Hva slags planter har jeg og holder de på å visne?

Plantene bak rota til høyre regner jeg med er en sverdplante, men hva heter de som er foran? Tror alle er samme type, men de høyeste til venstre har begynt å bli mørkerøde og ser ut til å visne? De var da grønne når jeg kjøpte dem tror jeg... Noe jeg kan gjøre for å hindre at de dør?
Er den med rødskjer på en plante som du har plantet ned etter at du klippet toppen av en annen ??

Rolf H
Er den med rødskjer på en plante som du har plantet ned etter at du klippet toppen av en annen ??

Nei, jeg har kjøpt alle i dyrebutikken og bare tatt de ut av svampen de kom i og puttet de ned i sanda...
Den til venstre ser ut som ludwigia repens. Den skal normalt ha rødlige blader, hvis den får nok lys. Den til høyre, med store blader ser ut som syngonium som egentlig er en potteplante.
Inaktiv bruker
syngonium en bør du ta ut! Den kommer til å råtne, gi den til dyrebutikken å krev pengene tilbake.
Den til venstre er nok Ludwigia Repens som sagt ( gjentar ikke, bare støtter svaret)
Den nærmest Fotografen kan være en litt spe Hygrophila corymbosa (baby *S*)
Begge på dette bildet

[External Image]
Nytt bilde.

Det er altså mørke flekker på bladene, ikke så lett å se på bildet kanskje. Men er dette alger? Og bør jeg få alger nå under innkjøring der det enda ikke er tilsatt fisk?
Hvis det går ann å vaske det vekk så er det alger. Hvis ikke, så er det sykdom eller mangel på noe.
Aqua1
Hvis det går ann å vaske det vekk så er det alger. Hvis ikke, så er det sykdom eller mangel på noe.

Da er det nok en del alger, men det er også litt gule flekker samt at sverdplanten har litt gjennomsiktige blader.

Noe jeg kan gjøre?
Har du tilsatt noe plantenæring? kan hende det hjelper...eller at du eventuellt har brukt for mye næring...Planter lider under begge tilfeller.
Den ene planten din er ikke en akvarieplante. Den lysegrønne med hvite tegninger rett foran trerota er en vanlig stueplante som heter Syngonium. Du finner den i google, oppført som stueplante.

Dessverre er det mange zoobutikker som driver rene svindelen på denne måten, selger stueplanter som fredslilje og Syngonium i akvariene sine i butikken, og folk kjøper i den tro at det er akvarieplanter. Der er det altså ikke, og hadde jeg vært deg, hadde jeg gått tilbake for å KLAGE! Fortell dem hvilken elendig forretningsførsel det er, å selge stueplanter som akvarieplanter til uvitende kunder, og at det er å regne som ren svindel!
Stueplantene vil selvsagt dø under vann, de drukner, etter en tid. Da begynner de å råtne. Kunden tror da at han eller hun har gjort noe galt, og går tilbake til butikken for å kjøpe en ny plante som erstatning for den de trodde de kverket... Dermed har butikken tjent dobbelt opp på samme kunde, fordi de solgte dem falsk vare!

Det går rett og slett ikke an å drive sånn svindel uten å få høre det. Skulle likt å vite om det finnes noe overordnet organ man kan klage til, som kan gi slike butikker en skrape i lakken?

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap