Id av tre planter

Jeg har vært ute og kjøpt tre planter i dag, og trenger ID av disse. Jeg tror det er ganske standard akvarieplanter, men jeg er drittdårlig på planter. Jeg trenger hele det vitenskapelige navnet på plantene, og ikke bare genuset. Si ifra hvis dere trenger mer detaljerte bilder.

Plante 1: Jeg mistenker at dette er en echinodorus, men hvilken?

[External Image]

[External Image]
Plante 2: Jeg mistenker at dette også er en echinodorus, men hvilken?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plante 3: En bacopa?

[External Image]

[External Image]
Den numemr 2 minner meg om en type plante jeg har som jeg enda er usikker på. Den er veldig lik echinodorus men min virker mer som den har en "base" nesten som en knoll, og min er veldig, ermm.. tilpasninsdyktig, den kan få laaange "lancer" som blader, eller mer avrunde blader, på samme "knoll" alt ettersom hvor lyset treffer nesten.


ligner bittelitt på Echinodorus horemanii kanskje?
Begge de du mistenker er Echinodorus er helt sikkert det. Men så blir det vanskelig, for veldig mange ligner hverandre noe fryktelig i overvannsform. Den øverste ligner parviflorus, men den er litt sjelden egentlig hvis du ikke har handlet hos Dahls. Da er det den.

Er det der du har handlet kan den andre være amazonicus, for den sto på lista, eller bleheri. Forskjellen er ikke kjempestor på de to, de blir 20-50 cm høye og veldig flotte.

Gjetter Bacopa monnieri på den stengelplanten, med mindre du altså har handlet hos Dahls, da kan det være Lysimachia nummularia "aurea" også, den har blitt mørkere enn på bildet her nå...

Uansett veldig flotte friske planter, og med flere eksemplarer i hver potte så du har ikke akkurat blitt lurt
Takk for innspill. Jeg håpet at du skulle titte innom denne tråden. Jeg har ikke handlet hos Dahls. De er handlet hos en av de lokale dyrebutikkene. Ja, jeg er fornøyd med kvaliteten på dem. De er fine og friske, og som du sier: flere planter i hver potte. Nr. 2 er ikke en bleheri. Det er nemlig en av de få jeg jeg kjenner til. Denne nye har en litt annen bladform, og er så langt endel mindre - men akkurat det kan jo endre seg.
Hei Inger Anne

Det er nesten umulig å identifisere Echinodorus på overvannsbladene, det blir bare gjettinger. Det er bedre å vente med identifisering til de har "vokst seg om", og fått undervannsutseendet sitt.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap