igjen. Det er derfor man setter ca 5 uker som innkjøringsperiode som et minimum (men det kan også gå lengre tid).
Det du holder på med nå er egentlig en form for innkjøring med fisk. Og det krever en del vannbytter, som du allerede har erfart.


Mine anbefalinger er:
Fortsett å skift vann, og å teste.
Sett inn flere planter om du har mulighet. Stengelplanter og flyteplanter er veldig gode nitrogen-støvsugere.

Snegler har absolutt en funksjon i akvatiske miljøer ja. De er nedbrytere og spiser alger, uspist mat, dødt plantemateriale og annet nedfall. Personlig liker jeg dem og så lenge man er nøye med vedlikeholdet i et akvarium, så blir de heller ikke voldsomt mange.
Sykdom
Hei. Nitritt er tilnærmet 0 i karret nå. Hyppige vannbytter og begrensing av fôring ga resultat.

Ny case; jeg ser at neontetra og rødøyetetra har fått endel hvite prikker. Spesielt på finnene.
Oppdaget det for noen dager siden, men tenkte ikke over omfanget av prikker før i dag.

Spørsmålet; er det noen i Grenlandsområde som har medisin å selge nå i helgen? Usikker på hvor fort dette må behandles, men ønsker å ta det så fort som mulig.

God lørdag
For ofte vannbytte....?
Når du har null NO3.. Bytter du ikke vann, før du har 12,5-25mg/l..

Har du levende planter i karet..

For ofte vannskift, stresser fiskene..

Ønsk alger velkommen, til å begynne med..

jeg skiftet vann hyppig en periode for å få ned No3 fra 0.8 til under 0.2.. Skifter vann en gang i uka nå.

Alger er jeg inneforstått med og har kontroll på

Mitt spørsmål var om noen i nærområdet mitt kan selge meg medisin mot hvitprikk ettersom jeg oppdaget det nå etter zoo stengetid.
Usikker på hvor rask behandling fiskene trenger, men regner med det er asap.
Hvitprikk

Du får ikke hvitprikk, hvis fiskene ikke er stresset..

Sorry sån er det..

Plussmedlem
Alexander Kristoffersen
jeg skiftet vann hyppig en periode for å få ned No3 fra 0.8 til under 0.2.. Skifter vann en gang i uka nå. Alger er jeg inneforstått med og har kontroll på :D Mitt spørsmål var om noen i nærområdet mitt kan selge meg medisin mot hvitprikk ettersom jeg oppdaget det nå etter zoo stengetid. Usikker på hvor rask behandling fiskene trenger, men regner med det er asap.


Hei igjen.

Fint å høre at du fikk kontroll på algene. Det er ofte nok med litt hardt arbeid, så ordnes det meste. [/URL]

Ditto trist at du har fått ett sykdomsutbrudd, men selv om hvitprikk er veldig vanlig er det heldigvis også lett å behandle.

Jeg er forferdelig dårlig på din lokalgeografi så du får tilgi meg om jeg er helt på viddene nå, men vil anta at Zoologen i Skien har medisiner til salgs.
Esha Exit er et veldig vanlig produkt som fungerer meget godt mot hvitprikk.
Det er også myriader av nettbutikker som selger denne, og fra andre produsenter. Du har i teorien nok tid til å berge fiskene selv om du må bestille online.
Fiskene svekkes over tid av dette, men hvor fort avhenger av temperatur og fiskenes generelle kondisjon.

Man kan kurere hvitprikk med salt- og temperaturkuren, men jeg synes det er litt knotete all den tid medisinene man får kjøpt virker så bra som de gjør.

Linker likevel til artikkelen her på AF, der dette blir tatt opp:
[URL=http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710]
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap