Plante id

har noen planter jeg gjerne skulle likt å vite hva var for noe =)

bilde 1 og 2 viser samme plante, bilde 1 er hvordan den så ut når jeg kjøpte den og den første tiden i akvariet, mens bilde 2 er hvordan den ser ut idag

bilde 3 er kanskje litt vanskelig da den ikke er utvokst, den ble overgrodd så jeg klipte den ned og beholdt bare røttene da jeg skiftet bunnsubstrat. som "voksen" så den ut som firkløver
også var det nøtta mi med planter på. den var passe overgrodd av moselignende alger allerede da jeg kjøpte den, så plantene er litt miserable. ser ut som det er to forskjellige planter på den
Bilde en og to mener jeg er en Cryptocoryne av noe slag, men hvilken, hmm, kan jo tippe på C. wendtii 'Mi Oya'. Kanskje greiest om du går gjennom de selv og ser hvem som kan ligne mest.

Bilde tre kan muligens være Marsilea hirsuta. Bare tipping det også
Og så var det kokosnøtta da. Kan det være Javabregne og en type Anubias, feks A. barteri 'nana'?
de to første virker helt riktig, men er litt tvilsom på nøtteplantene. har en javabregne på rot, og den på nøtta ligner ikke, er mere "splitta" i bladene (bilde1)

ett bilde til av den andre planta på nøtta

og tilslutt en helt vanlig anubias. denne har mye større blader enn den på nøtta, som har ganske små blader
Ser ut som det kan være en variant av Javabregnen som kalles for windeløv.

Anubias barteri finnes i flere varianter så det er usikkert hvilke av de du har. Om den er mindre enn den du har fra før så kan det enten være den jeg linket til i sted eller den endra mindre 'nana petit'. Her finner du alle Anubiasene så du kan se om du finner den som ligner mest.
den windeløven ser ut til å passe perfekt. håper min kommer seg og blir like fin. den andre er ganske sikkert en liten anubias. får bare håpe amanoene får seg en ryddetokt der snart :p

litt irriterende at nøtta var så algegrodd, den var svindyr.
Kjøpte du den privat eller på butikk?
på tropehagen, de kosta 450 kroner... heldigvis hardføre planter, og det burde de være til den prisen
Ja, det er så, men til full pris burde de være algefrie. Kjøpte forresten en enkel liten windeløw i høst og den var heller ikke billig så den trekker nok prisen opp også.

Begge de plantene du har på nøtta kan, og bør, stå litt skjermet fra lyset. Kanskje du bør flytte de til en mørkere del av karet. De mest algebefengte bladene kan du bare klippe vekk. Det vil komme nye etterhvert.
hm, kan sette dem der javabregnen står akkurat nå, i le av en rot. men da blir det litt ommøblering, må finne ny plass til den lille greina med javabregne. med så lite kar er det ikke helt enkelt :p

og ja, dama sa plantene vokste sakte og var ganske dyre, derfor var nøtta med planter dyre.
Windeløven har mest sannsynlig tørket på bladene, da blir de brune og stygge (tørker utrolig fort) bare å fjerne de brune bladene så vil den snart bli frodig og flott, eneste planta som klarer seg selv hos meg, bare ikke det blir for trangt for røttene.
Anubiasene kan være litt små hvis de ikke har fått nok næring, sliter med det her, at de bare har sånne knøtteblader og vokser saaaakte.

takker for alle svar =)
da skal jeg gjøre det i morgen, klippe vekk allt det stygge, flytte rot og nøtter, og vallisineraen sprer seg som ugress så jeg kan flytte noen avlegger av den dit hvor nøtta står nå. så får en bare vente på at plantene kommer seg. de andre anubiasene mine er store, men så har ikke de blitt nermest kvalt av den mosealgen heller
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap