- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Stor plante som tar mye plass
Stor plante som tar mye plass
Postet 10.11.09 kl 14:49
Inaktiv bruker
Hva med en sverdplante?
Har nettopp hivd ut en selv, den ble for stor i mitt lille kar på 100 liter, den strakk helt til overflaten. Men har du ancistrus eller andre maller i karet, er det mulig du ikke får ha den i fred - har en enslig L66 malle som spiste på bladene til du kunne se "trådskjellettet".
Likevel, en fin plante. Den jeg hadde var 30-40 cm da jeg kjøpte den, og den vokste ganske raskt. Se her for å se nærmere på planteprofilen.
Likevel, en fin plante. Den jeg hadde var 30-40 cm da jeg kjøpte den, og den vokste ganske raskt. Se her for å se nærmere på planteprofilen.
Postet 10.11.09 kl 15:10
Postet 10.11.09 kl 15:17
Inaktiv bruker
Postet 10.11.09 kl 15:31
Inaktiv bruker
Les ellers også artikkelen om hurtigvoksende planter
Den er skrevet av Bjarne Sætrang og finnes her. Kanskje noen tips der også?
Postet 10.11.09 kl 15:32
Det er ikke alle Ancistrus som går på sverdplanter. Noen få gjør det, men stort sett får man ha dem i fred hvis fiskene er velfødde. Jeg har to sverdplanter i Echindorus-familien, E. ozelot og E. rubin, i karet med Ancistrus L144 maller. De rører dem ikke, enda det er minst 20 maller der i varierende størrelser. Men tidligere har jeg hatt to eksemplarer av Ancistrus som gnagde på sverdplanter, mens alle de andre eksemplarene av samme art har latt plantene være helt i fred. Det er altså ikke alle som får den "uvanen"
Istedenfor den vanlige standard-sverdplanten, forsøk å få tak i noen av de større og mere imponerende sverdplantene i samme familie. Det MÅ ikke være Echinodorus bleheri, som stort sett er det man finner i butikken. Men be butikken om å bestille noe annet til deg!
Forslag om et par utrolig flotte typer er Echinodorus martii og Echindorus 'Rubin'. Den siste får rødlige nye blad, som går litt over i mere grønt etterhvert. Den førstnevnte får mange flotte blad med bølgete kanter, veldig flott å se på!
Istedenfor den vanlige standard-sverdplanten, forsøk å få tak i noen av de større og mere imponerende sverdplantene i samme familie. Det MÅ ikke være Echinodorus bleheri, som stort sett er det man finner i butikken. Men be butikken om å bestille noe annet til deg!
Forslag om et par utrolig flotte typer er Echinodorus martii og Echindorus 'Rubin'. Den siste får rødlige nye blad, som går litt over i mere grønt etterhvert. Den førstnevnte får mange flotte blad med bølgete kanter, veldig flott å se på!
Postet 10.11.09 kl 15:34
Endret: 10.11.09 kl 15:35
Postet 10.11.09 kl 15:44
Postet 10.11.09 kl 16:21
Endret: 10.11.09 kl 16:21
Sverdplante
Jeg har faktisk problemer med mine sverdplanter. De vokser ut av alle akvarier jeg har. I 180 literen stikker de nå opp over vannflaten allerede.
Postet 14.11.09 kl 15:28