To planter uten navn, noen som vet?

Hei!

Jeg har kjøpt to planter til mitt akvarium, men desverre kunne ikke butikken hjelpe meg med navnet på disse. Prøvd å lete litt i plantebasen, men uten noen ledetråder er det heller vanskelig.

Noen som vet?
Den bakerste med små lysegrønne runde blad er sannsynligvis en i slekten Bacopa.

Den andre, den med smale spisse blad med hvit rand på, bør du ta ut. Den vil råtne i akvarium.
Det er en helt vanlig type stueplante, altså en plante du har i en potte med jord i vinduskarmen... Dessverre. Søk på ordet "stueplante" her på forumet, så finner du side opp og side ned med tråder om det, fra folk som har blitt lurt av zoobutikken til å kjøpe potteplanter som utgis for å være akvarieplanter. Lureri!
Takk! Antakeligvis er den jeg har Bacopa caroliniana, utifra det jeg kunne lese. Stemmer godt at den vokser fort hvertfall..

Heller kjedelig med den andre. Så ingen sjans for at det faktisk er noe jeg kan beholde? Har problemer med å finne en lav plante å ha i forgrunnen, da det er veldig begrenset her jeg bor.. Får ta den ut, kun stått noen dager heldigvis. Dumt butikkene selger uten å vite..
Stueplanter..
Takk for opplysningen Mona! Fant ut hvorfor den ene planten min, Selaginella willdenowii, ikke fantes i plantebasen- den var i "stue-kategorien" Må ha meg en tur til sjappa og opplyse om dette
Ja det var det jeg gjorde. Gikk dit og sa ifra og dermed fikk jeg en plante gratis, uten å ha med den gamle planten. En sverdplante denne gangen som jeg kjenner igjen fra akvariet til mamma og pappa.

Men nå har bacopaen fra bildet begynt å bli pjusk, mens stiklingen jeg kjøpte av en annen bacopa-art trives godt og har vokst noe voldsomt. Får vel leite etter en cabomba for å dekke bakveggen.
Det beste for bacopaen er om du deler den litt opp før du setter den ned. Og disse kan knipes ned og plantes igjen, så om den vokser for fort, så kan du bare lage mange små!!
Hmm hadde jeg visst det hadde nok den som er på bildet i toppen av tråden hatt det bedre, får ta enda en opprydding i den og spre den litt. Den stiklingen jeg kjøpte var bare en gren, har vokst fire fem cm i lengden på bare noen uker, så den trives.

Men takk for tipset! Da vet jeg det. Sverdplanten delte seg naturlig i to, så der har jeg nå to planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap