Andemat eller pistia?

Kjøpte no'n nye planter også når jeg putta'rem i en bøtte vann fløyt det opp en litta flyte plante. Er det pistia eller andemat??
Ok, sånn by the way... Det var masse andemat som fulgte med plantene,. Hvor lenge bør plantene stå i bøtta før allt andematet har flyti opp i overflata?
Det er det ingen fasit på.
Du må bare ruske litt rundt i plantene nå og da (mens de ligger i bøtta) over noen dager, og stadig inspisere og sjekke overflaten i bøtta NØYE etter små andemat'er. Bruk godt lys! De små etblads-frøplantene starter som en bitteliten prikk bare, og er ikke alltid så lette og se. Men de blir "voksne" andemat på kort tid, og dermed er det gjort.

Jeg bruker å la nye planter ligge i opptil en uke, jeg, før jeg tør å plante dem og anse dem fri for andemat-smitte. Det har holdt akvariene mine fri for andemat i et par år nå. Sist jeg utryddet dem (noe som krevde nitidig pirkejobb i et par uker) så sverget jeg på at det ugresset aldri skulle få innpass i mine akvarier igjen.

Dessverre er det så vanlig med andemat at folk som selger planter, ofte ikke engang tenker på å si fra at det er risiko for at andemat følger med. Forstår jo det, at det kan være lett å glemme eller ikke tenke over. Men det er likevel irriterende å få planter fulle av andemat, for de som IKKE har det ugresset fra før i sine akvarier
Ikke alltid det syns særlig godt heller, selger kanskje har forsøkt å skylle dem vekk, men de popper opp likevel når man legger plantene i en bøtte vann e.l. (jeg bruker et gjennomsiktig plast-akvarium på ca 10 liter). Noen andemat'er sitter litt bedre viklet inn i plantene man har kjøpt og løsner derfor ikke med en gang og flyter opp. Derfor er det viktig å stadig røre litt på plantemassen, riste lett og sjekke om nye andemat flyter opp. (spesielt nøye må man være med moser, for der sitter andematen veldig godt fast)
Det er vallisneria som står på vent i bøtta så jeg regner med at det ikke er vikla inn så kraftig siden bladene er ganske glatte, men de skal for all del stå lenge i bøtta for jeg skal ikke ha andemat i karret!
Fant nettopp en pestsnegle på det ene bladet, og det er mest sannsynlig flere! Hva gjør jeg med dem?
Det er det verre med, for de legger usynlige blanke eggklaser. De ser nesten ut som en vanndråpe bare hvis man løfter plantene over vann for å sjekke. Først når man tar på dem, merker man den litt gelèaktige konsistensen og skjønner at det er snegleegg, ikke vanndråpe...

Du kan prøve noe jeg gjorde før; legg en bitteliten bit av en fôrtablett pent ned på bunnen av bøtta. Vent natta over eller noe sånt. Så kan du suge opp sneglene som har samlet seg ved maten dagen etterpå eller noe. De samler seg gjerne der det er mat, men du får nok ikke tatt alle, og med eggklasene funker det jo ikke.
Hvis jeg tar plantene og skyller i vann mens jeg gnir av på hvert blad da?
Har aldri blitt advart mot andemat de tre gangene jeg har kjøpt planter, men jeg så en butikk som har det på tilbud til 49,- Er ikke det rart?
Tar de penger for andemat....!?? Det må jeg si... sleipt. Selge det ugresset til intetanende folk som ikke får vite hvilken pestplante de drar inn i huset...
mona o
Tar de penger for andemat....!?? Det må jeg si... sleipt. Selge det ugresset til intetanende folk som ikke får vite hvilken pestplante de drar inn i huset... :-)

De gjør nok det...
Får si som bestemor:"det finnes folk til alt!"
Vel, andemat vokser ikke som ugress over alt. Hos meg vokser den godt i noen kar, i andre kar dør den ut.
Noen vil faktisk ha denne planten, og den er også fint egnet som fôr for enkelte fisker.
Så ja, det er nok et marked for denne planten også.
Her er et par metoder jeg bruker mot både andemat og snegler:

Når det gjelder andemat, er metoden Mona beskriver helt fin. Men skulle du være så uheldig å få en uønsket mengde i karet ditt allikevel, så anbefaler jeg eplesnegler. Jeg lånte 5 stk av en venninne og i løpet av en drøy uke var det ikke et spor igjen av andemat i de to karene. De momset i seg alle spor

Pestsnegler holder jeg unna med å bade alle nye planter i snaglemedisinen Gastropex i en bøtte før jeg planter dem i karet. (Les evt. på bruksanvisningen hvordan du blander ut i vannet). Det gjør jeg også med planter, stener og røtter jeg flytter fra kar med sandsnegler hvis jeg ikke vil ha det i et annet kar.

Sånn gjør jeg det
Vidar-Alexander
Noen vil faktisk ha denne planten, og den er også fint egnet som fôr for enkelte fisker.

Hehe, jeg tenkte faktisk på nettopp deg da jeg postet det innlegget i går! Lurte på om jeg skulle gå inn og etter-redigere det, for jeg kom nemlig på at gullfisk og koi gjerne spiser den slags vegetasjon, og da tenkte jeg på deg selvfølgelig. Du er liksom....Koi-mannen med stor K!
*rødme*... prøver du å gjøre meg flau?..

Det finnes andre fisker som liker andemat også.
Bla.a. Heros.
andemat,. javist,. hehe

den er vanskelig å bli kvitt selv etter nitidig arbeid som Mona har gjort,.

fikk dritten selv, joda kult nok, men så eksploderte veksten og millionvis av dem vokste over hele karet,. greit nok..

fjerna alt synlig,og trodde kampen var over, meeen neida,. der var den tilbake i gjen,. endte tilslutt med at jeg tørrla karet i et års tid, skrubba ned og fyllte oppigjen,. men noen uker senere var de der i gjen,. poff..

blei overaska da gitt,. så den lille veksten kan være ganske så hissig om den får fotfeste og trivs,. beste måte å bli kvitt den på er faktisk planteetere,gullfisk, koi karper,ciklider etc, de tømmer karet ganske effektivt og da blir de helt borte tilslutt,.

nå derimot har jeg kun pistia i million klassen,. sillion av den gitt ,. men den er enkel å kontrollere
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap