Hvordan skal jeg velge planter?

Jeg bare lurer på om det er det samme hva slags planter jeg velger i mitt akvarium bare jeg har nok planter?
Det kan være lurt å skaffe seg akvarieplanter som ikke blir for store for akvariestørrelsen man har, men ellers så kan man selvsagt velge etter smak og behag.

Ellers er det bare å fylle på med planter, ja. Kan aldri huske jeg har sett et bilde av en nybegynners akvarium som hadde FOR mye planter... oftest er de sparsomt beplantet, og man hører kanskje klager på at det er "fordi planter er så dyrt". Men da har man ikke oppdaget til salgs-annonsene her på AF! Der finner man masse planter rimelig, ofte for en brøkdel av prisen av hva butikkene skal ha.
Skal heller ikke glemme at planteartene bør velges etter hvor mye lys man har. Å kjøpe lyskrevende arter til et kar med minimal belysning er bare å kaste bort penger. En veldig simplistisk måte å regne på er at 0.3 watt/liter er minimalt og går bare for de minst lyskrevende arter. De mer lyskrevende artene trives med oppimot 1watt/liter.
det hjelper også å ha reflektorer til lysrørene.
Hans Jørgen Thorbjørnsen
Jeg bare lurer på om det er det samme hva slags planter jeg velger i mitt akvarium bare jeg har nok planter? :)

Velg planter som sagt utifra hva du har av tilgjengelig lys og evt co2

Tropica har feks merket sine planter med

Easy (grønn) Normalt med lys og ikke nødvendig med CO2
Medium (Orange) Godt med lys og ikke nødvendig med Co2
Advanced (rød) Godt med lys og anbefalt med Co2

Det finnes også selvsagt mere detaljerte oversikter der ute.

Velg planter utifra hvor du skal ha de i karet ( bak midten frem) ut mot siden osv.
Legger ved en side Fra Tropica hvor
Du kan velge planter utifra forskjellige kriterier

Denne er ganske lett å finne riktig gruppe via.
Les mere om planten under plantedatabasen
her på AF om du kan finne erfaringer der.

Les deg opp eller skaff litt info om Næringstyper og hva som kan være smart
Alt etter smak og behag så kan Naringssubstrat eller stickers brukes
I tillegg så kan det også være hensiktsmessig med flytende der man trenger slike

tilsetninger.

Andre her kan sikkert komme med gode erfaringer på Næring

Akvarieplanter er gøy

Legger ved noen bilder som viser at det er morsomt å se utvikling
Bilde Dag 1
[External Image]
Bilde 1 mnd
[External Image]
Bildet 2 mnd
[External Image]
Bildet etter 2,5 mnd

[External Image]

Vet ikke om jeg tør ta bilde for i dag. alt går i toppen *S*

Det var et fint kar og en flott bildeserie, Rolf ! Sånn kan det bli om man gjør ting riktig..
Hurtigvoksene planter vil ta opp masse næringstoffer i fra vannet, og hjelpe med å holde alge bestanden nede. Masse sakte voksene planter blir ofte dekket i alger og er ikke noe vakkert syn.

Med hurtigvoksende planter blir karet vil også bli fortere grønt/dekt med planter. som gir masse gjemmeplasser for fisk osv. Ofte er det bare å knippe av planten den blir stor litt ned på, også plante avknipet ned i sanden/grusen ved siden. og en har to/flere planter. ofte vil den av knepte planten danne flere skudd der den ble knepet av.

Her er noen som vokser fort og veldig fort. Det er mye flotte planter under fort.

Når de begynner å ta overhånd tar en bare å luke ut å gir til venner å kjente som trenger planter/ selger her på AF eller tar med å Selger/bytter i Akvarie klubben.

Akarie klubber er en god plass å få tak i planter i store porsjoner til en billig penge.

En kan også bytte ut planter med litt mere krevende og sakte voksene senere når en har utviklet seg litt og fått litt erfaring.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap