Har jeg kjøpt stueplante?

Nå er det siste gang jeg kjøper planter uten navneskilt.
Kjøpte denne i dag og greier ikke å finne den i plantebasen. Jeg trodde at det kanskje var en type javabregne og som dermed ikke skulle settes i jord, men nå er jeg slett ikke sikker lengre:s Synes kanskje mest at den ligner en stueplante som jeg hadde for flere år siden (og som selvfølgelig døde:P).
Jeg skulle så gjerne visst navnet på den; om den skal plantes i sanden, festes på lavestein eller rett og slett settes i vinduskarmen:p.

Svært glad for svar
Er ikke sikkert at det kommer så godt fram på bildet, men bladene er rød/rosa på undersiden.
Nå har jeg svært lite peiling, men kan støtte deg i teorien din om at den ligner veldig en stueplante!
Synes faktisk det ligner på en Cryptrocoryne av noe slag. Kan ikke si eksakt hvilken siden det er så mange av dem som er like. Ta en titt selv og se om du ikke finner den der.
Jeg håper du ikke har rett, Sunny.
Ellers hadde det vært veldig likt meg. Forrige gang jeg var ute for å kjøpe akvarieplanter klarte jeg faktisk å komme hjem med en fredslilje av alle ting.Disse plantene har jeg iallefall hatt et titalls av i vinduskarmen de siste årene og burde absolutt ha kjent den igjen.
Håper det er noen som kjenner den igjen, den er faktisk veldig fin
Stueplanter har sjelden rød underside på bladene.. Kommer bare på et par i slengen og de ser helt annerledes ut enn den du har der. Jeg tror faktisk det er en akvarieplante, men kan ikke hjelpe til noe ytterligere med selve arten.
Tusen takk for svar.
Det er kanskje enkelte av Cryptocoryneartene som ligner, men synes ikke de ligner helt. Det er likevel mulig du har rett Astrid.

Jeg hadde faktisk en stueplante en gang som hadde rød underside av bladene, og jeg tror det var en type bregne; den ligner faktisk litt på den, men bladene var litt annerledes.
Jeg synes også det lignet en Cryptocoryne på det bildet. De liker dårlig at man fikler med røttene deres, og de foretar ofte en total nedsmelting etter fjerning av steinullen og omplanting i akvariet. Men smør deg med tålmodighet - det kommer nye skudd opp av gjørma med nedsmeltede blader. Etter et par uker er det kommet flere nye skudd og snart er planten sitt gamle jeg igjen.

Cryptocoryne liker næringsrikt bunnlag, den tar opp næringen sin gjennom røttene, så det er viktig å gi den jern og næring via bunntabletter. Det hjelper ikke noe særlig med flytende næring i vannet.
Tusen takk til deg også, jeg får vel ta sjansen på at den skal stå under vann da
Jeg håper det ikke er den som heter albida da;den står som vanskelig å få til i plantebasen, men jeg synes kanskje det var den som lignet mest:s.
Heretter skal det bli slutt på impulskjøpene på plantefronten, tror jeg...
Panduro
Heretter skal det bli slutt på impulskjøpene på plantefronten, tror jeg...

Neida, det trenger man vel ikke? Det er jo det som er gøy. Planter vet ikke at de er "vanskelige" Man vet aldri hvorfor en plante som egentlig ikke skulle trives et sted, likevel gjør det.
Plutselig får man til en ukjent plante veldig godt, den vokser og sprer seg og trives veldig bra i akkurat ditt akvarie... og så en dag leser du at den er veldig vanskelig og må ha ditt og datt for å trives. Så da begynner du å gi den masse spesial-stell da, for å passe ekstra godt på den... og så dauer den i løpet av noen uker :p

Jeg hadde Cryptocoryne i et plante-kar med masse lys, Co2 tilsetning og alskens plantenæringstilsetninger i fleng. Men de var bare så stygge, halvvisne hakkete blader stadig vekk, og de drev med nedsmelting i ett kjør. Kom opp igjen, smeltet ned igjen... jeg ble sprø! Her stelte jeg dem etter alle kunstens regler og dette var takken...!?

I en rolig 85 liter derimot, der det kun er ett lysrør og de bare får en gjødningskule hver tredje måned eller så, der gror den som bare det, sprer seg utover med avleggere og er såå pen! Spenstig og fin, blanke blader og virkelig vellykket!

Jeg klør meg i hodet og skjønner ingenting.

Dette bildet viser noe av planten i 85 literen. Det var en som ble plantet opprinnelig, og som du ser på bildet har den laget avleggere og småplanter rundt seg. Dette er venstre side i karet, det er er likedan på høyre siden også.

Cryptocoryne er fine! (men litt hårsåre)

[External Image]
Her er et bilde som viser noe av dem i 85 literen.
Skal jeg tørre å svare her tro?
Ser ut som en type veldig vanlig Cryptocorynne enten becketti eller wendtti så vidt jeg husker. Har hatt den selv. En del stueplanter er faktisk mulig å bruke i akvarier, blant annet fredslilje og noen andre grønnplanter. Så noe kjent i et akvarie på en butikk jeg stoler på på mandag. Tror de av og til er like bra som sumpplanter som også selges som akvarieplanter i alle fall. Og noen Cryptoer trives greit med veldig begrenset med lys, men liker å stå i en gruppe av artsfrender ,har jeg lagt merke til. Har hatt mange, og de trives merkbart bedre i en gruppe på fire-fem enn som enkeltplanter er min erfaring.
Litt OT, men jeg stusser litt på dette mona O sier om Cryptocoryne. Dette er en av mine favorittplantefamilier; som jeg omtrent alltid har representert i alle mine kar i en eller annen form.

Jeg har aldri noensinne opplevd noen form for "nedsmelting" eller visning av blader hos noen sort Cryptocoryne; selvom jeg har delt dem, "frisert røtter" med saks og tidvis flyttet dem omtrent på ukentlig basis..

Etter min erfaring er dette en av de mest hardføre plantene og det ville jo være synd om folk lot være å kjøpe dem av frykt for at de er så sarte..?
Hehe Kanskje det er mine "grønne fingre" Cryptocoryne-plantene ikke liker? Hos meg skjer det nesten alltid "total nedsmelting" når jeg planter dem.

Det var akkurat det som gjorde at jeg drøyde så lenge med å kjøpe noen, for jeg leste at de kunne være litt sånn.

Det er bare min erfaring jeg skrev, og det er jo hyggelig at andre har helt andre erfaringer.
Tusen takk for mange gode tips, råd og innspill

mona o
Jeg synes også det lignet en Cryptocoryne på det bildet. De liker dårlig at man fikler med røttene deres, og de foretar ofte en total nedsmelting etter fjerning av steinullen og omplanting i akvariet.

Jeg har også lest om planter som liker dårlig at man fikler med røttene deres, men trodde at det var Hydrocotyleartene: Disse har jeg derfor holdt meg langt unna:-p
skal uansett bli spennende å se om den trives, eller om mallene tar den lenge før den får sjansen til å etablere seg.

Når det gjelder impulskjøpene så vet jeg ganske sikkert at det ikke var siste gangen. Jeg klarer bare ikke å la være når jeg ser en fin plante:-p

Enkelte impulser er umulige å motstå!
Min siste 280 liter hjørneakvarie.... Pris 1500 kr.... Gjett om jeg var kjapp i avtrekket, dette karet skulle jeg ha.... Uten pumpe og toppglass men med heldekkende topplokk.
Litersyk ja. Og elsker det. Har forøvrig heller aldri opplevd nedsmelting av akvarieplanter av noe slag, og jeg har hatt mange på over 30 år som akvarist. Har masse Crypto, men kun Balansae har klappet sammen her, men det vet jeg grunnen til. Lysmangel pga. flytrplanter som vokste som ugress. Min søster hadde en som hadde vokse og dvaleperioder av og til, men vet ikke hva det var for noe....
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap