- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Hvilken plante?
Hvilken plante?
Postet 12.05.10 kl 10:03
Postet 12.05.10 kl 10:14
Postet 12.05.10 kl 11:29
Postet 12.05.10 kl 11:33
milo83Jeg så nettopp på plantesiden. Er det vanlig at denne blomstrer? Det var et bilde av det.
Nja, vanlig og vanlig. Det kan gå år mellom hver gang. Noen ganger blomstrer enkelte planter i et kjør, mens andre gjør det aldri. Det har nok med forholdene å gjøre, og kanskje også planten.
Jeg har alltid hatt mange sverdplanter, og blant mine er det av og til at noen sender ut en lang blomsterstilk. Hvis armaturet er åpent så blomsten kommer seg over vann og ikke havner rett i lysrøret og blir grilla, så blomstrer den.
Jeg har noen planter av slektningen til den vanlige sverdplanten som du har. De heter Echinodorus uruguayensis, og de blomstrer i et hakka kjør. Har aldri sett på maken, jeg får dem ikke til å slutte. Nå har jeg begynt å fjerne de blomsterstilkene så fort jeg ser dem, for jeg tror plantene bruker mer energi på å blomstre enn på å vokse og danne flere blad. Jeg vil heller ha blad enn blomster på akvarieplantene mine :p
Postet 12.05.10 kl 15:03
Endret: 12.05.10 kl 15:04
Postet 12.05.10 kl 15:10
Endret: 12.05.10 kl 15:11
Det med disse sverdplantene er jo at vertfall her hos med så har de en tendens til å få hull i bladene.. (det er nok fordi de har hatt dårlige forhold) Nå har jeg begynt å stikke sånne gjødsels "pellets" ned rundt røttene.. Aner ikke om det hjelper enda da jeg ikke har holdt på så lenge. Gjør dere det samme for å få de så fin eller ikke.. Hva gjør dere? ¨ forsåvidt av alle de plantene jeg har hatt er det kun sverdplanten som blir frynsete. Noen tips på hvorfor.. Da har de stått helt alene uten fisk og med fisk av forskjellig slag.. Dette testet jeg ut tilfelle det var fikene sin feil i at plantene ikke trivdes..
Postet 12.05.10 kl 15:45
Postet 12.05.10 kl 15:51
Endret: 12.05.10 kl 15:53