Hjelp til planteidentifikasjon !

Hei.
Jeg har tenkt å oppfylle kravene til mine planter, derfor lurer jeg på om det er noen som vet hva for en type plante dette er ?
Det er sikker en plante som er veldig lett å kjenne igjen men for meg som ikke peiling på planter er det vanskelig. Men forumet er vell til ?

Tar denne planten først og så dei andre etterpå.
Det er en Anubias
Muligens denne?: Anubias barteri "nana"
Den liker ikke å vokse i sand, men vokse på feks røtter eller kork. Den beste måten å få den til å gro seg fast på en rot på er å binde den fast bed fiskesnøre eller eventuelt dytte røttene inn i en trang sprekk i roten.
Takk, det var den ja.

Nå kommer den neste
Tok også bilde av bare balda.
Noen som vet navnet på den ?
Jeg synes den siste ser ut som en cryptocoryne av noe slag, muligens wendtii 'green'.
Tante Astrid
Jeg synes den siste ser ut som en [I][URLBLOCK1][/I] av noe slag, muligens [I][URLBLOCK2][/I].


Ja, eg og tenkte at det kanskje kunne være ein cryptocoryne wendtii 'green' men den er ikkje så lang, den er mer rund og så har ikkje min så bølgitte kanter.
Min erfaring med cryptocoryner er at de kan få litt forskjellig bladform og farge etter lys og næringstilgangen de har i karet de står i. Kan selvfølgelig dreie seg om en av de andre cryptocorynene også, men du kan jo titte litt på dette bildet. Disse er jeg 100% sikker på er wendtii 'green'.
Eg ser at din er brun/rød på stilken. Min er heilt grønn. Men det kan jo være det som du sa med lyset og at dei kunne skifte litt farger, men utenom det så ser dei lik ut.
Eg har ikkje så mye lys i karet nå får begge lysrøra har gått etter 3 måneder, er det vanlig
Nei, det er ikke vanlig. Er det et nytt armatur/nye lysrør så bør du klage.
ja, kjøpte akvarie nytt på dyrebutikk. Det eine gjekk etter rundt ein måned så eg får gå å klage ein dag, men eg kan ikkje heilt fårstå at begge 2 skulle ryke så fort, det er vell vanlig har dei holder i fleire år ?
Det kan muligens være noe feil ved selve armaturet. Lysrør anbefales å skiftes ut hvert år i akvarier pga at kvaliteten forringes over tid og det kan gi problemer i forhold til planter og alger. De kan derimot lyse mye lenger enn det. De rørene som står i hjemmene rundt omkring skiftes ikke ut før de går, men det tar gjerne mange år. Vi har lysrør på badet som ikke har vært skiftet siden vi flyttet inn for 4 år siden, og da stod de allerede i, så jeg vet ikke hvor gamle de egentlig er. Jeg tipper derfor at det er et eller annet galt med armaturet siden lysrørene går så fort, og det burde gå på garantien når karet er så nytt.
Garantien ja, den er ikkje altid like lett å finne igjen. Men eg får håpe at eg finner den, men eg tviler på det.
Men eg trur eg får bytta uten kvitering for eg kjenner ho som jobber i butikken ganske godt så eg trur at ho husker at eg har kjøpt akvariumet der.

Tusen takk for hjelpen, Tante Arstid
( eg har foresten ei tante som heiter Astrid, hehe )

Får håpe det går i orden.

Ja, har oppdaget at det er en del av oss Astridtanter ute i verden
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap