Bunnplanter ?

Jeg hørte en gang, av en dame, som jeg nå ikke får tak i...om en type nydelige bunnplanter. Hun sa de var HVITE, og at det var utrolig pent med dette dekket! Er det noen som kan tenke seg hva disse heter, og isåfall hvor jeg kan få kjøpt de??
Det finnes nok ingen akvarieplanter som er hvite.
Antageligvis er det noe helt annet hun har puttet i karet.

Jeg stiller meg egentlig litt skeptisk til hele påstanden om bunndekkende planter som er hvite. Det er lite sannsynlig at det stemmer. Hvorfor det? spør du sikkert nå. Det har med elementær biologi å gjøre;
Planter med helt hvite blader greier ikke overleve, fordi det kun er grønne blad eller hvitbrokete blad med nok grønt i, som greier å drive fotosyntese og produsere klorofyll. Dette er planter avhengig av for å leve.
Den planten jeg kan komme på for øyeblikket som har noe hvitt er Dracaena sanderiana
Jeg har sett den tilsalgs som akvarieplante noen ganger, men jeg vil ikke anbefale at man gir den for mye vann da den vil kunne drukne.
Anbefalt plassering er to meter unna akvariet, i vinduskarmen.
En annen kandidat er Syngonium Pixie. Den kan med fordel plantes i egen potte ved siden av Dracaena.
Mener å ha sett noen fler også, og de har omtrent samme plassering i forhold til akvariet alle sammen.

Det jeg kan komme på av planter som har litt hvitt i seg som lever under vann er Hygrophila polisperma "rosanervig" samt meksikansk eikeløv som har fått det samme viruset. Begge er stengel planter.
Her vil nervetrådene i bladene kunne være noe hvite i farven.
http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1050&tab=3?=1474
Er det ikke en gressliknende art som får hvite, små, runde blomster? Eller husker jeg helt feil? Jeg kommer ikke på navn, men tror den var fra Sør Amerika.

Ellers er det jo anubias-artene, som kan få en hvit blomst som likner på fredsliljens blomst.
Det er mange planter som har hvite blomster, men det er få av dem som blomstrer under vann. En av de få som kan gjøre det er den du nevner Anubias.
Mye hvitt i bladene hos planter til akvariet betyr som regel "Styr unna"
Bunnplanter?
Hei, og takk for mange svar!! Ser at et par av dere er skeptiske til HVITE bunnplanter..hmmm... Dama, jeg snakket med, jobber i Tropegagen Zoo, en liten fillial, men akkurat den ekspeditøren var kanskje ikke så dyktig når det gjelder dette.MEN, hun hadde hatt en type hvite bunnplanter,"blomster" i eget akvarium.....og sa det var utrolig lekkert! Ja,ja, Får ta meg en tur til butikken på Rolvsøy(Fredrikstad), en FANTASTISK butikk forresten, Norges største i sitt slag, og de har kyndige ansatte. Får jeg noe ut av det, så skal jeg si ifra..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap