Fantastisk fin plante

Jeg var så heldig å komme over en fin rød plante som jeg bare måtte ha!
Jeg har ikke klart å finne ut hva den heter, så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med dette?

Kenneth
Det er utvilsomt en Ludwigia-art, men jeg holder en knapp på Ludwigia repens. Jeg har en del av den arten, og med STERKT lys får den en praktfull rødfarge. I svakere lys kan den også være fin, men da er den grønn.

Stephan
Takk for svar! Det så ut som det kan være en av de, men på en annen side synes jeg ikke likheten var helt klar.
Synes i farge og form var likest på Ludwigia glandulosa, men når jeg googlet den ser det ut som bladene er lenger og tynnere.

Ludwigia repens lignet mer i formen på bladene, men så litt mer "rotet" ut, mener da hvordan bladene sitter på stilken. Har hatt planten en stund, og heller aldri sett en blomst på de.

Har også kikket litt rundt i forskjellige akvariebutikker uten å komme over noe som ligner. Er dette en uvanlig plante å selge?
Den jeg har kommer fra Tropica i Danmark, og pottene var merket Ludwigia repens. Den var grønn og litt puslete da jeg kjøpte den, men er er nå høy og flott, og den øvre halvdelen (ca 20-25 cm) av plantene er mørkerøde. Den er meget hurtigvoksende. Kniper man av toppen, kommer det i løpet av få dager 2-4 nye skudd fra stedet hvor den er knepet av. Den er en vanlig plante i akvariehandelen, men er som oftest grønn og nokså uanselig når man kjøper den. Min erfaring er at den krever sterkt lys og liker co2-tilsetning og næringstilskudd, da danner den tette, røde buskas (om man kniper toppene).

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap