IKEA plante

Inaktiv bruker
lurte på om det gikk ann å bruke de fine IKEA vannplantene til akvariet?? de har jo vasspest å sånne ting da
Noen kan brukes, andre ikke.

Les gjerne mer i de mange trådene om nettopp planter fra ikea
Noter deg også navnet på aktuelle planter, for å finne ut om det er undervanns eller sump-planter.
Det står jo utenpå dem at de kan brukes til akvarie. hva er det som gjør at noen ikke kan bukes da?
bjørn 300l
Det står jo utenpå dem at de kan brukes til akvarie. hva er det som gjør at noen ikke kan bukes da?

At zoobutikker selger vanlige stueplanter som akvarieplanter er jo ikke noe nytt. Noen av våre vanlige stueplanter tåler å stå under vann en kort periode, før de begynner å råtne opp og ødelegge vannkvaliteten. De artene som tåler det, har begynt å dukke opp i akvariehandelen og selges som akvarieplanter. Dracaena er et eksempel og Spathiphyllum er et annet eksempel (bedre kjent som fredslilje).

Det er bedrageri i stor stil etter min mening! Skulle vært forbudt! Jeg blir rasende når jeg ser disse plantene for salg i akvariene i en butikk.

Til at Ikea også kanskje selger enkelte stueplanter som undervannsplanter, sier jeg bare: "Intet nytt under solen...."
De fleste plantene jeg har sett hos Ikea er vannplanter. Jeg har sett noen som er beregnet som terrarieplanter, men ingen stueplanter i vann enda.

Terrarieplantene kan ofte kjennes igjen på tykke "kjøttfulle" blader, som ofte har sterk lillafarge. Man bør også styre klar av de med hårete blader, enten de er hårete på over eller undersiden.

Planter som klarer å holde sin egen vekt oppe over vann, er også noen en bør unngå å kjøpe. De aller fleste undervannsplantene synker sammen om man holder de over vannet(noen få unntak, som anubias osv)
Disse sumpplantene som greier seg under vann i en måned ++ bør man vel kunne ta opp av akvariet en uke eller noe før men setter de under eller? Har nemlig en sånn og akvariet er på en måte litt innreda etter den planta :P kjedlig å ikke kunne bruke den
Inaktiv bruker
takk for alle tipsene beklager for at jeg var frekk mot deg i et annet forum frank men de selger jo vannpest da:... det er mulig at de kan fungere siden det er norsk plante??
Vasspest klarer seg under de fleste forhold, men jeg ville aklimatisert den godt før jeg satte den i veldig kaldt vann.

Altså, venn den sakte til det kalde vannet.
Inaktiv bruker
tusen takk for det tipset
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap