Hva heter denne planten?

Denne planten fulgte opprinnelig med som et lite "rusk" klemt innimellom noen sverdplanter jeg kjøpte og fikk tilsendt fra "vår mann på Sortland", altså Frank Angell her på forumet
Den så egentlig litt dau ut da, men jeg lot den lille stilken på tre-fire cm flyte i overflaten nær lyset, og den grodde til.
Etterhvert plantet jeg noen stilker, og det viser seg å være en velvillig og flott plante. Den gror veldig fint, til tross for at jeg ikke tilsetter plantegjødning i vannet.

Nå lurte jeg litt på hva denne planten egentlig heter? Jeg vet jeg har sett den før, men navnet er selvsagt blåst bort

[External Image]

Det er en Eusteralis stellata, og er en av mine yndlinger.

Det er en stengelplante, som blir vakrest når du setter flere stengler samlet.
Å den var nydelig.

Mona, er det mulig å få kjøpe noen avleggere?
Å, takk for kjapt svar, Rose U
Da vet jeg det.

Men jeg ble litt overrasket da jeg leste plantebeskrivelsen fra Tropica?

"It is difficult to grow in aquariums. It requires intensive light and the addition of CO2 to grow well."

Den gror aldeles utmerket her uten noen av de tingene, og jeg hadde aldri drømt om at den var "vanskelig å dyrke i akvarium" slik Tropica skriver. Bildet jeg la ut her viser bare en liten del av planten, jeg har mer av den i et annet kar. Den lille biten på 3-4 cm har blitt til masse, uten noen form for ekstra stell.

Ok, men det viser jo bare at planter ikke kan lese (he-he)
Bettina
Å den var nydelig. Mona, er det mulig å få kjøpe noen avleggere?


Da må du vente litt i så fall, men senere kan det nok bli mulig
Jeg har nemlig planer om å sette opp et par akvarier til i nærmeste fremtid, der denne planten var tiltenkt plass. Fikk nemlig levert to nye akvarier i går (128 liter og 180 liter) så plantebehovet mitt er stort her om dagen
Tja, siden det er min (var er vel mer riktig :p) plante, har jeg vel litt jeg skulle dagt her

Planten er tidligere identifisert som Heteranthera zosterifolia
Om dette er feil, ligger det minst ett feil bilde av denne i basen...

Setter Eusteralis stellata blomster slik Heteranthera zosterifolia gjør? Om ikke, er det uten tvil Heteranthera zosterifolia det er Mona har fått som blindpassasjer Mine blomstrer meget tett, har på det meste talt 23 blomstrende stilker
Ok, skal sette opp en 180 liter til uken. Trenger noen planter, men jeg kan legge ut "ønskes kjøpt" annonse så lenge.

Kanksje Frank kan hjelpe meg....
Frank Angell
Tja, siden det er min (var er vel mer riktig :p) plante, har jeg vel litt jeg skulle dagt her :) Planten er tidligere identifisert som [URLBLOCK1] Om dette er feil, ligger det minst ett feil bilde av denne i basen... Setter Eusteralis stellata blomster slik Heteranthera zosterifolia gjør? Om ikke, er det uten tvil Heteranthera zosterifolia det er Mona har fått som blindpassasjer :) Mine blomstrer meget tett, har på det meste talt 23 blomstrende stilker :)


Det er jeg som tar feil her.
Jeg har begge disse plantene, og roter alltid med navnene.
Det var Heteranthera zosterifolia jeg mente, men jeg satt her og så på E. stellataen min og skriver feil. Denne har jeg heller aldri fått blomster på, og desuten er den rosa\lilla i toppen.

Heteranthera zosterifolia er som Mona sier en veldig enkel plante, som vokser villig uten co2.
Det er lett å se forskjell. Zozterifolias stilk er tynn og myk. Stellata får en stiv og veldig tykk stilk som brekker hvis den bøyes hardt. Stilken blir tykkere enn en finger etterhvert, rene trestammen. Bladene på Stellata sitter i symmetriske ringen med litt avstand på stilken. Bladene på stellata har små takker langs kantene, Zozterifolia er glatt. Stellata blir rød under mye lys, og er gulere enn Zozterifolia som er rent grønn. Stellata er ikke så vrien, vokser som ugress med ok lys og co2. Ut fra bildet tipper jeg Zozterifolia.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap