Sverdplante - men hvilken?

Kjøpte denne fantastiske planten her om dagen og lurer på hva den heter. Det er vel en type sverdplante, men hvilken? Planten jeg lurer på er den store til høyre. Den er røde flekker på seg og vokser veldig villig. Har hatt den i over 2 uker nå og ingen blader har visnet enda eller blitt stygg. Flott plante
Jeg tror du har en Echinodorus, men din har fremdeles blader som er vokst frem på sump, altså over vann. Plantefirmaene dyrker stort sett akvarieplanter på sump over vann for å unngå algevekst på plantene de skal selge.
Når planten da kommer under vann i akvarium,må den omstille seg. Den vil skyte nye blader og de gamle, som er tilpasset livet over vann, vil visne og kan plukkes av etterhvert.

Det er ofte veldig vanskelig å gi en sikker id på helt nye planter, fordi de ofte ser ut som noe helt annet med overvannsbladene sine

Men jeg tipper at den du har, muligens kan være en Echinodorus ozelot. Jeg har den i et par akvarier.
Litt skjult på bildet her kanskje men det er plante nr to fra høyre.

[External Image]

mona o
Jeg tror du har en Echinodorus, men din har fremdeles blader som er vokst frem på sump, altså over vann. Plantefirmaene dyrker stort sett akvarieplanter på sump over vann for å unngå algevekst på plantene de skal selge. Når planten da kommer under vann i akvarium,må den omstille seg. Den vil skyte nye blader og de gamle, som er tilpasset livet over vann, vil visne og kan plukkes av etterhvert. Det er ofte veldig vanskelig å gi en sikker id på helt nye planter, fordi de ofte ser ut som noe helt annet med overvannsbladene sine :) Men jeg tipper at den du har, muligens kan være en [URLBLOCK1]. Jeg har den i et par akvarier. Litt skjult på bildet her kanskje men det er [B]plante nr to fra høyre.[/B] [img]http://akvaforum.no/images/aquarium/11069_090708125509.jpg[/img]

Jepp, det er Echinodorus ozelot takk Mona !!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap