Hva er dette? echinodorus-art?

Håper noen klarer å se hva dette er, på tross av den elendige kvaliteten på bildene.

Den fremste av de to som står rett ved siden av hverandre mener jeg kan ligne på en anubias (nana), men jeg er egentlig ganske sikker på at det ikke er det? Mye større enn de andre nanaene jeg har, i alle fall.

Den bakerste tror jeg er en eller annen echinodorus, men hvilken?

Den som henger i rota aner jeg ikke hva kan være.

Igjen, håper noen kan klare å se hva det er, selv om bildene er heller dårlig ( kamera i trassalderen ).
Nei, det er kanskje ikke en "nana" ( dverg anubias ), men en av de andre. Det er minst 12 arter anubias, vet ikke. Ta den opp og sett den på rota iallefall! Og så kan du sette vannpesten (Egiera), som henger i rota, ned i sanden. Men ikke sett den foran den tredje planten, for den var ikke lett å se sånn som det er nå.

Nei, beklager.. Det ser ikke ut som en anubias, utenom det ene bladet. Litt cryptocorcyne aktig kanskje? Vel, planteekspertene kommer vel sigende når sola har stått opp, du får nok bedre svar da..
Vasspest, ja!

Venter litt med å flytte av og på røttene til jeg er heelt sikker på hva alt er.

Men flyttet litt på den ene planten for å se bedre.

Kan den til høyre være en slik?

Ja, nå var det lettere å se. Ja, kanskje caladifola eller barteri var barteri. Du bør jo ta den ut av sanden før rota ( rhizomet ) begynner å råtne. Rhizomet er den stengelen som røttene og bladene kommer ut fra. Den må ikke graves ned, da vil den råtne. Fin plante.

Helt sikker artsbestemmelse på anubias er bare mulig når de blomstrer ( når en ser bort fra DNA test og slikt ). Men sannsynligheten for at det er en barteri variant er stor etter som det stort sett er det som er å få tak i.

Tegn på at det er Anubias utenom rhizomet er at de har ganske stive blader som er glatte på overflaten og lysere i farge på undersiden. Bladet har også bladskjede.
Ja, må nok være en av de. Den har i alle fall byttet plass med vasspesten. Mangler bare navn på den andre nå
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap