- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Hmmm hva er dette?
Hmmm hva er dette?
Postet 03.01.09 kl 00:57
Postet 03.01.09 kl 01:12
Postet 03.01.09 kl 01:20
Postet 03.01.09 kl 01:25
Endret: 03.01.09 kl 01:38
Den øverste, stilkplanten, er Hygrophila polysperma.
Den nederste (de to nederste bildene) er Echinodorus bleheri, også kalt vanlig sverdplante. Den formerer seg slik det vises på det nederste bildet, ved å skyte ut lange stengler som det dukker opp små avleggerplanter på. Disse vokser etterhvert, og når de har fått passe størrelse og egne røtter, kan man klippe dem av stengelen og plante dem for seg selv. De vil i sin tur vokse opp til store, kraftige sverdplanter.
Den nederste (de to nederste bildene) er Echinodorus bleheri, også kalt vanlig sverdplante. Den formerer seg slik det vises på det nederste bildet, ved å skyte ut lange stengler som det dukker opp små avleggerplanter på. Disse vokser etterhvert, og når de har fått passe størrelse og egne røtter, kan man klippe dem av stengelen og plante dem for seg selv. De vil i sin tur vokse opp til store, kraftige sverdplanter.
Postet 03.01.09 kl 01:47
Endret: 03.01.09 kl 01:48
Så på de du sendt, og litt usikker. Øverste planten ser ut som den Hygrophila polysperma, men den med rosablader. Men denne har bare grønne. Og den andre så bladene mye lengre ut. Men ser ut som det er av disse. =) Synd at det ikke var ordentlige bilder på alle. Men jeg satte bare den som heter det, så får jeg endre senere om jeg har feil =)
Den nederste finner jeg ut må være Echinodorus macrophyllus, Echinodorus bleheri er mye mindre. Denne er stor og med meget brede blader.
Den nederste finner jeg ut må være Echinodorus macrophyllus, Echinodorus bleheri er mye mindre. Denne er stor og med meget brede blader.
Postet 03.01.09 kl 02:02
Det er nok en bleheri du har, dette er den vanligste sverdplanten i handelen. Dessuten så blir denne også meget stor. Jeg har selv store planter av denne, som vokser ut av akvariet på 240l om jeg ikke kniper av de lengste bladene med gjevne mellomrom. Er ikke alltid at bildene i basen viser store flotte planter av den enkelte art.
Postet 03.01.09 kl 02:14
Endret: 03.01.09 kl 02:14
GoneFishyDen nederste finner jeg ut må være Echinodorus macrophyllus, Echinodorus bleheri er mye mindre. Denne er stor og med meget brede blader.
Mindre? E. bleheri blir over en halv meter stor etterhvert Jeg har flere akvarier der de er i ferd med å krabbe over kanten og ut av karet
E. bleheri kan ha både litt smale og litt brede blad, litt avhengig av hvordan den er dyrket, lysforhold og næringstilgang, samt alder på planten.
Jeg er 100% sikker på at planten du har bilde av er en E. bleheri
H. polysperma finnes i flere varianter. Den med rosa blader heter Hygrophila polysperma 'Rosanervig'. Den vanlige lysegrønne heter bare H. polysperma.
Postet 03.01.09 kl 02:31
Endret: 03.01.09 kl 02:33
Postet 03.01.09 kl 13:35
Postet 03.01.09 kl 14:30
Har søsteren din hatt sin sverdplante lenge? De fleste dyrkes over vann og får helt andre blader da. Jeg har også kjøpt sverdplanter med runde, ganske kraftige blader. Men etter noen måneder har de fått tynnere, langstrakte blader slik som bleheri har. Det er bare at de har blitt dyrket over vann og da tar det en tid før bladene får sin undervannsform
Planten på bildet i første post er i hvert fall en vanlig sverdplante (bleheri) Med avleggere også.
Planten på bildet i første post er i hvert fall en vanlig sverdplante (bleheri) Med avleggere også.
Postet 03.01.09 kl 14:32
Postet 03.01.09 kl 16:05
De vokser fint under vann, inkludert avleggerne
Men der plantene blir dyrket før salg, skjer dette ofte ved at kun røttene står under vann. Det er forresten høy luftfuktighet der, ellers hadde plantene tørket ut. Aner ikke hvorfor de gjør det slik, mulig det er en billigere måte å dyrke planter på. Planter som dyrkes slik får som oftest helt andre blader enn de bladene som utvikles under vann.
Derfor er det mange som sliter med å identifisere nykjøpet - den ligner jo ikke på noe i plantebasen. Men det er da altså på grunn av at plantene har "overvannsformen" på bladene.
Etter en stund i akvariet vil planten bli slik det skal være under vann. Det er nok derfor avleggerne dine ser annerledes ut også. De har jo vokst opp under vann, mens moderplanten har blitt dyrket over vann.
Men der plantene blir dyrket før salg, skjer dette ofte ved at kun røttene står under vann. Det er forresten høy luftfuktighet der, ellers hadde plantene tørket ut. Aner ikke hvorfor de gjør det slik, mulig det er en billigere måte å dyrke planter på. Planter som dyrkes slik får som oftest helt andre blader enn de bladene som utvikles under vann.
Derfor er det mange som sliter med å identifisere nykjøpet - den ligner jo ikke på noe i plantebasen. Men det er da altså på grunn av at plantene har "overvannsformen" på bladene.
Etter en stund i akvariet vil planten bli slik det skal være under vann. Det er nok derfor avleggerne dine ser annerledes ut også. De har jo vokst opp under vann, mens moderplanten har blitt dyrket over vann.
Postet 03.01.09 kl 16:11
Endret: 03.01.09 kl 16:12
Postet 03.01.09 kl 17:09