Hva heter disse?

Hei. fulgte ikke med noe info da jeg kjøpte disse, så lurer på hva de heter
Siste bilde er den i midten bak jeg tenker på, fikk ikke noe bedre bilde.

Tusen takk for hjelp
Den første planten er helt klart en eller annen art av Cryptocoryne. Det finnes mange, så se gjennom listen jeg linker til og sammenlign. Cryptocoryne har en tendens til å "smelte ned" kort tid etter at de de plantes på nytt i et nytt akvarium, spesielt hvis man har tuklet mye med røttene deres. Men ikke kast dem - de vokser opp igjen! Det tar et par uker, så er de i gang på nytt og vokser opp like fint som før. Noen ganger går det imidlertid greit og de smelter ikke ned.

Den planten på midterste bildet er jeg usikker på, og lurte et øyeblikk på om det kan være overvannsformen av H. difformis. Den kan være dyrket over vann hos plantefirmaet som produserte den, det er ikke uvanlig at de gjør for å slippe alger på plantene. Den planten jeg tenker på får ofte mere runde og rare blad over vann, men ser ut som noe helt annet når den har vokst under vann; nemlig gulrotgress! Tiden vil vise, hvilken vekstform den får nå under vann. Jeg vet altså ikke sikkert.

Den nederste planten er sannsynligvis en Hygrophila siamensis, mener jeg, men det finnes to varianter. Søk opp i Plantebasen selv, og se på bildene hvilken som er mest lik din. Jeg er rimelig sikker på at det er Siamensis iallefall
Takk for hjelp, skal studere plantebasen
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Andreas Flåterud Flathus
Reklame for plussmedlemskap