Eheim experiense 359

Pumpen miin blir full av skit i utblåsningskanalen. Den skal ikke trengs å renses mer enn 1-2 ganger i året, men blir fort skitten. Etter ca 14 dager må den renses. Hvorfor. Pumpen skal tåke opp til 350 liter og jwg har 260 liter. Fiskene får litt mat hver dag, ikke mue. Har ca 20 fisker så ee god plass. Noen som vet hvorfor den blir sp fort skitten? Den er helt ny. Bare 3 uker.
Tåle 350 liter og jeg* skulle det stå
Plussmedlem
Er det Eheim Experience 350 du mener?
Jeg har ikke noe særlig erfaring med Eheim, men du kan aldri stole på det produsenten oppgir når det gjelder størrelse på kar et filter kan drifte. Halver det som produsenten oppgir er min erfaring....
Så til et 260 liter hadde jeg gått for et filter som er oppgitt til 5-600liter.

Andre faktorer har også betydning, f.eks om filteret er riktig satt opp med tanke på filtermedia.

Og "20 fisk" sier absolutt ingenting. Det kan jo f.eks være 20 guppy, 20 15cm gullfisk eller 20 12-16cm trespisende maller som griser ned karet noe enormt....

Som eksempel har jeg selv en 325liter med anslagsvis et par hundre fisk som jeg ikke husker sist jeg måtte ta filteret eller gjøre rent. Jeg har også en 400liter som, med 2 maller og 6 små corydoras, helst bør gjøres rent 2 ganger i uken....
Ja 350. Jeg har 3 gull-gurami, 8 Molly, 4 ancistruss, 2 regnbuefisk, 2 sommerciklide, 4 pakistanbotia. Skulle uansett ikke vær nødvendig å skifte så ofte tenker jeg. Søstreren min har akk samme pumpe og akvarie på 180 l og renser den 1-2 ganger i året. Takk for svar
Og filteret er satt opp riktig
Kan da kun være, at Du ikke har det rigtige filtermateriale i ? Eller pakket det rigtig.

Filtermaterialet fulgte med pumpen ☺️ og er ganske sikker på at det er satt riktig sammen, men skal sjekk det ut en gang til. Men mener det er rett.😃
Kan ikke se andre muligheter ?
Unntatt, selvfølgelig.
Det Du kalder " blir full av skit " er vildt overdrevet Vet jo ikke hvor mye det er.
Men følger spent med, hvis andre ser andre muligheter .
I følge andre som har denne pumpen skal det ikke samle seg noe "skit" i utblåsningsdelen. At selve pumpen blir skitten skjønner alle, men ikke den delen som blåser ut vannet. I det røret er det mye skitt i forhold til andre som jeg kjenner har. Bare lurte på om det var rett at det skulle samle seg noe i det røret. Når pumpen er ren er det full  utblåsning, så går den 14 dager og vannet siver så vidt ut der
Da er der noe feil!
Enten med montering eller noe er ødelagt.
Vannet som går tilbake i akvariet skal jo ha vært gjennom masse filtermedie og skal være tett på fritt for partikler. Hva som da bygger seg opp i utblåsen er vanskelig å si. Hadde det skjedd meg hadde jeg utvilsomt sjekket nøye hvordan alt var montert og satt sammen.
Nå, får jeg en ny ide .
Kan du ha byttet om på inn og utblåsningsrørene ? 
For jeg får mye drit i mine utblåsningsrør.
Hei og takk for svar. Ja skal teste det ut og se om det hjelper, men tror det er rett. Skal uansett sjekke det😃
Her er en video som viser hvordan filteret settes opp. 
Ingen tvil om at hvis inn og ut er byttet om vil du kunne oppleve at alt går tett av dritt, slik du beskriver. 

Eheim experience 350 setup

Mente selvfølgelig innsugningsrør, sorry.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap