Hva heter denne mosen?

Jeg kjøpte et par mosetyper fra Malaysia for en del mnd siden, og den ene typen daua. Den andre hev jeg i en glassvase, og der har den stått siden. Mange måneder Den greide seg bra der, merkelig nok, jeg bare fyllte på fordampet vann i blant, og har gitt en dråpe plantenæring med laaange mellomrom...

Nå lurer jeg på; hvilken mose er det som overlevde i vasen?
Jeg TROR det var såkalt christmas moss og willow moss jeg kjøpte, så det er en av disse to kanskje?

Noen som kan skjelne hvilken type det er på bildet?

Det neste jeg lurer på, er hvordan denne mosetypen brukes. Hvordan festes den, hvordan gjør den seg best? Med fisketråd festet på røtter? Har den hengende vekst, fester den seg etterhvert litt selv på underlaget (som javamose gjør på trerøtter) eller har den ingen feste selv etterhvert som den gror?

[External Image]
Hei Mona

Jeg synes ikke det ser ut som christmas mosse eller willow moss

Christmas mose har form som et lite juletre på de ytterste "grenene" Du ser det tydelig på dette bildet.

Om det alikevell er denne du har, så binder du den fast på samme måte som du gjør med javamosen, men den gror ikke så fort fast.

Den har et nydelig hengende vekstmønster, og den har også en sterk "moselukt" om du tar den opp av vannet.
Jeg kan jo helt klart huske feil, det er tross alt et halvt år siden
Hvilke andre navneforslag har du i så fall?
Jeg ville tippet på singapormose, men er ikke sikker.

De lærde strides, og de forskjellige mosene blir stadig flyttet fra den ene familien til den andre etter som de blir gentestet.

En mose av samme slag kan forandre seg til å se ut som en annen art i forskjellig ph, og forskjellig lys.
Jeg trodde singapormose var en tynnere versjon av javamose. her er en link til Aquamoss sin versjon av willowmoss.
Ja Aquamoss er et av nettstedene der de stadig flytter rundt på familienavn.

En stund hører en mose til for eksempel Taxiphyllum, så blir den flyttet til en annen familie, og venter man litt til er den tilbake der den var plassert først.
Ikke enkelt, og jeg greier i alle fall ikke å følge med.

Kanskje det er Willowmose du har alikevell Mona.
Man kan altså ikke stole på infoen til aquamoss? :S
Finnes det mer stabile mosesider?
Aggi
Finnes det mer stabile mosesider?

Vokser ikke mosen alltid på nordsiden av trærne? Hvor mer stabil kan en side bli?

Hehehe. Greide bare ikke å dy meg (igjen)
Hahaha.. Da får jeg plante et tre i karet, så finner jeg altså en stabil moseside? ;P
Aggi
Man kan altså ikke stole på infoen til aquamoss? :S Finnes det mer stabile mosesider?

Selvsagt kan man det, så langt som man til enhver tid vet.

Men klassifiseringen av moser er stadig i endring. Da man så på sporene i gode mikroskop så kom de under nye familier. Nå er de begynt å genteste de, og nå viser det seg at mye av det en har trodd angående hvilken familie mosene hørte til ikke stemmer.

Mange moser som man trodde var forskjellige arter, viser seg å være genetisk samme art.
Ikke så lett, med andre ord... :S
Takker for svar
Rettet opp feil info fra meg i innlegg nr 2.
Willow og christmas mose har ikke vert sett på som samme art.
Jeg har byttet pc siden jeg kjøpte de mosene, og den gamle pc'en driver og slår seg av i et hakka kjør uten grunn. Man rekker ikke gjøre noenting, ikke engang lete i mail-mappene, før den slår seg av. Men jeg vet at email-ordrekopiene ligger der, og der står jo mosenes navn... så nær, men likevel så fjernt!

Men, men, jeg får vel bare gi den stakkars mosen litt bedre levevilkår så den gror litt, og så legge ut nye bilder for bedre id

Veldig, veldig pussig dette her. Mosen har som sagt ligget i en firkantet glassvase som har stått i vinduskarmen et halvt år. Og aldri har det vært snev av alger der en gang.

Nesten så jeg har lyst å dyrke den videre på samme vis men bare gi bittelitt mer næring og noen vannbytter i blant.
Klart du må dyrke den videre. det kan jo bli kjempespennende å se hvordan den vil bli fastbundet.

Den så ut til å ha en nydelig grønnfarge.

Min Christmasmoss trivest best i middels lys. der får den fine trekantede spisser. Der jeg har veldig sterkt lys, blir den bitteliten og nesten så tett som en algeball.

Bytte?
Det første bildet er av Fontinalis. Det andre bildet er sannsynligvis xmas.

Tror vi manger bilde av fontinalis i basen. Håper du sender inn.
Fontinalis har ingen profil engang. Jeg skal oprette en snart.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap