Hvilken plante? ingen røtter jo...

Hei

Kjøpte meg nettopp en ny plante, men hele sulamitten kom nettopp flytende opp og da begynte jeg å lure litt. Den har ingen røtter (som holder den fast i sanden), men ser ut til å trives i vannet da den vokser. På bildet er en av "grenene". Er det ikke rart at den ikke har røtter?

Takker
Eirik
Jeg syns det ligner på gulrotgress, og den kan du både bruke som flyteplante og feste på bunnen ved å f.eks lage en knekk nederst på stilken og legge en liten sten eller en del grus/sand over.
Jo, det ligner veldig, men tror ikke det er heeelt likt. Legger med et annet utsnitt. Men dersom det er av samme sort er det kanskje ikke rart at det ikke er røtter? Ble bare litt skeptisk om det egentlig var no juks, feks ikke undervannsplante eller noe

Eirik

Grunnen til at det ikke er dannet rot-tråder ennå, er vel at stilken nettopp er klippet av fra moderstilken. I starten har jo ikke sånne avleggere fått røtter ennå, det kommer etterhvert. Bare stikk den godt nedi sanden på bunnen, så danner den røtter etterhvert.

Kan være den lett løsner og flyter opp i starten, men det er bare å plante på nytt, så sitter den til slutt
Hvis du ser veldig nøye etter litt til venstre for midten på det store bildet ser du røtter, fin ny stikling
Ok, ok Bare forventet røtter "nederst" Men ser at det kommer nytt på "siden" av planten...

Eirik
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap