Hjelp til identifisering av plante...

Noen som vet hva slags plante dette er?
Alt jeg vet er at det er en asiatisk plante, men usikker på type..
Mener du den grønne helt i bunnen av bildet? Det ser ut som en Nymphea art, kanskje Nymphea lotus i grønn variant (finnes i rød variant også, som er veldig populær).
Ja, er den lille grønne der...Syntes ikke den ligner veldig, men er jo selvfølgelig mulig...
Det var et litt dårlig bilde (dessverre) du hadde av planten, så det er neimen ikke lett å si. Men ved første øyekast synes jeg det lignet på lotus-planten. Når jeg nå ser litt nærmere på bildet, begynner jeg å lure på om du faktisk har blitt lurt, og de har prakket på deg en stueplante istedet? Det ser ut som en....argh, hva heter de igjen? Sym....Sy... et eller annet. La meg google litt, så kommer jeg tilbake med navn. Jeg har hatt den planten jeg mener i stuevinduet selv flere ganger...!

Det er dessverre en utbredt svindel det der, å selge stueplanter under vann til intetanende akvarister. Mange zoobutikker gjør det. Stueplantene vil naturligvis råtne etter en tid under vann. Da tror man at "ok, jeg var vel uheldig da" også går man gjerne tilbake til samme butikk og kjøper enda mer planter der, og altså legger igjen enda mer penger på noe som er svindel fra butikkens side.

Kan du få tatt noe bedre bilder av planten....? Evt ofre et blad, knipe det av og ta det opp for bedre bilde?
Har ikke denne planten hjemme, dette bilde er fra mekong elven i sør-øst asia...Vurderer og lage et akvarium med denne elven som tema...
Lurer derfor litt på hvilken plante det kan være
Feijk
Har ikke denne planten hjemme, dette bilde er fra mekong elven i sør-øst asia...Vurderer og lage et akvarium med denne elven som tema... Lurer derfor litt på hvilken plante det kan være ;)


Ah, da kan jeg slippe å leite mer Det er da ganske sikkert en akvaristisk plante (hvis ikke elven er oversvømmet pga regntid på bildet, og en landplante dermed har havnet under vann). Siden Nymphea er asiatisk, ville jeg googlet litt rundt på det navnet. Det kan finnes flere enn Nymphea lotus som jeg nevnte. Jeg vet ikke om slekten inneholder få eller mange planter (som da gjerne ligner hverandre litt på visse måter).
Ok, tusen takk Får da kikke litt på den plante-familien...
Skal du ha sulawesisneglar kan det henda at nympheaen blir middag... Eg har begge deler i karet. Dei voksne sneglane held seg unna, men ungane har ein tendens til å gnafsa på blada. Planta veks heldigvis veldig fort
Da holder jeg meg unna de sneglene...

Har nå kikket litt på diverse Nyphaea, syntes de fleste er rød/brune, eller evt. grønne med prikker på. Og planten på bilde, har ingen antydning til dette...
No er det ikkje det beste bildet du har å samanlikna med men formen på sjølve bladet er jo ganske lik. På min nymphea er dei nederst/ynsgte blada mørkare grønne med brune flekker, men jo lenger opp i akvariet blada er jo lysare blir dei. Eine bladet er berre grønt
Eg googla nymphoides og fann masse planter som kan likna den du har bilde av. Det kom opp mange bilder av forskjellige vannliljer, men óg div akvarieplanter.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap