To planter uten navn...

Bilde 1 er av en hurtigvoksende plante uten røtter.
Bilde 2 er av en saktevoksende plante med røtter.
Såklart, dette er info fra butikken, men ingen navn på de.. :s
Nr1 ser for meg ut som en Cabomba caroliniana

Nr2 mener jeg er en Spathiphyllum wallisii "Fredslilje" Altså ikke en akvarieplante, den vil råtne under vann og kan forpeste akvariet.
Den nederste ser ut som en av anubias-artene. Vanskelig å skille de fra hverandre, men du kan lese om de forskjellige i plantebasen og se om du finner den som ligner mest. Disse er lette å få til, men bør ikke stå for lyst siden de vokser sent og lett får algerbevokste blad. De tåler godt å stå mørkt. Det eneste man må passe på er at de ikke plantes for langt nede i bunnlaget. Den grønne vannrette stengelen må ligge oppå, bare de små lyse røttene kan puttes nedi. Den trives veldig godt festet til røtter og steiner også
Nr 2 er nok en Anubias av et slag, blomsten ser akkurat slik ut. Som du sier en saktevoksende akvarieplante, som ikke har for store krav til lys. Er vanlig å feste denne till røtter eller steiner som den med tiden vil gro seg fast i.

Edit: Tante Astrid kom meg i forkjøpet.
Takker for svar! Kombinasjonen av planter var kanskje ikke helt optimal, men som fersking skal jeg prøve å lære av tidlige feil og kanskje gjøre det litt mer riktig neste gang =) Lese litt mer om planter og sørge for å ha planter som skal ha ca. like mye lys
Dette med å ha både lite lyskrevende og mer lyskrevende arter sammen...det løser du ved ved å gi de saktevoksende skygge under noen mer storbladete høye planter (f.eks. sverdplanter).
Godt tips. Det burde være relativt enkelt å sette opp noe skygge =)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap