Trenger hjelp med indentifisering av et par planter!

Først denne?[External Image]

Og denne?
[External Image]
Den første lille planten ser ut til å være en art av Cryptocoryne, men hvilken vet jeg ikke. Du kan se over thumbnailbildene i listen over Cryptocoryne-slekten.

Den andre ser ut til å være Najas guadalupensis. Kjennetegn på den planten er at stilkene brekker i biter lett som bare det. Men den vokser fort og kan kjapt gro til hele akvariet.
Takk for svar. Nr 2 er nok Najas, men nr 1 er jeg mere usikker på. Finner ingen Cryptocoryne som ligner helt. Det som gjør at jeg er usikker er at bladene på min plante er ovale. Og veldig små. På lista ser det ut som plantene er større eller at bladene har samme form fra rot til spiss.
Hvordan planter man disse plantene i karet? i sanda, eller på rot?
Du har ikke noe bilde av den lille første planten, mens den står på plass i akvariet og har vokst der en stund? Den det var bilde av var ganske "krøllete" og vridd, og det er ikke så lett å se deres riktige form osv når de ligger på land.
Kan ta et bilde av dem i karet, men har ikke hatt dem så lenge så har ikke fått etablert seg. Den plante nr 1 er jeg 99% sikker på skal plantes på rot. Jeg har flere små planter av denne og har satt noen i bunnen og noen på rot så får vi se hva som skjer. Grunnen til at jeg tror den skal stå på rot er at røttene har noen små utstikkere over hele rota med bittesmå hår på. Et blad på den største planta satt fast i røttene ved nærmere undersøkelse.

Er cryptocoryene en familie som plantes i bunnen?

Enn Najas-plantn, skal den plantes i bunnen?
Kan plante nr. 1 være en javabregne?
Ja, da er det nok javabregne. Den skal ikke plantes i bunnlaget, men på røtter og steiner.
Anna U.
Er cryptocoryene en familie som plantes i bunnen? Enn Najas-plantn, skal den plantes i bunnen?

Ja på begge
Ja selvfølgelig; javabregne er det! Takk for svar begge, da var jeg meget klokere
Tilfeldig bekjentskap
© Steffen Günther
Reklame for plussmedlemskap