Hva heter denne planten??

samboeren min var snill å kjøpte plante til meg i dag. Men jeg vet ikke hva planten heter??
Sverdplante

Ligner mye på denne; Echinodorus bleheri, men er det ikkke akkurat denne, er den mest sannsynlig i slekten.

Husk å gi den en gjødselkule i grusen, så blir den stor og fin.

Se på denne
Inaktiv bruker
Kanskje denne?
Mulig det er denne. Jeg er ikke sikker, da jeg har litt problem med å artsbestemme mange av Echinodorus artene
Denne echinodorus-arten har blader som er dyrket frem over vann.Disse vil etterhvert visne,og det vil komme frem blader som er mer avlange.
Dumt planten ikke hadde med navnlapp fra butikken...
Det er ikke en vanlig sverdplante, altså ikke Echinodorus bleheri, men definitivt en i Echinodorus-slekten.

Problemet med å identifisere en helt nyinnkjøpt plante av denne slekten, er at de dyrkes på sump av Tropica. De gror altså "emersed", over vann. Og da får bladene et helt annet utseende, enn hva de får om de dyrkes "submersed" (under vann).

Du vil se at planten din etterhvert får nye skudd, og de gamle gulner og/eller råtner. Planten skiller seg av med blader som grodde frem da den vokste over vann, og tilpasser seg et liv under vann. De nye bladene får ofte et helt annet utseende, og da er det mye lettere å identifisere dem for oss, "vanlige akvarister", som er vant til å se dem under vann

Jeg tippet først på Echindorus macrophyllus, men det gjenstår å se
takk for all hjelpen. jeg har iallefall nå en pekepinne på hva planten trenger får å trives og vokse.... Så får vi se om litt hvordan planten utvikler seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap