Mosekuler

Har sett i at det er mangen her inne som har noen runde baller med mose. Hva er dette? Kunne tenkte meg å ha en sånn i 60 literen. Er det sånn at jeg må feste mose på noe rundt eller vokser den sån av seg selv ?
marimoball, algekule eller moseball, men det er en alge altså :p
her er den :)
Det var sånn jeg mente. Så det er en alge. Jaja da blir det alger i karret. Er det noen ulemper med å ha den i akvariet ?
heller omvendt sier de, da algeballen tar opp den ekstra næringen algene heller ville brukt. bare pass på å ikke ha for sterk strøm i akvariet, da de er lette og fyker avgårde ved det minste bevegelse :p eventuellt sett den fast ett sted. har til og med hørt om folk som "bretter" den ut og fester den på røtter, som ett teppe
eg har brettet ut dn ene min og har den på en rot.g nå har en annen plante slått sine røtter igjennom den
Er reker flinke til å pusse disse Marimo-bollene (algekulene)? Eller spiser de opp hele bollen? :p Kort sagt; kan man ha dem i akvarier med reker?

Det står også i planteprofilen at de må snus ofte for å beholde sin runde form. Hvor ofte er "ofte"?
rekene mine er foreløpig mest interessert i javamosen og mopani rota, men jeg har sett dem pusse marimoballen også. ballen er forøvrig kjøpt sammen med rekene, og var utrolig fin. de jeg har sett i butikken har vært mosegrodde, så jeg er nesten 100% sikker på at rekene pusser dem og ikke spiser dem opp :p

de flytter gjerne på seg av seg selv (strøm, fisk, eplesnegler som prøver å gå over den etc) men hvor ofte de må snus vet jeg ikke
Hei Mona

Jeg har algekuler i rekekarene mine. Har hatt algekulene siden februar tror jeg, og har enda ikke snudd på de "med vilje". De ligger jo løst, og kan trille litt ved vannbytte om de ikke er skvist innimellon planter/røtter/steiner. Så ofte trenger du nok ikke å snu på de.

Mine reker sitter ofte på kulene og piller på de. Tror de piller etter småtteri der, på lik linje med slik de gjør med mose, for jeg kan ikke se at noen av kulene minker eller får skader. Algekulene er jo også grønne tvers igjennom, de er ikke "hule".

Liker veldig godt å ha en algekule med rekene, jeg ihvertfall
Bjørn Harald Lyngstad
eg har brettet ut dn ene min og har den på en rot.g nå har en annen plante slått sine røtter igjennom den


Det var en god ide, du har vel ikke bilder?
Kan se om eg får tatt nogen bilder
ble ikke så bra bilder(har ikke sånn fancy kamera
Kommer malla mi til å gå laus på ei sånn algekule? Har en ancistrus type tror jeg. Han i butikken viste ikke helt vilken type det var.
de går fnt ilag hos meg iallefall
Takk for bildene, de var bra nok for meg, ville bare se hvordan det ble jeg, lurer på å gjøre det samme.
Jeg har både reker og maller sammen med ei slik kule, og jeg snur den aldri... Har heller ikke lagt merke ti at den blir nevneverdig skjeiv... Har nå heller ingen krav til at den er nødt til å være 100% bein...

Det som er litt underlig, er at det har begynt å vokse veldig like alger ut av "akvarullen" min. Dette filteret er ikke sammen med algekulen, men har vært det en gang i tiden...
har ikke disse kulene nå men har hatt flere tidligere. med mye lys så flyter de rundt også. de blir lette av oksygen og fyker avgårde. da trenger man aldri å snu de
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap