Stor plante som tar mye plass

Jeg ønsker å kjøpe meg en relativt stor plante som kan dekke store deler av akvariet mitt. Gjerne 30 cm eller høyere. Noen som har noen forslag til hva jeg kan kjøpe ? Har et akvarie på 470 liter som jeg vil få beplantet en god del Beklager hvis dette ble feil plass å starte denne tråden.
Inaktiv bruker
Hva med en sverdplante?
Har nettopp hivd ut en selv, den ble for stor i mitt lille kar på 100 liter, den strakk helt til overflaten. Men har du ancistrus eller andre maller i karet, er det mulig du ikke får ha den i fred - har en enslig L66 malle som spiste på bladene til du kunne se "trådskjellettet".

Likevel, en fin plante. Den jeg hadde var 30-40 cm da jeg kjøpte den, og den vokste ganske raskt. Se her for å se nærmere på planteprofilen.
har faktisk 2 ungdommer og 10 "yngel" på 3-4 cm av ancistrust så kan være jeg kommer til å slite litt der ja ? :P Finnes det noen andre som de gjerne ikke tar kverken på ?
Inaktiv bruker
Hva så med...
... denne eller denne. Har ikke prøvd noen av de selv, så vet ikke hvor gode mine råd er da :-/
Inaktiv bruker
Les ellers også artikkelen om hurtigvoksende planter
Den er skrevet av Bjarne Sætrang og finnes her. Kanskje noen tips der også?
Det er ikke alle Ancistrus som går på sverdplanter. Noen få gjør det, men stort sett får man ha dem i fred hvis fiskene er velfødde. Jeg har to sverdplanter i Echindorus-familien, E. ozelot og E. rubin, i karet med Ancistrus L144 maller. De rører dem ikke, enda det er minst 20 maller der i varierende størrelser. Men tidligere har jeg hatt to eksemplarer av Ancistrus som gnagde på sverdplanter, mens alle de andre eksemplarene av samme art har latt plantene være helt i fred. Det er altså ikke alle som får den "uvanen"

Istedenfor den vanlige standard-sverdplanten, forsøk å få tak i noen av de større og mere imponerende sverdplantene i samme familie. Det MÅ ikke være Echinodorus bleheri, som stort sett er det man finner i butikken. Men be butikken om å bestille noe annet til deg!

Forslag om et par utrolig flotte typer er Echinodorus martii og Echindorus 'Rubin'. Den siste får rødlige nye blad, som går litt over i mere grønt etterhvert. Den førstnevnte får mange flotte blad med bølgete kanter, veldig flott å se på!

Jeg foreslår rød lotus. Passe lett å få til og ett skikkelig blikkfang! Sverdplante er flott også men husk å pøse på med næring, det er nesten ingen grenser for hvor stor en sverdplante kan bli om den bare får nok næring, særlig jerntilskudd.
Sverdplante
Jeg har faktisk problemer med mine sverdplanter. De vokser ut av alle akvarier jeg har. I 180 literen stikker de nå opp over vannflaten allerede.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap