- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Hvilken mose er dette?
Hvilken mose er dette?
Postet 01.02.09 kl 21:10
Postet 02.02.09 kl 18:00
Postet 02.02.09 kl 18:13
Postet 02.02.09 kl 18:33
Jeg har sett mange bilder av juletremose på nettet, og jeg synes definitivt det ser ut til å være det. Bildet her på AF er ikke representativt
Hvor tett den blir, avhenger selvfølgelig helt av hva slags lys og næring den får, og om det er f.eks. CO² tilsetting osv.
Hvor tett den blir, avhenger selvfølgelig helt av hva slags lys og næring den får, og om det er f.eks. CO² tilsetting osv.
Postet 02.02.09 kl 19:07
Postet 02.02.09 kl 19:14
Åh, nå ble jeg usikker.... jeg synes taiwanmose og juletremose er veldig like?
Postet 02.02.09 kl 19:22
Postet 02.02.09 kl 19:37
Jeg har juletremose i ett av mine kar, og det jeg har lagt merke til er at mens javamosen er like myk i "hovedstilken" som i de små utstikkerne, har juletremosen en hardere kjerne.
Når juletremosen vokser med lite lys blir den lang og tynn og likner javamose. Da har jeg brukt forskjellen i mykheten til å skille de to. Mulig dette kan hjelpe når du prøver å finne ut hva som er hva? (Har ikke hatt taiwanmose, så vet ikke hvordan denne er).
Du kan jo også forsøke å plante to ulikt utseende mosekvaster nært en lyskilde, da vokser de seg kraftigere og tettere og kan være lettere å skille.
Når juletremosen vokser med lite lys blir den lang og tynn og likner javamose. Da har jeg brukt forskjellen i mykheten til å skille de to. Mulig dette kan hjelpe når du prøver å finne ut hva som er hva? (Har ikke hatt taiwanmose, så vet ikke hvordan denne er).
Du kan jo også forsøke å plante to ulikt utseende mosekvaster nært en lyskilde, da vokser de seg kraftigere og tettere og kan være lettere å skille.
Postet 02.02.09 kl 19:50
javamosen er det eneste jeg er sikker på her, har det i rekekaret og asiakaret. mosen i post 1 står i 22 litern mens det enslige bildet lenger ned er fra 96 litern. men de to er altså veldig like. men 96 liters mosen ser ut til å ha mer utpreget "juletre" form på stilkene sine. men den er veldig algebefengt for øyeblikket, så kan ikke ta bedre bilder =/
Postet 02.02.09 kl 22:46