Hvilken plante har jeg?

Hvem vet hvilken plante dette er?
Dette er en art Dracaena og er ikke en akvarieplante. Den vil etterhvert råtne om den blir stående under vann. Har du kjøpt den som akvarieplante så bør du få levere den tilbake. Eventuelt så kan du plante den i en potte og ha den som stueplante.
Hææ??! Går det an? Jeg kjøpte den i forrige uke på Buddy Alta.. Har jeg virkelig blidt svindlet?
Ja, det er dessverre blitt mer eller mindre vanlig. Derfor er enkelte stueplanter lagt inn i plantebasen her på akvaforum. Jeg skjønner ikke helt hva de tenker på? "Nå skal vi ha en stueplante så den råtner under vann og folk kjøper mer" De går fryktelig langt for å tjene litt ekstra.
Kjenner jeg blir veldig frustrert.. Er det noe man kan gjøre? Det er vel ulovlig å gjøre dette? Det må da være noe i forbrukerkjøpsloven som gir meg medhold med det her vis det er sant? Gjett om jeg skal ha pengene tilbake!
Denne planten er vel ok? Ikke en stueplante dette? Fant ut at den lignet på noe i plantebasen her inne, men må bare være sikker.
Du kan prøve å ta den opp over vannet å se. Hvis den er helt stiv og "fin" når den er over vann er den mest sannsynlig en stueplante. Hvis den klapper litt sammen og bøyer seg, tilhører den mest sannsynlig vannet.

Og du bør snakke med butikken som solgte deg dette. Å selge en plante til deg som garatert ikke kommer til å trives og råtne etter kort tid er jo helt feil å selge. De burde gi deg pengene tilbake.
Du bør helt klart få pengene tilbake om de har solgt denne som akvarieplante. De selges på enkelte dyrebutikker til bruk i terrarium, men ikke alltid de som selger vet hvilke planter som passer hvor.

Den andre er en Anubias av noe slag. Det er flere arter som ligner hverandre. Muligens er det en A.barteri eller en av underartene av denne. Den trives gjerne i litt mer skyggefulle områder i akvariet. Den vokser sent og bladene får lett alger om den står for lyst. Den kan også gjerne festes til røtter og steiner, men om du plasserer den i sanda eller grusen så sørg for at bare de små lyse røttene er nedi, den grønne vannrette stengelen må ligge oppå substratet.
Flere planter
Har et par planter til som jeg ikke kjenner navnet til. Hvilke arter har jeg her?
Den arten som er på bilde nr2 og 3 har jeg flere av, men jeg har merket at de som står ved siden av anubiasen har vokst mye mere enn de andre. De andre har ligget ii et mer skyggefult hjørne av akvariet, og mye av de fine bladene er visnet(bilde 3). Tenkte kanskje det var pga. for lite lys, så jeg flyttet dem til mitt andre akvarie.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap