- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Gress som blomstrer
Gress som blomstrer
Jeg har en plante som ser ut som gress. Noen ganger er det kort og andre ganger kan det vose seg langt til ca 10-15 cm. Det sprer seg med utløpere under sanda. Får den lite lys blir den kort får den mye lys blir den lang. Jeg har oppdaget at den kommer med lange stilker med hvite blomster på. Blomstene blomstrer når de kommer til overflata. Har lagt ved tre bilder.
1. Her er gresset langt og det får mye lys. Har dette gresset i de fleste av mine kar og det sprer seg veldig fort. Det har foreløpig blomstret bare i dette karet hvor gresset er ganske langt.
2. Her er den avblomstret...
3. Her kommer det nye knopper.
Noen som vet hva denne heter?
1. Her er gresset langt og det får mye lys. Har dette gresset i de fleste av mine kar og det sprer seg veldig fort. Det har foreløpig blomstret bare i dette karet hvor gresset er ganske langt.
2. Her er den avblomstret...
3. Her kommer det nye knopper.
Noen som vet hva denne heter?
Postet 16.08.09 kl 02:57
Kan det være denne?
"Sagittaria subulata er en av de enkleste plantene å anlegge en grønn plen med. Normalt vokser den til en høyde på 10cm. Etter en stund vil den ofte endre vekstform og få lange blader på inntil 50cm Disse bladene kan knipes vekk hvis man ønsker. Av og til blomstrer arten i akvariet. Den sender ut en lang stilk og en liten hvit blomst åpner seg like over vannflaten."
"Sagittaria subulata er en av de enkleste plantene å anlegge en grønn plen med. Normalt vokser den til en høyde på 10cm. Etter en stund vil den ofte endre vekstform og få lange blader på inntil 50cm Disse bladene kan knipes vekk hvis man ønsker. Av og til blomstrer arten i akvariet. Den sender ut en lang stilk og en liten hvit blomst åpner seg like over vannflaten."
Postet 16.08.09 kl 06:35
KyllingenKan det være denne? "[URLBLOCK1]er en av de enkleste plantene å anlegge en grønn plen med. Normalt vokser den til en høyde på 10cm. Etter en stund vil den ofte endre vekstform og få lange blader på inntil 50cm Disse bladene kan knipes vekk hvis man ønsker. Av og til blomstrer arten i akvariet. Den sender ut en lang stilk og en liten hvit blomst åpner seg like over vannflaten."
Jepp der er den. Fant du den i plantebasen? Jeg har kikket gjennom alt i basen og fant ingenting....Den er så fin og villig og voser som et uvær overalt hvor den blir plassert hos meg. Har til og med kastet masse innimellom for jeg syns det har blitt for mye av den. Tusen takk navnet er herved notert. )
Postet 16.08.09 kl 14:12
Hadde nettopp lest Artikkelen og lavtvoksende planter, da jeg er på utkikk etter gress. Da leste jeg også profilene til de aktuelle artene.
Din beskrivelse var jo nesten identisk med det som står i basen, så den var lett å finne igjen.
Det var denne arten som slo meg som den letteste og mest anvendelige av gress-variantene til små/medium kar.
Din beskrivelse var jo nesten identisk med det som står i basen, så den var lett å finne igjen.
Det var denne arten som slo meg som den letteste og mest anvendelige av gress-variantene til små/medium kar.
Postet 16.08.09 kl 14:51
Postet 16.08.09 kl 15:10
De blir lengre i små kar fordi det da er kortere avstand fra lyskilden og ned til planten, enn hva det er i et kar som kanskje er 45 - 50 cm høyt Så lite som 5 cm forskjell i avstanden mellom lys/plante kan påvirke mye faktisk.
Jeg har merket det samme på en gressaktig plante jeg har. I et 40 cm høyt kar holdt den seg veldig lav. I et 35 cm høyt kar ble enkelte av den plutselig enda 10 cm høyere og formerte seg mye fortere enn jeg var vant til
Mer lys = bedre vekst, og det er vel et velkjent faktum for planter.
Jeg har merket det samme på en gressaktig plante jeg har. I et 40 cm høyt kar holdt den seg veldig lav. I et 35 cm høyt kar ble enkelte av den plutselig enda 10 cm høyere og formerte seg mye fortere enn jeg var vant til
Mer lys = bedre vekst, og det er vel et velkjent faktum for planter.
Postet 16.08.09 kl 15:27
Endret: 16.08.09 kl 15:29
Her er noen bilder av blomsten på dette gresset . De er så fine ....
1. Dette er tatt ovenifra så selve blomsten ble litt uttydelig men man ser det kommer flere knopper...
2. Her dytta jeg blomsten under vann og da kom den til sin rett. Den ligger som vannliljer gjør når den blomstrer. Den er så nydelig..
1. Dette er tatt ovenifra så selve blomsten ble litt uttydelig men man ser det kommer flere knopper...
2. Her dytta jeg blomsten under vann og da kom den til sin rett. Den ligger som vannliljer gjør når den blomstrer. Den er så nydelig..
Postet 19.08.09 kl 11:55